Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació. |
|
AC2 |
Tenir capacitat de decisió analítica. |
|
AC3 |
Conduir protocols d'anàlisi tècnica. |
|
AC5 |
Planificar la intervenció arqueològica de prospecció i excavació. |
|
AC6 |
Dirigir la intervenció arqueològica. |
|
AC7 |
Capacitar-se en el tractament i registre de dades. |
|
AC9 |
Planificar projectes d'investigació. |
|
AC10 |
Organitzar equips d'investigació. |
|
AC11 |
Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC2 |
Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi. |
|
BC3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació. |
|
BC4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
|
BC5 |
Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge. |
|
BC8 |
Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
|
CC2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
|
CC5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
|
CC6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Objectius |
Competències |
1.- Comprendre l'evolució tècnica i metodològica del dibuix científic i concretament del dibuix en arqueologia prehistòrica. |
AC1 AC9 AC10
|
BC1
|
CC1 CC3
|
2.- Conèixer i aplicar els elements de geometria bàsica que intervenen en topografia. |
AC2 AC3 AC5 AC6 AC7 AC9 AC10
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC8
|
CC1 CC2 CC3 CC4 CC6
|
3.- Conèixer i aplicar els instruments que intervenen en la topografia arqueològica. |
AC2 AC3 AC5 AC6 AC7 AC9 AC10 AC11
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC8
|
CC1 CC2 CC3 CC4 CC5 CC6
|
4.- Conèixer i aplicar els mètodes necessaris de topografia aplicada a l'arqueologia prehistòrica. |
AC2 AC3 AC5 AC6 AC7 AC9 AC10 AC11
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC8
|
CC1 CC2 CC3 CC5 CC6
|
5.- Conèixer, dominar i aplicar programari de dibuix vectorial i d'emmagatzematge d'imatges |
AC2 AC3 AC5 AC6 AC7 AC9 AC10 AC11
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC8
|
CC1 CC2 CC3
|
Tema |
Subtema |
Epistemologia del dibuix en arqueologia prehistòrica |
Repàs crític de la producció gràfica científica i la seva evolució en el context històric. Relació sociocultural i tècnica del dibuix científic a traves del context històric. La representació gràfica del registre, de les estratigrafies, de les plantes, del dibuix científic i l’evolució fins a l’actualitat. |
Geometria bàsica
en la topografia arqueològica
|
Les unitats de mesura angulars. Sistemes de coordenades. Funcions trigonomètriques fonamentals. Relació entre coordenades polars i cartesianes. Conceptes de resolució de triangles. Rumb i azimut. Projeccions. La representació del relleu. Errors. |
Topografia I
Instruments topogràfics
|
Mesurador d’angles. Posta en estació. Lectures. Errors. Realització de la punteria. Mesuradors de distàncies. Mesuradors de desnivells. Autoreductores. Vinòmetre. L’estació total. Els GPS. |
Topografia II
Mètodes
|
Procés d’aixecament de plànols i de mapes : Vèrtexs geodèsics. Xarxes d’anivellament. Processos d’establiment de coordenades : Radiacions. Poligonal. Bisecció. Trisecció inversa. Bilateració. Replanteig. |
Dibuix digital |
Programes Corel Draw, Corel Photo Paint, Surfer, Auto Cad. Aplicacions específiques al corpus planimètric d’arqueologia prehistòrica. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
12 |
50 |
62 |
Sessió Magistral |
|
25 |
10 |
35 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció a les tècniques i mètodes de registre gràfic. Anivellament dels coneixements del grup |
Resolució de problemes, exercicis |
Reconstrucció del registre arqueològic en paper mil.limetrat a partir dels fulls de registre de camp.
Calc en 2D i en 3D a partir d'aquests fulls mil.limetrats amb el programa AUTOCAD.
Escanejat de dibuix artístic, tècnic i fotografia i tractament d'aquesta informació digitalitzada amb el programa COREL DRAW 10.
Estació Total: aixecament topogràfic i reconstrucció en autocad.
Pràctiques amb GPS. |
Sessió Magistral |
Exposició, anàlisi, discussió i aplicació introductòria dels mètodes i tècniques d'enregistrament gràfic en arqueologia del Plistocè |
Atenció personalitzada |
Orientació i avaluació conjunta del treball realitzat al final de l'aplicació de cada mètode i tècnica. |
|
Descripció |
Orientació i avaluació conjunta del treball realitzat al final de l'aplicació de cada mètode i tècnica. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Reconstrucció del registre arqueològic en paper mil.limetrat a partir dels fulls de registre de camp. Calc en 2D i en 3D a partir d'aquests fulls mil.limetrats amb el programa AUTOCAD. Escanejat de dibuix artístic, tècnic i fotografia i tractament d'aquesta informació digitalitzada amb el programa COREL DRAW 10. Estació Total: aixecament topogràfic i reconstrucció en autocad. Pràctiques amb GPS. |
100% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Ha de ser una avaluació contínua, en la qual es tinguin en compte els fets, els conceptes i els sistemes conceptuals, així com l'empatia de l'alumne. Avaluació teoricopràctica en finalitzar cada bloc temàtic. Comprovar pas a pas que els alumnes assoleixen allò que es va explicant a classe i que es va practicant, mitjançant activitats programades per a aquesta finalitat. |
Bàsica |
|
Bibliografia general:
Lopez, J. & Tajadura, J.A. (2004), Auto CAD avanzado. Versión 2004. Ed. McGraw-Hill. Madrid
Hodder, H. (2004), Guia de campo de Corel PHOTO-PAINT 10. Ed. Ra-Ma. Barcelona.
Manual de instrucciones del Escaner AGFA 480
Manual de instrucciones de manejo i aplicacions de funciones de la estación total H. Pentax 950. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|