DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) MARC JURÍDIC DEL PATRIMONI ARQUEOLÒGIC Codi 12805107
Ensenyament
Arqueologia Clàssica (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Privat,Processal i Financer
Coordinador/a
GÓMEZ BUENDIA, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica carmen.gomez@urv.cat
albert.gomez@urv.cat
Professors/es
GÓMEZ BUENDIA, MARIA DEL CARMEN
GOMEZ JORDAN, ALBERT
Web
Descripció general i informació rellevant El Patrimoni Cultural és objecte, en si mateix, d’especial protecció. Aquesta protecció ve donada per dues vies: una via la representen les polítiques públiques dirigides a estimular la creació, conservació i recuperació del patrimoni cultural. L’altre via és la del règim jurídic: a) municipal (especialment pel que fa als béns immobles), b)autonòmic (a Catalunya, com a la resta d’autonomies de l’estat espanyol, hi ha una llei pròpia de Patrimoni Cultural, i Decrets que desenvolupen àmbits de la llei), c) estatal (amb una Llei i Reglament que la desenvolupa), d) europea (amb directives sectorials), i internacional (amb convenis, recomanacions i protocols). Tot aquest marc normatiu permet la col·laboració de l’administració amb els particulars per la conservació del Patrimoni cultural, i alhora, orienta les intervencions dels particulars en la tasca de conservació, sancionant fins i tot comportaments contraris a aquest objectiu. L’especialista en patrimoni ha de conèixer aquest règim jurídic, i sobre tot ha de saber que la seva activitat està sotmesa a una regulació i a unes limitacions. La gestió del Patrimoni cultural està adquirint cada cop més importància. Sense cap mena de dubte hi ha cada cop més institucions i administracions nacionals i internacional que actuen sobre el mateix. De la mateixa forma una bona gestió actua com a motor de desenvolupament d’un territori. Aquesta assignatura té com a objectiu incidir en tota aquesta sèrie de conceptes tenint en compte que els alumnes que la cursen són alumnes del Màster d'Arqueologia Clàssica, i per tant, els continguts i metodologies docents han de ser adaptats a aquesta tipologia d’alumnes.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Dominar metodologies específiques així com conèixer l'activitat investigadora en els camps de coneixement de l'arqueologia protohistòrica mediterrània, de l'arqueologia grega i romana i de l'antiguitat tardana. Adquirir capacitats en l'àmbit de l'arqueologia professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Coneixer l'evolució de les institucions jurídiques romanes AC1
BC2
Diferenciar les fonts de dret públic de les fonts de dret privat AC1
BC3
BC4
Distingir els àmbits del dret constitucional, el dret criminal, el dret dels ciutadans o peregrins, el dret de família i de successions, els drets reals, els drets d'obligacions i contractes AC1
BC2

Continguts
Tema Subtema
1.- El marc jurídic del patrimoni cultural
2.- Les categories de protecció del patrimoni cultural
3.- Béns Culturals d'Interès Nacional (BCIN): règim de protecció de béns mobles i immobles
4.- Béns Catalogats (Bcat): règim de protecció de béns mobles i immobles
5.- El patrimoni arqueològic; El patrimoni documental i bibliogràfic; El patrimoni etnològic
6.- El patrimoni de l'Esglèsia
7.- Els museus

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
15 12 27
Resolució de problemes, exercicis
10 10 20
 
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves mixtes
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del contingut del temari, de la seva utilitat, i de la seva importància. Els alumnes hauran de buscar informació
Sessió Magistral Exposició per part de les professores dels aspectes més improtants del temari
Resolució de problemes, exercicis L'alumne ha de respondre un qüestionari sobre el programa
Atenció personalitzada L'alumne podrà concertar tutories amb els professors de l'assignatura mitjançant el correu electrònic o la plataforma virtual Moodle.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Les professores de l'assignatura estaran a disposició dels estudiants per tal de resoldre dubtes, realitzar tutories, etc. A l'inici de curs, s'informarà de l'horari d'atenció personalitzada.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis S'enviarà un qüestionari per Moodle, amb items corresponents a questions plantejades a classe; els alumnes hauran de respondre i enviar-ho 60%
Proves mixtes Es realitzarà una prova teorico-pràctica 30%
Altres

Es valorarà l'assistència a classe i la participació activa

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica

Llei 9/1993 del Patrimoni Cultural Català

Ley 16/1985, de 25 de junio, del Patrimonio Histórico Español y Real Decreto 111/1986, de 10 enero, de desarrollo parcial de la LEY

Sentència Tribunal Constitucional 17/1991 de 31 de gener

Decret Legislatiu 1/2005, de 26 de juliol, del Text refós de la Llei de Urbanisme

Ley de 16 de diciembre de 1954, de expropiación forzosa

Texto refundido de la Ley de Propiedad Intelectual, aprobada por Real Decreto legislativo 1/1996, de 12 de abril, modificado en parte por la Ley 23/2006, de 7 julio

Ley 23/1982, de 16 de junio, del Patrimonio Nacional

Llei 17/1990, de 2 de novembre, de Museus

Llei 10/2001, de 13 de juliol, d'arxius i documents

Llei 4/1993, de 18 de març, del sistema bibliotecari de Catalunya

Decret 78/2002, de 5 de març, del Reglament de Protecció del Patrimoni Arqueològic i Paleontològic, modificat pel Decret 120/2015 de 23 de juny.

Llei 2/1993, de 5 de març, de foment i protecció de la cultura popular i tradicional i de l'associacionisme cultural

Complementària

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent