DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ARQUEOLOGIA EXPERIMENTAL Codi 12785210
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (Erasmus Mundus) (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
VERGÈS BOSCH, JOSEP MARIA
Adreça electrònica josepmaria.verges@urv.cat
Professors/es
VERGÈS BOSCH, JOSEP MARIA
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén formar a l’alumne per tal que aquest sigui capaç de dissenyar i desenvolupar programes experimentals que forneixin dades per abordar problemàtiques en l’àmbit de l’arqueologia.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Conèixer la història de l'experimentació en arqueologia i les principals línies experimentals actuals de les diferents disciplines arqueològiques.
2.- Adquirir experiència manual en activitats replicatives.
3.- Aprendre a identificar les relacions causa - efecte.
4.- Dissenyar i desenvolupar un programa experimental.
5.- Estructurar la informació, relacionar-la i extreure'n conclusions.

Continguts
Tema Subtema
I

L’experimentació en arqueologia



II Experimentació sobre activitats productives
III Experimentació sobre ús d’objectes
IV Experimentació sobre agents naturals
V L’elaboració de programes experimentals


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Treballs
0 35 35
Estudis previs
0 2 2
Pràctiques a laboratoris
24 0 24
Presentacions / exposicions
7 8 15
Sessió Magistral
14 0 14
 
Atenció personalitzada
7 0 7
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries L'arqueologia experimental avui
Disseny d'experiments
Treballs - Dissenya un programa experimental per abordar l’estudi d’una problemàtica arqueològica.
- Desenvolupa el programa, el documenta, controla les variables i enregistra les dades.
- Analitza els resultats i proposa hipòtesis.
- Detecta deficiències i/o errors i proposa modificacions per millorar l’experiment.
Estudis previs Analitza i valora treballs d’altres investigadors.
Pràctiques a laboratoris Assaja activitats i adquireix experiència i habilitat manual.
Presentacions / exposicions Presentacions (PPT) en format comunicació a congrés sobre el desenvolupament i resultats de l’experimentació
Sessió Magistral Sessions teòriques sobre experimentació en arqueologia i coneixement de materials, amb suport audiovisual
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1.- Seguir el procés acadèmic dels alumnes. 2.- Ajudar a l’alumne a localitzar, organitzar i utilitzar informació relacionada amb la matèria. 3.- Orientar el treball experimental. 4.- Discutir problemes o dubtes que sorgeixin durant el desenvolupament del treball per tal de cercar solucions. 5.- Assessorar a l’alumne sobre la seva eventual futura recerca.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Disseny d’un programa experimental

Treball escrit en format d’article científic sobre l’experiment realitzat
15%


45%
Presentacions / exposicions Presentació (PPT) en format comunicació a congrés sobre el desenvolupament i resultats de l’experimentació 25%
Proves de desenvolupament Prova escrita sobre mètodes i tècniques de control de variables experimentals 15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Criteris d'avaluació: 1.- Disposar d'informació sobre les principals línies de recerca en arqueologia experimental. 2.- Es valorarà la capacitat de dissenyar un programa experimental. 3.- Rigor en el control i documentació de variables. 4.- Capacitat d'analitzar les dades, jerarquitzar-les i relacionar-les. 5.- Capacitat d'estructurar la informació i d'exposar-la de forma correcta (conceptualment i formal), tant de forma oral com escrita. (qualificació mínima imprescindible en cadascun dels apartats).


Fonts d'informació

Bàsica

Infraestructura tècnica de l’Àrea de Prehistòria i del Servei de Recursos Científics de la URV.

Revistes científiques:

 

Antiquity, American Antiquity, Boletín de Arqueología Experimental, Bulletin de la Societé Préhistorique Française, Current Anthropology, Evolutionary Anthropology, Journal of Archaeological Science, Journal of Field Archaeology, Journal of Human Evolution, Journal of World Prehistory, L’Anthropologie, Lithics, Proceedings of the Prehistoric Society, World Archaeology.

 

Bibliografia general:

 

Coles, J. (1979). Experimental Archaeology. London: Academic Press

 

Garidel, Y. (1985). Expérimentations practiques de technologies céramiques. Document d'Archéologie Méridionale  8: 133-139.

 

Reynolds, P. J. (1988). Arqueologia experimental. Una perspectiva de futur. Vic: Eumo Editorial.

 

Stone, P. G. & Planel, P. G. Ed. (1999). The Constructed Past: Experimental Archaeology, Education and the Public. New York: Routledge.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent