DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) ARQUEOLOGIA ESPACIAL Codi 12785207
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (Erasmus Mundus) (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Optativa AN
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CANALS SALOMÓ, ANTONI
Adreça electrònica antoni.canals@urv.cat
Professors/es
CANALS SALOMÓ, ANTONI
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura s’interessa per l’estudi dels jaciments arqueològics com a espai domèstic, de les seves estructures, de la funció i de l’ús que aquest espai domèstic hauria pogut complir. Però l’arqueologia espacial també s’interessa, entre d’altres, pels problemes derivats de la formació (i deformació) dels jaciments i pels criteris estratigràfics (la diacronia) que suporten les associacions (la sincronia) i les acumulacions de material arqueològic. Des d’aquesta perspectiva, l’arqueologia espacial és un cicle complet entre el moment de formació (deposició), els processos d’enterrament i l’estudi de les relacions internes del conjunt sincrònic. Aquesta assignatura contribueix al coneixement dels processos que modifiquen la posició d’abandonament dels objectes i generen noves distribucions espacials no antròpiques. Els criteris d’ordre estratigràfic (diacronia de les ocupacions) es relacionen estretament amb la definició de conjunts arqueològics sincrònics i els models d’activitat social.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica
  AC3 Conduir protocols d'anàlisi tècnica
  AC4 Avaluar restes fòssils i decidir en intervenció arqueològica preventiva
  AC5 Planificar la intervenció arqueològica de prospecció i excavació
  AC6 Dirigir la intervenció arqueològica
  AC7 Capacitar-se en el tractament i registre de dades
  AC9 Planificar projectes d'investigació
  AC10 Organitzar equips d'investigació
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Comprendre els sistemes d'erosió i transport de material. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC7
AC10
AC11
BC1
BC2
BC4
BC5
BC8
CC1
CC3
2.- Analitzar l'estratigrafia antròpica d'un jaciment. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC7
AC10
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC8
CC1
CC2
CC3
3.- Analitzar un model d'ocupació humana. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC7
AC9
AC10
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC8
CC1
CC2
CC3
4.- Conèixer el registre arqueològic. AC1
AC3
AC4
AC5
AC6
AC7
AC9
AC10
AC11
BC1
BC3
BC6
BC8
CC1
CC2
CC3
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
I. Història de l’arqueologia espacial
II. Els sistemes fluvials
III. L’anàlisi estratigràfica i l’anàlisi espacial
IV. Els models d’ocupació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Seminaris
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis
4 20 24
Treballs
0 25 25
Sessió Magistral
30 0 30
Estudis previs
0 20 20
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a les anàlisis de les restes arqueològiques per a la reconstrucció estratigràfica de l'activitat antròpica
Seminaris Anàlisis de conjunts arqueològics.
Resolució de problemes, exercicis Lectura d’articles científics.
Treballs Treball pràctic
Sessió Magistral Exposició de les analítiques bàsiques per a l'estudi estratigràfica i discussió d'exemples extrets de jaciments modèlics. Presentació dels conceptes necessaris per al desenvolupament d'una anàlisi espacial i estratigràfica
Estudis previs Recerca de documentació. Biblioteca i internet
Atenció personalitzada - Seguir el procés acadèmic dels alumnes.
- Facilitar la recerca i l’accés a la documentació bibliogràfica
- Orientar l’alumne en el treball pràctic
- Discutir els articles i/o material docent per facilitar la comprensió de l’assignatura

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1.- Seguir el procés acadèmic dels alumnes. 2.- Facilitar la recerca i l’accés a la documentació bibliogràfica 3.- Orientar l’alumne en el treball pràctic 4.- Discutir els articles i/o material docent per facilitar la comprensió de l’assignatura

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Ressenya d’articles científics seleccionats pel professor 20%
Treballs Treball pràctic 60%
Proves de desenvolupament Prova escrita 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Criteris: 1.- Coneixement de dades empíriques. 2.- Capacitat de sintetitzar i estructurar conclusions. 3.- Capacitat tècnica per a la realització d'un procés d'anàlisi.


Fonts d'informació

Bàsica

Revistes científiques:

 

Geoarchaeology, American Antiquity, Antiquity, Journal of Archaeological Science, Journal of Human Evolution, Journa of Worl Prehistory, Trabajos de Prehistoria, L’anthropologie, World Archaeology.

 

Bibliografia general:

 

Rapp, G. & Hill, C. (1998): Geoarchaeology: The Earth-Science Approch to Archaeological Interpretation, Yale University Press.

 

Schiffer, M. (1987): Formation Processes of the Archaeological Record, University of New Mexico Press, Albuquerque.

 

Hietala, H. (1984): Intrasite Spatial Analysis in Archaeology, Cambridge University Press, London.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent