DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ANÀLISI MICROSCÒPICA EN ARQUEOLOGIA Codi 12785214
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (Erasmus Mundus) (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Història i Història de l'Art
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
OLLÉ CAÑELLAS, ANDREU
GAVALDÀ MARTÍNEZ, JOSEFA
Adreça electrònica fina.gavalda@urv.cat
andreu.olle@urv.cat
josepmaria.verges@urv.cat
Professors/es
GAVALDÀ MARTÍNEZ, JOSEFA
OLLÉ CAÑELLAS, ANDREU
VERGÈS BOSCH, JOSEP MARIA
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura presenta breument els principis de la microscòpia així com els diferents aparells òptics i electrònics que tenim a l’abast. A continuació, se centra en les aplicacions més comuns que té la microscòpia en les diverses disciplines implicades en l’estudi del registre arqueològic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Conèixer i comprendre els procediments fonamentals de l'observació amb microscòpia òptica.
2.- Conèixer i comprendre els procediments fonamentals de l'observació amb microscòpia electrònica.
3.- Valorar la pertinència de l'observació microscòpica en les diferents disciplines implicades en l'estudi del registre arqueològic.
4.- Aplicar l'observació microscòpica (òptica) en un camp d'interès de l'alumne i analitzar registre arqueològic.

Continguts
Tema Subtema
I
Introduir els fonaments físics tant de la microscòpia òptica com de la microscòpia electrònica.

II
Els àmbits d’aplicació de la microscòpia en arqueologia. La recollida i preparació de mostres.

III
Microscòpia òptica (lupa binocular i microscopis metal•logràfic i petrogràfic)
IV
Microscòpia electrònica (MER i MET).

V
Elaboració i execució de protocols de recerca

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Treballs
0 25 25
Resolució de problemes, exercicis
0 15 15
Pràctiques a laboratoris
15 0 15
Sessió Magistral
30 0 30
Pràctiques a través de TIC
0 5 5
 
Atenció personalitzada
9 0 9
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura
Treballs - Elaboració i execució d’un protocol de recerca.
Resolució de problemes, exercicis - Documentació bibliogràfica i organització de la informació.
Pràctiques a laboratoris - Observació microscòpica d’objectes arqueològics de naturalesa diversa.
Sessió Magistral Exposició dels continguts del programa amb suport de mitjans audiovisuals
Pràctiques a través de TIC - Simulacions de la formació d’imatges en diversos sistemes òptics, via web.

Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1.- Seguir el procés acadèmic dels alumnes. 2.- Resoldre problemes de comprensió i seguiment dels continguts tractats en l’assignatura. 3.- Assessorar l’alumne sobre les possibilitats d’aplicació de la microscòpia en el seu camp d’interès particular de recerca.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs - Examen sobre aplicació pràctica de la microscòpia en arqueologia (30% de la nota final).
Resolució de problemes, exercicis -Examen sobre fonaments teòrics (30% de la nota final).
Altres

Prova de manipulació d'aparells

(40% de la nota final)
 
Altres comentaris i segona convocatòria

(qualificació mínima imprescindible en cadascun dels apartats). Criteris d'avaluació: 1.- Coneixement bàsic de les aplicacions de la microscòpia en les diferents disciplines arqueològiques. 2.- Domini del funcionament d'aparells de microscòpia òptica. 3.- Capacitat d'extraure conclusions i de plantejar hipòtesis interpretatives a partir de dades procedents de l'observació microscòpica. 4.- Capacitat d'estructurar la informació i d'exposar-la de forma correcta (conceptualment i formal).


Fonts d'informació

Bàsica

-Internet

-Sala de Microscòpia

-Col·leccions de referència

 

Revistes científiques:

 

Archaeometry, Journal of Archaeological Science, Journal of Human Evolution, Microscopie, Scanning Microscopy, World Archaeology.

 

Bibliografia general:

 

Tipler, P., (1992),  “Física”, ed. Reverté, Barcelona.

 

Bargalló, R. (1993). El Microscopi Electrònic de Transmissió aplicat a la Biologia. Barcelona: P.P.U.

 

Bourquin-Mignot, C., Brochier, J.-É., Chabal, L., Crozat, S., Fabre, L., Guibal, F., Marinval, P., Richard, H., Terral, J.-F. & Théry-Parisot, I. (1999). La botanique. Paris: Editions Errance (Archéologies).

 

Chabal, L. (1997). Forêts et sociétés en Languedoc (Néolithique final, Antiquité tardive). L'anthracologie, méthode et paléoécologie. Paris: Éditions de la Maison des Sciences de l'Homme (Documents d'Archéologie Française, 63).

 

Goldstein, J. I., Newbury, D. E., Echlin, P., Joy, D. C., Romig, A. D., Lyman, C. E., Fiori, C. & Lifshin, E. (1992). Scanning electron Microscopy and X-Ray Microanalysis. A text for Biologists, Materials Scientists, and Geologists. New York: Plenum Press.

 

González Urquijo, J. E. & Ibáñez Estévez, J. J. (1994). Metodología de Análisis funcional de instrumentos tallados en sílex. Bilbao: Universidad de Deusto. (Cuadernos de arqueología de Deusto, 14).

 

González, R., Pareja, R. & Ballesteros, C. (1991). Microscopía electrónica. Madrid: EUDEMA. (Temas de la física de hoy).

 

Hayden, B. Editor. (1979). Lithic Use-Wear Analysis. New York: Academic Press. Studies in Archaeology.

 

Olsen, S.L. (Ed) (1988). Scanning Electron Microscopy in Archaeology. B.A.R. International Series, 452. Oxford: Tempus Reparatum.

 

Sauret i Hernàndez, M. (1984). Microscòpia. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent