DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) SISTEMES DE DOCUMENTACIÓ GRÀFICA EN ARQUEOLOGIA PLISTOCÈNICA Codi 12785208
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (Erasmus Mundus) (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
PRATS DOMENECH, JOSEP MARIA
Adreça electrònica josepmaria.prats@urv.cat
Professors/es
PRATS DOMENECH, JOSEP MARIA
Web http://http://www.urv.cat/ca/estudis/masters/oferta/arqueologia-quaternari/
Descripció general i informació rellevant Amb aquesta assignatura es donarà a l’alumne els coneixements necessaris de dibuix en arqueologia prehistòrica, perquè pugui treballar en els processos d’excavació, anàlisi i estudi de jaciments.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació.
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica.
  AC3 Conduir protocols d'anàlisi tècnica.
  AC5 Planificar la intervenció arqueològica de prospecció i excavació.
  AC6 Dirigir la intervenció arqueològica.
  AC7 Capacitar-se en el tractament i registre de dades.
  AC9 Planificar projectes d'investigació.
  AC10 Organitzar equips d'investigació.
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Comprendre l'evolució tècnica i metodològica del dibuix científic i concretament del dibuix en arqueologia prehistòrica. AC1
AC9
AC10
BC1
CC1
CC3
2.- Conèixer i aplicar els elements de geometria bàsica que intervenen en topografia. AC2
AC3
AC5
AC6
AC7
AC9
AC10
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC8
CC1
CC2
CC3
CC4
CC6
3.- Conèixer i aplicar els instruments que intervenen en la topografia arqueològica. AC2
AC3
AC5
AC6
AC7
AC9
AC10
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC8
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
4.- Conèixer i aplicar els mètodes necessaris de topografia aplicada a l'arqueologia prehistòrica. AC2
AC3
AC5
AC6
AC7
AC9
AC10
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
BC8
CC1
CC2
CC3
CC5
CC6
5.- Conèixer, dominar i aplicar programari de dibuix vectorial i d'emmagatzematge d'imatges AC2
AC3
AC5
AC6
AC7
AC9
AC10
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
BC8
CC1
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
Epistemologia del dibuix en arqueologia prehistòrica Repàs crític de la producció gràfica científica i la seva evolució en el context històric. Relació sociocultural i tècnica del dibuix científic a traves del context històric. La representació gràfica del registre, de les estratigrafies, de les plantes, del dibuix científic i l’evolució fins a l’actualitat.
Geometria bàsica
en la topografia arqueològica
Les unitats de mesura angulars. Sistemes de coordenades. Funcions trigonomètriques fonamentals. Relació entre coordenades polars i cartesianes. Conceptes de resolució de triangles. Rumb i azimut. Projeccions. La representació del relleu. Errors.
Topografia I
Instruments topogràfics
Mesurador d’angles. Posta en estació. Lectures. Errors. Realització de la punteria. Mesuradors de distàncies. Mesuradors de desnivells. Autoreductores. Vinòmetre. L’estació total. Els GPS.
Topografia II
Mètodes
Procés d’aixecament de plànols i de mapes : Vèrtexs geodèsics. Xarxes d’anivellament. Processos d’establiment de coordenades : Radiacions. Poligonal. Bisecció. Trisecció inversa. Bilateració. Replanteig.
Dibuix digital Programes Corel Draw, Corel Photo Paint, Surfer, Auto Cad. Aplicacions específiques al corpus planimètric d’arqueologia prehistòrica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Resolució de problemes, exercicis
12 50 62
Sessió Magistral
25 10 35
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a les tècniques i mètodes de registre gràfic. Anivellament dels coneixements del grup
Resolució de problemes, exercicis Reconstrucció del registre arqueològic en paper mil.limetrat a partir dels fulls de registre de camp.
Calc en 2D i en 3D a partir d'aquests fulls mil.limetrats amb el programa AUTOCAD.
Escanejat de dibuix artístic, tècnic i fotografia i tractament d'aquesta informació digitalitzada amb el programa COREL DRAW 10.
Estació Total: aixecament topogràfic i reconstrucció en autocad.
Pràctiques amb GPS.
Sessió Magistral Exposició, anàlisi, discussió i aplicació introductòria dels mètodes i tècniques d'enregistrament gràfic en arqueologia del Plistocè
Atenció personalitzada Orientació i avaluació conjunta del treball realitzat al final de l'aplicació de cada mètode i tècnica.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Orientació i avaluació conjunta del treball realitzat al final de l'aplicació de cada mètode i tècnica.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Reconstrucció del registre arqueològic en paper mil.limetrat a partir dels fulls de registre de camp. Calc en 2D i en 3D a partir d'aquests fulls mil.limetrats amb el programa AUTOCAD. Escanejat de dibuix artístic, tècnic i fotografia i tractament d'aquesta informació digitalitzada amb el programa COREL DRAW 10. Estació Total: aixecament topogràfic i reconstrucció en autocad. Pràctiques amb GPS. 100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Ha de ser una avaluació contínua, en la qual es tinguin en compte els fets, els conceptes i els sistemes conceptuals, així com l'empatia de l'alumne. Avaluació teoricopràctica en finalitzar cada bloc temàtic. Comprovar pas a pas que els alumnes assoleixen allò que es va explicant a classe i que es va practicant, mitjançant activitats programades per a aquesta finalitat.


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia general:

 

Lopez, J. & Tajadura, J.A. (2004), Auto CAD avanzado. Versión 2004.  Ed. McGraw-Hill. Madrid

 

Hodder, H. (2004), Guia de campo de Corel  PHOTO-PAINT 10. Ed. Ra-Ma. Barcelona.

Manual de instrucciones del Escaner AGFA 480

 

Manual de instrucciones de manejo i aplicacions de funciones de la estación total  H. Pentax 950.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent