DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ANÀLISI MICROSCÒPICA EN ARQUEOLOGIA Codi 12785214
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (Erasmus Mundus) (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa AN
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Història i Història de l'Art
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
OLLÉ CAÑELLAS, ANDREU
GAVALDÀ MARTÍNEZ, JOSEFA
Adreça electrònica fina.gavalda@urv.cat
andreu.olle@urv.cat
josepmaria.verges@urv.cat
Professors/es
GAVALDÀ MARTÍNEZ, JOSEFA
OLLÉ CAÑELLAS, ANDREU
VERGÈS BOSCH, JOSEP MARIA
Web http://http://www.urv.cat/ca/estudis/masters/oferta/arqueologia-quaternari/
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura presenta breument els principis de la microscòpia així com els diferents aparells òptics i electrònics que tenim a l’abast. A continuació, se centra en les aplicacions més comuns que té la microscòpia en les diverses disciplines implicades en l’estudi del registre arqueològic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació.
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica.
  AC3 Conduir protocols d'anàlisi tècnica.
  AC7 Capacitar-se en el tractament i registre de dades.
  AC9 Planificar projectes d'investigació.
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Conèixer i comprendre els procediments fonamentals de l'observació amb microscòpia òptica. AC1
AC2
AC3
AC7
AC9
AC11
BC2
2.- Conèixer i comprendre els procediments fonamentals de l'observació amb microscòpia electrònica. AC1
AC2
AC3
AC7
AC9
AC11
BC2
3.- Valorar la pertinència de l'observació microscòpica en les diferents disciplines implicades en l'estudi del registre arqueològic. AC1
AC2
AC3
AC9
AC11
BC2
CC3
4.- Aplicar l'observació microscòpica (òptica) en un camp d'interès de l'alumne i analitzar registre arqueològic. AC1
AC2
AC3
AC7
AC9
AC11
BC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
I. Introducció
Introduir els fonaments físics tant de la microscòpia òptica com de la microscòpia electrònica.
II. Aplicació i mostreig
Els àmbits d’aplicació de la microscòpia en arqueologia. La recollida i preparació de mostres.

III. Microscòpia òptica
Microscòpia òptica (lupa binocular i microscopis metal•logràfic i petrogràfic)
IV. Microscòpia electrònica
Microscòpia electrònica (MER i MET).

V. Protocols de recerca
Elaboració i execució de protocols de recerca

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Treballs
0 30 30
Resolució de problemes, exercicis
0 15 15
Pràctiques a laboratoris
15 0 15
Sessió Magistral
22 10 32
Pràctiques a través de TIC
0 5 5
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries - Introducció a l'assignatura
Treballs - Elaboració i execució d’un protocol de recerca.
Resolució de problemes, exercicis - Documentació bibliogràfica i organització de la informació.
Pràctiques a laboratoris - Observació microscòpica d’objectes arqueològics de naturalesa diversa.
Sessió Magistral - Exposició dels continguts del programa amb suport de mitjans audiovisuals
Pràctiques a través de TIC - Simulacions de la formació d’imatges en diversos sistemes òptics, via web.

Atenció personalitzada - Seguir el procés acadèmic dels alumnes.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1.- Seguir el procés acadèmic dels alumnes. 2.- Resoldre problemes de comprensió i seguiment dels continguts tractats en l’assignatura. 3.- Assessorar l’alumne sobre les possibilitats d’aplicació de la microscòpia en el seu camp d’interès particular de recerca.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs - Examen sobre aplicació pràctica de la microscòpia en arqueologia (30% de la nota final).
Resolució de problemes, exercicis -Examen sobre fonaments teòrics (30% de la nota final).
Altres

Prova de manipulació d'aparells

(40% de la nota final)
 
Altres comentaris i segona convocatòria

(qualificació mínima imprescindible en cadascun dels apartats).

Criteris d'avaluació:

1.- Coneixement bàsic de les aplicacions de la microscòpia en les diferents disciplines arqueològiques.

2.- Domini del funcionament d'aparells de microscòpia òptica.

3.- Capacitat d'extreure conclusions i de plantejar hipòtesis interpretatives a partir de dades procedents de l'observació microscòpica.

4.- Capacitat d'estructurar la informació i d'exposar-la de forma correcta (conceptualment i formal).


Fonts d'informació

Bàsica

-Internet

-Sala de Microscòpia

-Col·leccions de referència

 

Revistes científiques:

 

Archaeometry, Journal of Archaeological Science, Journal of Human Evolution, Microscopie, Scanning Microscopy, World Archaeology.

 

Bibliografia general:

 

Tipler, P., (1992),  “Física”, ed. Reverté, Barcelona.

 

Bargalló, R. (1993). El Microscopi Electrònic de Transmissió aplicat a la Biologia. Barcelona: P.P.U.

 

Bourquin-Mignot, C., Brochier, J.-É., Chabal, L., Crozat, S., Fabre, L., Guibal, F., Marinval, P., Richard, H., Terral, J.-F. & Théry-Parisot, I. (1999). La botanique. Paris: Editions Errance (Archéologies).

 

Chabal, L. (1997). Forêts et sociétés en Languedoc (Néolithique final, Antiquité tardive). L'anthracologie, méthode et paléoécologie. Paris: Éditions de la Maison des Sciences de l'Homme (Documents d'Archéologie Française, 63).

 

Goldstein, J. I., Newbury, D. E., Echlin, P., Joy, D. C., Romig, A. D., Lyman, C. E., Fiori, C. & Lifshin, E. (1992). Scanning electron Microscopy and X-Ray Microanalysis. A text for Biologists, Materials Scientists, and Geologists. New York: Plenum Press.

 

González Urquijo, J. E. & Ibáñez Estévez, J. J. (1994). Metodología de Análisis funcional de instrumentos tallados en sílex. Bilbao: Universidad de Deusto. (Cuadernos de arqueología de Deusto, 14).

 

González, R., Pareja, R. & Ballesteros, C. (1991). Microscopía electrónica. Madrid: EUDEMA. (Temas de la física de hoy).

 

Hayden, B. Editor. (1979). Lithic Use-Wear Analysis. New York: Academic Press. Studies in Archaeology.

 

Olsen, S.L. (Ed) (1988). Scanning Electron Microscopy in Archaeology. B.A.R. International Series, 452. Oxford: Tempus Reparatum.

 

Sauret i Hernàndez, M. (1984). Microscòpia. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent