DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) MIGRACIONS I MULTICULTURALITAT Codi 12815102
Ensenyament
Antropologia Urbana, Migracions i Intervenció Social (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
SORONELLAS MASDEU, MARIA MONTSERRAT
Adreça electrònica mariamontserrat.soronellas@urv.cat
Professors/es
SORONELLAS MASDEU, MARIA MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura és una introducció a la complexitat multicultural de les societats urbanes actuals. Aquesta complexitat radica, en bona mesura encara que no exclusivament, en la diversitat cultural i en els processos d'assimilació i d'hibridació cultural que resulten dels fluxos migratoris que afecten les societats contemporànies i, molt especialment el món urbà. L'assignatura introdueix a l'estudiant a la comprensió d'aquests processos.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC4 Reconèixer els principals problemes que afecten els processos de transformació social a partir del fet migratori i la ciutadania, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals
  AC5 Utilitzar les habilitats metodològiques i coneixements especialitzats en tècniques d'investigació i intervenció que permetin l'estudi de la complexitat de les problemàtiques dels entorns metropolitans, els processos migratoris i la multiculturalitat, així com l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per analitzar i assessorar sobre les fonts del problema i com abordar-los
  AC6 Dominar la literatura en matèria d'estudis migratoris (des de diferents aproximacions disciplinars), així com la capacitat per documentar-se i per interpretar les polítiques migratòries i la incidència de les ciències socials en el seu desenvolupament
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC2 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC3 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Reconèixer el concepte de cultura i altres associats com a eines científiques vàlides per a l'estudi de la diversitat cultural i comprometre's amb el relativisme cultural. AC4
CC2
CC5
Entendre la globaització com el marc en què cal entendre els actuals processos migratoris així com les circumstàncies en què les societats actuals encaixen la multiculturalitat. AC4
BC1
CC1
Identificar les diferents eines polítiques amb què s'ha tractat la diversitat cultural, des de l'assimilació fins a les polítiques mlticulturals i entendre el fons ideològico-polític d'aquestes eines. AC6
BC1
CC2
Reconèixer les teories amb què han estat estudiades les migracions, des d'inicis del S XX fins a l'actualitat. AC6
BC1
CC2
Entendre com les societats i les cultures configuren els processos d'exclusió socials a partir de la construcció de la diferència com una forma de desigualtat. AC4
BC1
CC2
Entendre els entorns urbans com a espais de multiculturalitat i aprendre a observar-los per identificar els conflictes associats als diferents usos que els collectius fan de l'espai urbà. AC5
BC3
CC3
CC5
Ser capaç d'elaborar un treball individual que mostri la capacitat de l'alumne per obserar la realitat que l'envolta, entendre'n la complexitat i descriure i interpretar allò observat. AC5
BC2
BC5
CC3
CC4

Continguts
Tema Subtema
1. Cultura i etnicitat. L'antropologia de la diversitat cultural 1.1. La cultura i el culturalisme en Antropologia.
1.2. Les formes de transmissió i adquisició de cultura.
1.3. La cultura i la identitat.
1.4. L'etnicitat en l'Antropologia.
1.5. Multiculturalitat i immigració.
2. Globalització, glocalització i transnacionalisme 2.1. Itinerari teòric enl'estudi de la globalització.
2.2. Les cultures locals en el món globalitzat. La glocalització.
2.3. Migracions i globalització.
2.4. La perspectiva transnacional.
3. L'estat i les polítiques públiques en la gestió de la diferència i la multiculturalitat 3.1. Polítiques públiques i gestió de la diversitat.
3.2. La cultura en la ideologia política.
3.3. Minories nacionals i minories ètniques.
3.4. Les polítiques davant la multiculturalitat: models.
4. Immigració i ciutadania. La incorporació de la diferència multicultural. 4.1. L'estudi de les migracions. Breu recorregut teòric.
4.2. Les formes d'incorporació de la diferència cultural: integració, assimilació i mestissatge.
4.3. L'exclusió: marginació, exclusió, desafiliació.
4.4. La construcció política de la ciutadania.
5. La multiculturalitat en l'espai urbà 5.1. Les urbs multiculturals.
5.2. La distribució espaial de les minories.
5.3. Processos de guetificació de les trames urbanes.
5.4. Ocupació de l'espai públic i conflictes culturals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 4 19
Seminaris
10 10 20
Debats
8 16 24
Treballs
10 30 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 30 44
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a la presa de contacte, presentar l'assignatura i recollir informació dels estudiants, de manera presencial, o mitjançant l'ús de fòrums de presentació, sessions presencials mitjançant webconferència (Adobe Connect), presentacions gravades en vídeo pel professor i / o documentació publicada a l'aula virtual (Moodle) per a la seva lectura pels estudiants.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura. Es possible també que en el context semipresencial, l'exposició dels
continguts de l'assignatura es faci mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual.

Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional. També pot ser realitzat mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual.
Debats Activitats on, individualment o en grup, els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d'eines síncrones com el xat o la webconferència (Adobe Connect) i / o asíncrones com el fòrum del Campus Virtual (Moodle)
Treballs Treballs que realitza l'estudiant a partir de material i referències de l'aula virtual i que lliura a través de la mateixa.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura a l'aula virtual (Moodle): webconferència (Adobe Connect), Fòrums ...
Atenció personalitzada Resolució de dubtes als estudiants, sigui de manera presencial o a través del fòrum de dubtes de l'assignatura, webconferència (Adobe Connect), xat o altres eines.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
Aquest treball estarà tutoritzat per la professora i es preveuen un mínim de dues tutories obligatòries (presencials o virtuals) per facilitar que el professor faci el guiatge del treball de l'alumne/a.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Els debats es realitzaran a partir de la visulització de material audiovisual que sigui posat a disposició de l'alumne a l'aula virtual. 10%
Treballs Elaboració que aprofundeixi en un dels temes dels continguts del curs escollit per l'alumne/a amb el vistiplau de la professora.
50%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària A partir de les lectures obligatòries del curs, la professora plantejarà algunes qüestions als estudiants en exercicis que hauran de ser resolts. 30%
Altres

Assistència i participació (presencial)

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.

Es considera que l'assistència obligatòria és del 50% de les classes presencials. Per sobre del 80%, l'estudiant tindrà el 10% a la nota que s'indica.


Fonts d'informació

Bàsica Ferreol, G. et Jucquois, G., Dictionnaire de l'alterité et des relations interculturelles, 2004, Armand Colin
Ariño, A. (ed.), Las encrucijadas de la diversidad cultural, 2005, CIS
Ramirez Goicoechea, E, Etnicidad, identidad, interculturalidad. Teorías, conceptos y procesos de la relacionalidad grupal humana., 2011, Ramon Areces.
Barañano, M. y altres, Diccionario de relaciones interculturales, 2007, Editorial Complutense

Barañano, M. y altres (2007) Diccionario de relaciones interculturales. Madrid. Universidad Complutense de Madrid.

Barth, R. (1985)  Los grupos étnicos y sus fronteras. Barcelona.

Bauman, Z (2006) Confianza y temor en la ciudad. Vivir con extranjeros. Arcadia. Barcelona.

Beck, U (1998) Qué es la globalización. Barcelona. Paidós.

Berger, Peter L. (Ed.), (1999) Los límites de la cohesión social. Conflicto y mediación en las sociedades pluralistas Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Canclini, N. (2000) La globalización imaginada. Barcelona. Paidós.

Canclini, N, (2005) Diferentes, desiguales, desconectados. Barcelona. Gedisa.

Clifford J. (1999) Itinerarios multiculturales. Barcelona Gedisa.

Giménez, C. y Malgesini, G. (2000) Guia de conceptos sobre migraciones, racismo e interculturalidad. Madrid. Catarata.

Hannerz, U. (1998) Conexiones transnacionales. Cultura, gente, lugares. Madrid, Cátedra

Huntington, S (1997) El choque de civilizaciones. Barcelona, Paidos.

Kincheloe J.L.,Steinberg S.R ( 1999): Repensar el multiculturalismo. Barcelona. Octaedro.

Kymlicka, W.(1995) Ciudadanía multicultural.Barcelona. Ed Paidos.

Martinello, M. (2003) La Europa de las migraciones.

Pujadas, J.(1993) Etnicidad. Identidad cultural de los pueblos. Madrid, Eudema.

Ramirez Goicoechea, E. (2011) Etnicidad, identidad, interculturalidad. Teorías, conceptos y procesos de la relacionalidad grupal humana. Madird. Ed. Ramon Areces.

Sartori, G. (2001) La sociedad multiétnica, pluralismo, multiculturalismo y extranjeros. Madrid. Taururs.

Taylor, Ch. (1993) El multiculturalismo y la política del reconocimiento. México DF. FCE.

Todorov, T.(1991): Nosotros y los otros, México Siglo XXI

Vertovec, S. Políticas multiculturales y formas de ciudadanía en las ciudades europeas. Universidad Autónoma del Estado de México, 2001.

Wacquant, L (2001) Parias urbanos. Marginalidad en la ciudad a comienzos del milenio. Manantial. Buenos Aires.

Zapata-Barrero, R. (2004) Multiculturalidad e inmigración. Madrid. Síntesis. 

Complementària

AADD, La interculturalidad que viene: el  diálogo necesario. Barcelona, Icaria (1998).

Borja, J. Dourthe G, Peugeot V (2001) La ciudadanía europea. Barcelona. Ed Península.

Casytonobo, R. (coord) (1998), Integración o desintegración social en el mundo del siglo XXI. Buenos Aires. Espacios.

Castells M. (1997) La era de la información. El poder de la identidad. Madrid Alianza Vol.2.

Checa, F. i altres, (2000) Convivencia entre culturas. El fenómeno migratorio en España. Sevilla. Signatura Demos.

Cohn-Bendit, Schmid D. (1996): Ciudadanos de babel.Apostando por una democracia multicultural.Madrid Talasa.

Connor, W (1998) Etnonacionalismo. Madrid Trama Ed.

Delgado M (2005) Elogi del vianant. Del “model Barcelona” a la Barcelona real. Barcelona. Edicions de 1984.

Juliano D. (1993) Educación intercultural.Escuela y minorías étnicas. Madrid Eudema.

Jameson F., Zizek S. (1998): Estudios culturales. Reflexiones sobre el multiculturalismo.Buenos Aires. Paidós.

Martínez Veiga, U. (1999) Pobreza, segregación y exclusión espacial. Barcelona. Icaria.

Monnet, N. ((2003) La formación del espacio público. Una mirada etnológica sobre el Casc Antic de Barcelona. Barcelona. La Catarata.

Moulin, B. (2002) La ville et ses frontières.De la ségregathion sociale a l'ethnicisation des rapports sociaux.Paris, Karthala.

Pujadas, J (1994) “Catalunya i les migracions estrangeres: una aproximació des de l´antropologia social” en Revista d´etnologia de Catalunya nº 4 pp- 132-153.

Pujadas, J (2005) "Conviure amb la diversitat cultural: els reptes de la migració per a la societat i les institucions escolars", a D. Medina (Comp.), L'educació secundària a debat, Barcelona, Eds. del Serbal, pp. 16-31.

Rodrigo, M., La interculturalidad en el campo de la comunicación en Catalunya, estado de la opinión, Barcelona, Fundación CIDOB (2004).

Sampedro, V.; Llera, M., Interculturalidad: interpretar, gestionar y comunicar, Barcelona, Bellaterra (2003).

Santamaría, E. (2001) La incógnita del extraño.Una aproximación a la significación sociológica de la inmigración no comunitaria. Barcelona. Anthropos.

Suárez, G.; Contreras, J.M., Interculturalidad y educación en Europa, Valencia, Tirant lo Blanch (2005).

Valero, Carmen (comp..), Interculturalidad: traducción, humor e interpretación, Alcalá de Henares, Univ. De Alcalá de Henares (2004).

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent