DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ARQUEOMETRIA. MATERIALS TRANSFORMATS/ NO-TRANSFORMATS Codi 12805104
Ensenyament
Arqueologia Clàssica (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SUBIAS PASCUAL, EVA
GUTIERREZ GARCIA-MORENO, ANA
Adreça electrònica eva.subias@urv.cat
anna.gutierrez@urv.cat
Professors/es
SUBIAS PASCUAL, EVA
GUTIERREZ GARCIA-MORENO, ANA
Web
Descripció general i informació rellevant A l'inici de curs es presentarà l'assignatura i s'especificaran els detalls en relació a continguts, metodologies, planificació, avaluació...

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Dominar metodologies específiques així com conèixer l'activitat investigadora en els camps de coneixement de l'arqueologia protohistòrica mediterrània, de l'arqueologia grega i romana i de l'antiguitat tardana. Adquirir capacitats en l'àmbit de l'arqueologia professional.
  AC2 Adquirir experiència teòrica i pràctica en arqueologia de camp (prospeccions, excavacions arqueològiques) amb bon coneixement de les metodologies i els sistemes de registre.
  AC5 Aprofundir en la cultura material de les societats mediterrànies antigues.
  AC6 Familiaritzar-se amb les ciències experimentals que intervenen en l'anàlisi arqueològica, ja sigui a nivell geològic, de restitució paisatgística, de fauna i antropologia física, o d'anàlisis fisicoquímiques dels materials.
  AC8 Aprofundir en el coneixement de les ciències de l'antiguitat relacionades amb l'arqueologia: Història, Filologia clàssica, Epigrafia i Numismàtica i Història de l'Art Clàssic.
  AC9 Conèixer les línies de recerca actuals de l'arqueologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Coneixement teòric de la recerca arqueomètrica dels materials lapidis AC1
AC5
AC8
AC9
BC1
BC3
CC1
CC3
CC4
Conxeixement pràctic dels materials lapidis utilitzats en el període clàssic AC1
AC2
BC3
BC8
CC1
CC6
Coneixement teòric dels principis bàsics de l'estudi arqueomètric AC6
AC9
BC2
BC3
BC8
CC3
CC6

Continguts
Tema Subtema
Arqueometria - Introducció a l’Arqueometria. Concepte, definició i aplicacions.
- Tècniques i metodologies emprades en l’arqueometria.
- Tipus de dades obtingudes en estudis arqueomètrics. Sistemes de recopilació, interpretació i tractament de les dades recollides mitjançant l’arqueometria.
- Matèries primeres
Primera diferenciació bàsica: Materials transformats/no-transformats.
- Identificació de materials, determinació de les seves característiques, macroscòpiques i microscòpiques. Tècniques de caracterització i d’identificació de materials:
- Principis bàsics de petrologia (microscopia òptica)
- Principis bàsics de l’anàlisi per catodoluminescència
- Principis bàsics de la difracció de raigs-X
- Principis bàsics de l’anàlisi elemental i de l’anàlisi per isòtops.
Matèries primeres no transformades: els materials lapidis. - Introducció bàsica a la geologia: principals tipus de roques.
- Els marmora romans. Tipus principals (varietats i característiques), procedència, aspectes cronològics i aplicacions.
Altres materials lapidis: el cas d’Hispania. Materials lapidis no-importats. Problemàtica i metodologia d’estudi d’aquests materials.
Aspectes relacionats amb l’explotació d’aquests recursos: obtenció, utilització i distribució dels materials lapidis.

Pràctica d'identificació dels diferents tipus de roques - observació a nivell macroscòpic (ull nu i lupa binocular) al laboratori de l'ICAC

Pràctica d'identificació de materials lapidis (marmora i altres) emprats en època romana a Hispania.

Presa de contacte i demostració pràctica de la metodologia d'anàlisi arqueomètric, al laboratori de l'ICAC.
Matèries primeres transformades (ceràmica, metalls,...) - Introducció als sistemes i tècniques d’elaboració dels materials transformats. Aspectes relacionats.
- La ceràmica: materials, processos i productes ceràmics. Aplicacions de la petrologia a l’estudi de la ceràmica.
- Els metalls: obtenció del mineral i processos de transformació. Aplicacions dels estudis arqueomètriques i tècniques analítiques a l’estudi dels metalls.
- introducció als estudis arqueomètrics de les estructures relacionades amb la transformació d'aquestes matèries primeres (forns)

Practica d’observació a nivell macroscòpic (ull nu i lupa binocular) i microscòpic (microscopi de polarització) al laboratori de l’ICAC.



Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
11 11 22
Pràctiques a laboratoris
11 22 33
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves de desenvolupament
0 15 15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i de la metodologia docent.
Sessió Magistral Explicacions tèoriques sobre la matèria. Assistència obligatòria i lectures complementàries obligatòries.
Pràctiques a laboratoris Pràctiques d'Arqueometria. Assistència obligatòria.
Atenció personalitzada Assstència als estudiants en la elaboració del treball final.

Atenció personalitzada
 
Proves de desenvolupament
Descripció
Seguiment de l'elaboració dels treballs obligatoris.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a laboratoris Les pràctiques es faran en grup i seran de carácter obligatori. 20
Proves de desenvolupament L'estudiant haurà de respondre a preguntes relacionades amb els temes teòrics tractats a classe basat en lectures obligatòries indicades pel professor.
També haurà de realitzar:
- una part pràctica de identificació de materials lapidis.
- una ressenya d'un (o dos) artícles de temàtica arqueomètrica, que se seleccionaran en funció dels interessos de l'alumne
- una presentació oral de l'article/articles seleccionats que inclou una part de preguntes/respostes per part dels companys i professor/s de l'assinatura

60
Altres

Assistència obligatòria i treballs complementaris

20
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.

En casos concrets i ben justificats es podrà modificar la metodologia d'avaluació per tal de facilitar el seguiment del curs.


Fonts d'informació

Bàsica

Lectures obligatòries:

 

1.- ÀLVAREZ, A., GARCÍA-ENTERO, V., GUTIÉRREZ GARCIA-M., A., RODÀ, I. 2009. El marmor de Tarraco. Explotació, utilització i comercialització de la pedra de Santa Tecla en època romana. Tarragona: ICAC. De les pàgines: 37-94.

 

2.- GUTIÉRREZ GARCIA-M., A, OLLICH, I., ROCAFIGUERA, M. 2008. “Las cerámicas de cocción reductora del yacimiento de l’esquerda (Roda de Ter, Barcelona)”, Actas del VII Congreso Ibérico de Arqueometría. Madrid: 297-308.

 

3.- SHACKLEY, M. S. 2008. “Archaeological Petrology and the Archaeometry of lithic materials”, Archaeometry 50, 2. University of Oxford: 194-215.

 

4.- MARTÍNEZ-TORRES, L.M. 2009. “The Typology of Ancient Quarries within the Paleocene Limestone of Álava in Northern Spain”, Geoarchaeology: An International Journal, Vol. 24, No. 1: 42–58.

 

5.- MASALLES, A., MORENO, I. 2007. Retornant la integritat al déu. El procés de conservació-restauració de l’Esculapi, dins L'Esculapi : el retorn del Déu : Museu d'Arqueologia de Catalunya-Barcelona del 27 d'octubre al 17 de febrer de 2008, Barcelona: Museu d’Arqueologia de Catalunya, pgs. 79-90.

 

6.- WILLIAMS-THORPE, O. 2008. “A thousand and one columns: observations on the Roman granite trade in the mediterranean area”, Oxford Journal of Archaeology 27(1): 73–89.

 

7.- SOLER HUERTAS, B. 2012. “Planificación, producción y costo del programa marmóreo del teatro romano de Cartagena”, en GARCÍA-ENTERO, V. (ed.), El marmor en Hispania. Explotación, uso y difusión en época romana. UNED, Madrid: 193-228.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent