DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) CONFLICTE SOCIAL, PARTICIPACIÓ I MEDIACIÓ Codi 12815104
Ensenyament
Antropologia Urbana, Migracions i Intervenció Social (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
MORERAS PALENZUELA, JORGE
Adreça electrònica jordi.moreras@urv.cat
Professors/es
MORERAS PALENZUELA, JORGE
Web
Descripció general i informació rellevant Anàlisi dels conflictes socials i presentació dels mecanismes de resolució basats en la participació i la mediació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Estudiar els nous moviments socials i religiosos, tenint especialment en compte processos polítics i religiosos d'ordre global/transnacional i dinàmiques de conflicte social, polític i religiós en ebullició constant, incorporant l'esperit crític i la capacitat d'observació i anàlisi requerides
  AC4 Reconèixer els principals problemes que afecten els processos de transformació social a partir del fet migratori i la ciutadania, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals
  AC7 Dissenyar projectes vinculats amb els processos migratoris, així com projectes multidisciplinaris on s'articulin els diferents rols dels àmbits professionals implicats en l'estudi i intervenció sobre les migracions
  AC11 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
AC2
AC4
AC7
AC11
BC2
BC3
BC5
CC1
CC2
CC4
CC5

Continguts
Tema Subtema
1. La noció de conflicte des de les ciències socials 1.1. Principals teories sobre el conflicte

1.2. Actors, interessos i estratègies en conflicte

1.3. Percepcions socials del conflicte
2. Migracions i conflicte


2.1. Els fluxos migratoris construïts socialment com un problema i generadors de conflicte.

2.2. Els models de gestió de les relacions entre minories ètniques i societats d'acollida.

2.3.Conflictes pels recursos: educació, habitatge, treball, atenció social.

2.4. Conflictes de caràcter simbòlic: religió, cultura, identitats.
3. Espai públic, relacions interètniques i intervenció social 3.1. Les lluites pel control dels espais públics: factors de classe i ètnics.

3.2. Polítiques públiques, ciutadania i accés als espais públics

3.3. Comprendre el conflicte, definir la intervenció
4. Taller pràctic de mediació social intercultural
5. Estudi de cas 5.1. Les controvèrsies públiques al voltant de la pluralitat religiosa a Europa

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 5 8
 
Sessió Magistral
37 60 97
Seminaris
8 6 14
Treballs
8 14 22
 
Atenció personalitzada
4 5 9
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts i objectius de l'assignatura fent especial èmfasi en l'aplicació de metodologies actives a l'aula.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic dels continguts de l'assignatura.
Seminaris Seminari específic en relació a la metodologia de mediació intercultural.
Treballs Realització d'un treball individual centrat en l'anàlisi d'un conflicte social.
Atenció personalitzada L'estudiant serà acompanyat durant el curs, a través de tutories, en el desenvolupament de les diferents activitats que se'n deriven de la planificació de l'assignatura

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
L'estudiant estarà acompanyat durant el curs, a través de tutories, en el desenvolupament de les diferents activitats que se'n deriven de la planificació de l'assignatura

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Comentari d'una selecció de la bibiografia bàsica de l'assignatura. 50%
Treballs Realització d'un treball individual d'anàlisi d'un conflicte social. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Mediació


ENTELMAN, Remo F. (2002), Teoría de conflictos: hacia un nuevo paradigma. Barcelona: Gedisa

NATÓ, Alejandro Marcelo (2006), Mediación comunitaria : conflictos en el escenario social urbano. Buenos Aires: Universidad.

PASTOR, Xavier-CARRERA, Eduard (2013), “La gestió del conflicte públic i la mediació comunitària a Catalunya. El cas del cost dels conflictes a les comunitats de propietaris i veïns”. Barcelona: Institut de Ciències Polítiques i Socials (Working Paper, nº 316).

REDORTA, Josep (2004), Cómo analizar los conflictos: la tipología de conflictos como herramienta de mediación. Barcelona: Paidós

SIX, Jean-François (1997), Dinámica de la mediación. Barcelona: Paidós

VINYAMATA, Eduard (1999), Manual de prevención y resolución de conflicto: conciliación, mediación, negociación, Madrid: Ariel.

 

 

Conflicte


BAUMANN, Gerd (2001), El enigma multicultural. Un replanteamiento de las identidades nacionales, étnicas y religiosas. Barcelona: Paidós

BENASAYAG, Miguel-DEL REY, Angélique (2012), Elogio del conflicto. Madrid: Tierradenadie Ediciones

CACHÓN, Lorenzo (dir.)(2008), Conflictos e inmigración: experiencias en Europa. Madrid: Ayuntamiento de Madrid-Observatorio de Seguridad.

DAHRENDORF, Ralf (1990), El conflicto social moderno. Emsayos sobre la política de la libertad. Madrid: Mondadori.

DELGADO, Manuel (2011), “Morfología urbana y conflicto social”, a Manuel Delgado, El espacio público como ideología. Madrid: Los libros de la Catarata, pp. 73-94.

ELIAS, Norbert (2003), “Ensayo acerca de las relaciones entre establecidos y forasteros”, Revista Española de Investigaciones Científicas, nº 104: 219-251

GUSFIELD, Joseph S. (1981), The culture of public problems. Drinking-driving and the symbolic order. Chicago: Chicago University Press

HARVEY, David (2007), "Ciudad y justicia: movimientos sociales en la ciudad", a Espacios del capital. Hacia una geografía crítica. Madrid: Akal, pp. 204-224.

LORENZO CADARSO, Pedro Luís (2001), Fundamentos teóricos del conflicto social. Madrid: Siglo XXI

MAZA, Gaspar-McDONOGH, Gary-PUJADAS, Joan Josep (2002), “Barcelona, ciutat oberta: transformacions urbanes, participació ciutadana i cultures de control al barri del Raval”, Revista d'Etnologia de Catalunya, nº 21: 114-131.

NIETO, Gladys-FRANZÉ, Adela (1997), "The projection of social conflict over urban space", Current Anthropology , Vol. 38 (3): 461-465.

REX, John (1985), El conflicto social: un análisis conceptual y teórico. Madrid: Siglo XXI

SIMMEL, Georg (1986, ed. or. 1904), "El conflicto, sociología del antagonismo", a Sociología. Estudios sobre las formas de socialización. Madrid: Alianza Editorial

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent