IDENTIFYING DATA 2017_18
Subject (*) PRESERVATION AND RESTORATION IN PLEISTOCENE ARCHAOLOGY Code 12785216
Study programme
Quaternary Archaeology and Human Evolution (Erasmus Mundus) (2012)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
4 Optional AN
Language
Anglès
Department History and History of Art
Coordinator
GÓMEZ MERINO, GALA
E-mail gala.gomez@urv.cat
Lecturers
GÓMEZ MERINO, GALA
Web http://http://www.urv.cat/ca/estudis/masters/oferta/arqueologia-quaternari/
General description and relevant information Approach to the theoretical and methodological foundations of Conservation and Restoration, and its application to the Pleistocene archeopaleotological register (especially fauna and lithic industry). Within the degree, the contents of this subject can be considered auxiliary, since it is not intended to train specialists in the subject but provide students with basic knowledge that will prepare them to meet the specific needs of conservation of the material that they recover to the deposits and / or that they study.

Competences
Type A Code Competences Specific
  Common
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació
  AC3 Conduir protocols d'anàlisi tècnica
  AC5 Planificar la intervenció arqueològica de prospecció i excavació
  AC8 Avaluar i decidir en la conservació i restauració
Type B Code Competences Transversal
  Common
  BC1 Learning to learn
  BC4 Autonomy, responsibility and initiative
Type C Code Competences Nuclear
  Common
  CC1 Have an intermediate mastery of a foreign language, preferably English
  CC3 Be able to manage information and knowledge
  CC6 Be able to define and develop their academic and professional project

Learning aims
Objectives Competences
1. Comprendre la importància que té conservar adequadament el material arqueològic. AC8
BC1
CC3
2. Aplicar els criteris i la metodologia d'actuació de la Conservació i Restauració de Béns Culturals. AC1
AC3
AC8
BC1
BC4
CC1
3. Comprendre els problemes específics que planteja el registre material plistocè. AC1
AC8
CC1
CC3
4. Aplicar tècniques i utilitzar els materials propis de la Conservació i Restauració. AC3
AC5
AC8
BC1
BC4
CC1
CC6

Contents
Topic Sub-topic
Introducció Introducció a la Restauració de Béns Culturals.
Metodologia i criteris bàsics d'actuació.
El paper del restaurador dins dels equips d'investigació
Els materials arqueopaleontològics i els seus problemes. Composició i degradació dels materials arqueopaleontològics, amb especial atenció a restes faunístiques i indústria lítica.
Principals processos de deteriorament.
Estats de conservació i problemes: des del jaciment fins a la invetigació.
Avaluació de l’estat de conservació dels materials: documentació i examen previs a la diagnosi.
Tractamets.
Materials i tècniques d'intervenció: neteja, consolidació i reconstrucció.
Intervencions in situ i intervencions al laboratori.
Emmagatzematge i conservació a llarg termini.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
 
Lecture
18 10 28
Laboratory practicals
15 20 35
Debates
2 2 4
Assignments
0 20 20
 
Personal tuition
1 0 1
 
Extended-answer tests
2 8 10
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities - Planificació de l'assignatura: objectius i metodologia.
Lecture - Exposició dels continguts del programa amb suport de mitjans audiovisuals
Laboratory practicals - Tractament de conservació d’objectes arqueològics de naturalesa diversa.
Debates - Discussió sobre problemes d'actualitat en conservació i restauració.
Assignments - Elaboració i execució d’un protocol de recerca.
Personal tuition - Seguir el procés acadèmic dels alumnes.

Personalized attention
 
Personal tuition
Description
- Dirigir els treballs proposats. - Facilitar l’accés a la informació necessària per al correcte seguiment de l’assignatura. - Avaluar conjuntament amb l’alumne l’evolució del seu aprenentatge. - Assessorar, si fos el cas, en les qüestions relacionades amb el tractament dels materials del seu interès.

Assessment
  Description Weight
Extended-answer tests Prova escrita que contempli una part teòrica i supòsit pràctic 50%
Others

Pràctiques al laboratori

50%
 
Other comments and second exam session

Criteris d'avaluació: - Coneixement de la metodologia i criteris d'intervenció en restauració i conservació. - Capacitat d'identificar un problema de conservació, d'avaluar el seu abast i decidir la actuació més adient. - Capacitat d'anàlisi, síntesi i crítica dels continguts de la matèria.


Sources of information

Basic

Recursos

Laboratori de Restauració

Col·leccions de material experimental i arqueològic

Bibliografia bàsica

Berducou, M. (1990).. La Conservation en Archéologie. M. C. Berducou. París, Masson.

Cronyn, J. M. (1990). The elements of Archaeological Conservation. Londres, Routledge.

Horie, C. V. (1987). Materials for Conservation. Organic consolidants, adhesives and coatings. Oxford, Butterworths-Heinemann.

López Román, A. (1999). Prevención de riesgos laborales en la investigación e intervención en patrimonio histórico, Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico.

Macarrón Miguel, A. M. and A. González Mozo (1998). La conservación y la restauración en el siglo XX. Madrid, Tecnos.

Pedeli, C. and S. Pulga (2002). Pratiche conservative sullo scavo archeologico. Principi e metodi.

Ruiz de Lacanal, M. D. (1999). El conservador-restaurador de bienes culturales : historia de la profesión. Madrid, Síntesis.

Sease, C. (1994). A Conservation Manual for the Field Archaeologist. Los Angeles, University of California.

Stanley Price, N. P., Ed. (1987). La Conservación en excavaciones arqueológicas. Con particular referencia al Área del Mediterráneo. Madrid, Ministerio de Cultura, Dirección General de Bellas Artes y Archivos.

Revistes:Journal of Cultural Heritage, Studies in Conservation.

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.