DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ZOOARQUEOLOGIA I TAFONOMIA Codi 12785212
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (Erasmus Mundus) (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa AN
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ROSELL ARDÉVOL, JORDI
Adreça electrònica isabel.caceres@urv.cat
jordi.rosell@urv.cat
Professors/es
CÁCERES CUELLO DE ORO, ISABEL
ROSELL ARDÉVOL, JORDI
Web http://http://www.urv.cat/ca/estudis/masters/oferta/arqueologia-quaternari/
Descripció general i informació rellevant La Zooarqueologia i la Tafonomia són dues disciplines imprescindibles avui en dia en qualsevol treball relacionat amb el món de la Prehistòria. La Zooarqueologia s’ocupa de les relacions entre els grups humans i els animals en èpoques passades. A partir d’aquesta disciplina s’infereixen gran quantitat de dades paleoeconòmiques que permeten plantejar-se qüestions relacionades amb les estratègies de subsistència o de tipus social. La Tafonomia estudia els processos d’enterrament i de fossilització de les entitats biològiques del passat, per tant, la formació de jaciments. Aquesta disciplina permet identificar els agents que produeixen les diferents alteracions, biostratinòmiques i fossildiagenètiques que afecten a les restes faunístiques dels jaciments. L’anàlisi d’aquestes alteracions, així com la identificació dels agents que les produeixen i la seva seqüència d’intervenció permeten extreure informació paleoecològica de importància rellevant per interpretar les associacions fòssils.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació.
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica.
  AC3 Conduir protocols d'anàlisi tècnica.
  AC4 Avaluar restes fòssils i decidir en intervenció arqueològica preventiva.
  AC7 Capacitar-se en el tractament i registre de dades.
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Assimilar els conceptes i la terminologia de les dues disciplines. AC1
AC2
AC3
BC2
BC6
CC1
CC2
CC3
CC4
2.- Interpretar associacions fòssils des de la perspectiva tafonòmica i zooarqueològica per extreure informació paleoecològica i paleoeconòmica. AC1
AC2
AC3
AC4
AC7
AC11
BC2
BC3
BC4
BC5
CC1
CC2
CC3
CC4
3.- Assolir la capacitat de discussió sobre aquestes matèries i ser capaços de relacionar-les amb altres àmbits de coneixement. AC1
AC2
AC3
AC4
AC7
AC11
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
CC1
CC2
CC3
CC4

Continguts
Tema Subtema
I. ZOOARQUEOLOGIA
Tema 1. Introducció a la Zooarqueologia. Història de la disciplina i paradigmes actuals.

Tema 2. Relacions amb altres disciplines

Tema 3. Identificació taxonòmica.

Tema 4. Càlculs de la mostra estudiada.

Tema 5. Activitats humanes relacionades amb el processament i consum dels animals.

Tema 6. Aspectes paleoeconòmics i altres inferències.

II. TAFONOMIA
Tema 7. Tafonomia: Antecedents de la disciplina. Conceptes bàsics, teoria i mètodes.

Tema 8. Processos naturals post-mortem: Mort, desarticulació i dispersió.

Tema 9. Modificacions tafonòmiques d’origen biològic

Tema 10. Modificacions tafonòmiques d’origen no biològic

Tema 11. Processos fossildiagenètics.

Tema 12. Tafosistema. Interpretació tafonòmica de jaciments prehistòrics.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Treballs
0 30 30
Presentacions / exposicions
4 6 10
Pràctiques a laboratoris
8 16 24
Sessió Magistral
24 0 24
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció al coneixement de la Arqueozoologia i Tafonomia
Treballs Foment de la discussió crítica sobre diferents temes a partir de treballs de rigorosa actualitat científica.
Presentacions / exposicions Exposició pública de problemàtiques referents a les dues disciplines i plantejament de les corresponents hipòtesis explicatives.
Pràctiques a laboratoris 1.- Anàlisis de conjunts ossis.
2.- Quantificar les restes segons els índex zooarqueològics i anàlisi de modificacions tafonòmiques.
Sessió Magistral Exposició, anàlisi i avaluació de la base teòrica de l'assignatura
Atenció personalitzada Realitzar un seguiment individual del procés d’aprenentatge de l’alumne

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1.- Facilitar als alumnes les eines necessàries per complementar els coneixements adquirits. 2.- Realitzar un seguiment individual del procés d’aprenentatge de l’alumne. 3.- Discutir els treballs i les seves presentacions. 4.- Disposar d’altres fonts d’informació. 5.- Elaborar presentacions públiques dels treballs.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Realització de ressenyes. 20%
Presentacions / exposicions Exposicions públiques a classe i participació.
10%
Proves de desenvolupament Treball experimental
70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Criteris d'avaluació: 1.- Que les ressenyes siguin critiques. 2.- La participació a les discussions. 3.- Coherència a l'examen.


Fonts d'informació

Bàsica

Recursos:

 

- Articles específics per a fer les ressenyes.

- Pàgines d’internet.

- Col·leccions de referència.

 

Bibliografia general:

Behrensmeyer, A. K. and D. E. Dechant Boaz (1980). Fossils in the Making: Vertebrate Taphonomy and Paleoecology. Chicago, University of Chicago.

Binford, L. R. (1981): Bones: Ancient Men and Modern Myths. New York, Academic Press.

Blasco, M. F. (1992): Tafonomía y Prehistoria: Métodos y Procedimientos de Investigación. Zaragoza, Monografías Arqueológicas.

Bonnichsen, R. and M. H. Sorg, Eds. (1989). Bone Modification. Orono, University of Maine Center for the Study of the First Americans.

Brain, C. K. (1981): The Hunters or the Hunted? An Introduction to African Cave Taphonomy. Chicago, University of Chicago Press.

Cadée, G. C. (1991). The History of Taphonomy. The Processes of Fossilization. In Donovan, S. K. (Ed.), Belhaven Press: 3-21

Davis, S. J. (1987): La Arqueología de los Animales. Ed. Bellaterra. Barcelona

Hillson, S. (1992): Mammal Bones and Teeth: An Introductory Guide to Methods of Identification. Londres, Institute of Archaeology . University College London.

Lyman, R. L. (1994). Vertebrate Taphonomy. Cambrigde, Cambrigde University Press.

Shipman, P. (1981). Life History of a Fossil. An Introductión to Taphonomy and Paleoecology. Cambrigde, Harvard University Press.

White, T. D. (1992). Prehistoric Cannibalism at Mancos 5MTUMR-2346. Princeton, Princeton University Press.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent