Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Dominar metodologies específiques així com conèixer l'activitat investigadora en els camps de coneixement de l'arqueologia protohistòrica mediterrània, de l'arqueologia grega i romana i de l'antiguitat tardana. Adquirir capacitats en l'àmbit de l'arqueologia professional. |
|
AC5 |
Aprofundir en la cultura material de les societats mediterrànies antigues. |
|
AC8 |
Aprofundir en el coneixement de les ciències de l'antiguitat relacionades amb l'arqueologia: Història, Filologia clàssica, Epigrafia i Numismàtica i Història de l'Art Clàssic. |
|
AC9 |
Conèixer les línies de recerca actuals de l'arqueologia. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
|
CC4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
|
CC6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Objectius |
Competències |
Aprofundir en el coneixement de les ciències de l'antiguitat relacionades amb l'arqueologia: Història, Filologia clàssica, Epigrafia i Numismàtica i Història de l'Art Clàssic. |
AC8
|
BC1
|
CC4
|
Dominar metodologies específiques així com conèixer l'activitat investigadora en els camps de coneixement de l'arqueologia protohistòrica mediterrània, de l'arqueologia grega i romana i de l'antiguitat tardana. Adquirir capacitats en l'àmbit de l'arqueologia professional. |
AC1
|
BC3
|
CC2
|
Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi. |
AC5 AC8 AC9
|
BC3
|
CC6
|
Tema |
Subtema |
Fonts Textuals per a la recerca arqueològica |
1. La fonts clàssiques: formes i èpoques literàries.
2. La transmissió dels textos de l'Antiguitat fins avui.
3. Filologia, crítica textual i exègesi.
4. Edicions. La utilització de les fonts en la recerca històrica.
5. Problemes d'interpretació (o quan és necessari saber una mica de llatí i grec).
6. Casos d'estudi: identificació de fonts (utilitzades per un tercer)
7. Casos d'estudi: localització de fonts (per aplicar en un cas de recerca)
|
Epigrafia |
1. Origen i evolució de l'alfabet llatí. Escriptura capital i cursiva.
2. Edició del text epigràfic: Fitxa, corpora i altres instruments bibliogràfics.
3. Suports i tipologies d'inscripcions.
4. Abreujaments i fórmules epigràfiques. Qüestions bàsiques d'onomàstica.
5. Cursus honorum (senadors, cavallers i magistrats municipals).
6. Casos d'estudi: inscripcions oficials monumentals.
7. Casos d'estudi: inscripcions religioses públiques i privades.
8. Casos d'estudi: documents públics (lleis, decrets...).
9. Casos d'estudi: economia i comerç (instrumentum inscriptum).
10. La societat romana a través de l'epigrafia.
|
Papirologia |
1. Origen i evolució de l'alfabet grec.
2. Els suports i escriptura en la Grècia antiga.
3. El rotllo de papir: fabricació, ocupació, emmagatzematge, inconvenients.
4. Categories i tipus de papirs grecs.
5. L'edició i lectura de papirs grecs ( = Instrumenta bibliogràfics, utilització com a font històrica...).
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
22 |
44 |
66 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
12 |
12 |
24 |
Presentacions / exposicions |
|
7 |
7 |
14 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
4 |
8 |
12 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
4 |
6 |
|
Proves mixtes |
|
3 |
6 |
9 |
Proves pràctiques |
|
6 |
12 |
18 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels estudiants d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita) |
Pràctiques de camp/sortides |
Realització de visites, estades de formació en empreses, institucions del sector, realització de treballs fora de l’aula (recull dades, observacions) que l’estudiant analitza críticament. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.
En un context virtual o semipresencial:
Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura, webconferència (Adobe Connect), xat o altres eines. |
|
Descripció |
Resolució de qüestions no assolides a classe, dubtes i consultes, així com la tutorització dels diversos treballs. A més de les hores establertes, es podran pactar altres horaris de visita amb la professora. |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves pràctiques |
- Realització i exposició de treballs de recerca curts destinats a la consolidació de continguts concrets treballats a classe. Un d'ells es farà dins del marc d'una pràctica fora de l'aula. |
50% |
Proves mixtes |
- Examen sobre el temari mitjançant preguntes de desenvolupament o de resposta curta. |
30% |
Altres |
- Participació activa, tant a classe com als temes de debat oberts a l'entorn moodle. |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació es realitzarà prenent en consideració les proves pràctiques que es realitzaran al llarg del curs, que comptaran el 50% de la nota. Un 30% es resoldrà amb una prova final d'assoliment dels continguts. Es recorda que l'assistència és obligatòria. Per superar el curs caldrà haver seguit amb assiduïtat les classes, participant activament amb la realització dels exercicis. Els alumnes que no puguin assistir amb regularitat a les classes per motius justificats es podran presentar directament a un examen únic (100%), sempre i quan PRÈVIAMENT HO PACTIN AMB LA PROFESSORA, qui determinarà llavors els criteris d'avaluació. |
Bàsica |
Easterling, P.E. - Knox, B.W. (eds.), , Historia de la Literatura Clásica. Literatura griega (Cambridge University), , , Madrid 1990
E.J. Kenney & W.v. Klausen, Historia de la Literatura Clásica. Literatura Latina (Cambridge University), , Madrid, 1989
G. Cambiano, L. Canfora, D. Lanza, Lo spazio letterario della Grecia antica, , Roma-Salerno, 1992-1995
G. Cavallo, P. Fedeli, A. Giardina, Lo Spazio letterario di Roma antica, , Roma-Salerno, 1989-1991
Ch. Pelling, Literary Texts and the Greek Historian, , Routledge, Londres, 2000
D.S. Potter, Literary Texts and the Roman Historian, , Routledge, Londres, 1999
Calabi Limentani, I. , Epigrafia latina, , Milán, 1991
Cortés Copete, Juan Manuel (ed.). , Epigrafía griega, , Madrid, 1999
Andreu Pindado, J. (ed.)., Fundamentos de Epigrafía Latina, , Madrid 2009
Susini, G.C. , Epigrafia romana, , Roma, 1982
Guarducci, M., L'epigrafia greca dalle origini al tardo Imperio, , Roma, 1987
Susini, G. C., Epigraphica dilapidata : scritti scelti, , Bologna 1997
Haarmann, H., Historia Universal de la Escritura, , Madrid, 2001
Cavallo, G., Hellenistic bookhands, , Berlin, 2008
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
RELIGIÓ I MITOLOGIA DEL MÓN CLÀSSIC/12805209 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|