DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) CONFLICTE SOCIAL Codi 12815104
Ensenyament
Antropologia Urbana, Migracions i Intervenció Social (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
MORERAS PALENZUELA, JORDI
Adreça electrònica jordi.moreras@urv.cat
fadhila.mammar@urv.cat
Professors/es
MORERAS PALENZUELA, JORDI
MAMMAR , FADHILA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>PLANTEJAMENT I OBJECTIUS DE L'ASSIGNATURA</p><p>Tot i que les nostres societats ens han socialitzat en el seu evitació, hi ha alguna cosa inherentment positiu en el conflicte, i és la seva capacitat reveladora respecte a les dinàmiques i constants que amaguen les estructures socials en què vivim. Benasayag i Rei destaquen que gràcies a el conflicte es posen en evidència desigualtats latents o tensions socials no resoltes, revelant dimensions que no sempre es mostren a primera vista. Simmel i Elias ens recorden l'inherent component socialitzador de l'conflicte, mentre que la seva emergència implica una automàtica apel·lació a les pertinences que ens uneixen amb els nostres grups de referència. Les ciències socials han relacionat el conflicte amb l'estudi de les relacions de poder entre grups socials, des de Marx fins a Dahrendorf, des Foucault a Byung-Chul Han. Depenent de l'enfocament que adoptem, interpretarem el conflicte com una conseqüència d'una alteració dels equilibris entre poderosos i dominats, o bé com la prova que és possible modificar aquestes relacions de desigualtat. En aquesta assignatura plantejarem una reflexió àmplia sobre la noció de conflicte per part de les ciències socials, i l'aplicarem en concret a la interpretació de situacions socials derivades de les mobilitats humanes i de la conformació de societats multiculturals. El principal objectiu és que els alumnes puguin consolidar les nocions teòriques sobre el conflicte social, siguin capaços de desenvolupar una mirada crítica respecte a la manera en què la nostra societat qualifica les migracions com a problema social i que, així mateix, puguin aplicar una mirada analítica respecte els conflictes socials. La metodologia de treball en l'assignatura consisteix en una combinació entre el comentari de les lectures de cada tema i la posterior exposició per part de professor. Cada tema té unes lectures de referència i altres de suport, que seran comentades a l'inici de cada classe, i se serveixen per orientar la posterior exposició per part de professor, així com el debat que es pugui generar a l'respecte. El debat es considera en aquesta assignatura, no només com un mecanisme d'avaluació, si no com un instrument d'aprenentatge mutu. Tota aportació per part de l'alumnat és benvinguda.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Reconèixer la epistemologia, la història de les escoles de pensament i les aproximacions teòriques i metodològiques sobre les ciutats, la construcció de la ciutadania i els sistemes urbans, així com els principals dominis analítics i temàtics de l'etnografia urbana, tant pel que fa al treball de diagnòstic i intervenció com a recerca bàsica
  AC2 Estudiar els nous moviments socials i religiosos, tenint especialment en compte processos polítics i religiosos d'ordre global/transnacional i dinàmiques de conflicte social, polític i religiós en ebullició constant, incorporant l'esperit crític i la capacitat d'observació i anàlisi requerides
  AC4 Reconèixer els principals problemes que afecten els processos de transformació social a partir del fet migratori i la ciutadania, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals
  AC7 Dissenyar projectes vinculats amb els processos migratoris, així com projectes multidisciplinaris on s'articulin els diferents rols dels àmbits professionals implicats en l'estudi i intervenció sobre les migracions
  AC11 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC4 CT4. Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
  BC7 CT7. Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Tenir la capacitat per analitzar, descriure i intepretar conflictes socials en contextos multiculturals Desenvolupar un posicionament crític i socialment compromés en la recerca d'alternatives de conducció i/o resolució dels conflictes socials. AC2
AC4
AC7
AC11
Conèixer l’objectiu de l’equip i identificar el seu rol en contextos complexos AC1
BC4
Comunicar i actuar amb altres equips per assolir conjuntament els objectius AC1
BC4
Comprometre’s i afavorir els canvis i millores necessaris per assolir els objectius de l’equip AC7
AC11
BC4
Confiar en les pròpies capacitats, respectar les diferències i aprofitar-les en benefici de l’equip AC1
AC7
AC11
BC4
Argumentar basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat AC1
AC11
BC7

Continguts
Tema Subtema
1.Presentació de l'assignatura: la noció de conflicte des de les ciències socials
2. Son les migracions un problema social?


3. A major visibilitat social, més conflicte?
4. Les regles de convivència inclouen l'evitació del conflicte?
5. Són més conflictius els barris amb major diversitat?
6. Estudi de cas: són les mesquites un problema per Catalunya, o Catalunya té un problema amb les mesquites?
7. Metodologia d'anàlisi de conflictes: descripció de contextos i mapa d'actors claus
8. Seminari final

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 4 8
 
Sessió Magistral
37 60 97
Treballs
14 14 28
Seminaris
8 8 16
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts i objectius de l'assignatura fent especial èmfasi en l'aplicació de metodologies actives a l'aula.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic dels continguts de l'assignatura.
Treballs Realització d'un treball individual centrat en l'anàlisi d'un conflicte social.
Seminaris Seminari específic en relació a la metodologia d'anàlisi dels conflictes socials en context intercultural
Atenció personalitzada L'estudiant serà acompanyat durant el curs, a través de tutories, en el desenvolupament de les diferents activitats que se'n deriven de la planificació de l'assignatura

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció

L'atenció a l'alumnat es realitzarà mitjançant tutories individuals, concertades prèviament per correu electrònic.


Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Realització d'un treball individual d'anàlisi d'un conflicte social. 70%
Seminaris Comentari sobre la sessió de treball amb la professora Fadhila Mammar 20%
Altres Participació a classe 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent. En cas de no poder entregar els treballs en la data proposada a l'inici de l'assignatura, s'oferirà un segon període d'entrega, que adoptarà el sentit d'una segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

BAUMANN, Gerd (2001), El enigma multicultural. Un replanteamiento de las identidades nacionales, étnicas y religiosas. Barcelona: Paidós

BENASAYAG, Miguel-DEL REY, Angélique (2012), Elogio del conflicto. Madrid: Tierradenadie Ediciones

CACHÓN, Lorenzo (dir.)(2008), Conflictos e inmigración: experiencias en Europa. Madrid: Ayuntamiento de Madrid-Observatorio de Seguridad.

DAHRENDORF, Ralf (1990), El conflicto social moderno. Emsayos sobre la política de la libertad. Madrid: Mondadori.

DELGADO, Manuel (2011), “Morfología urbana y conflicto social”, a Manuel Delgado, El espacio público como ideología. Madrid: Los libros de la Catarata, pp. 73-94.

ELIAS, Norbert (2003), “Ensayo acerca de las relaciones entre establecidos y forasteros”, Revista Española de Investigaciones Científicas, nº 104: 219-251

GUSFIELD, Joseph S. (1981), The culture of public problems. Drinking-driving and the symbolic order. Chicago: Chicago University Press

HARVEY, David (2007), "Ciudad y justicia: movimientos sociales en la ciudad", a Espacios del capital. Hacia una geografía crítica. Madrid: Akal, pp. 204-224.

LORENZO CADARSO, Pedro Luís (2001), Fundamentos teóricos del conflicto social. Madrid: Siglo XXI

MAZA, Gaspar-McDONOGH, Gary-PUJADAS, Joan Josep (2002), “Barcelona, ciutat oberta: transformacions urbanes, participació ciutadana i cultures de control al barri del Raval”, Revista d'Etnologia de Catalunya, nº 21: 114-131.

NIETO, Gladys-FRANZÉ, Adela (1997), "The projection of social conflict over urban space", Current Anthropology , Vol. 38 (3): 461-465.

REX, John (1985), El conflicto social: un análisis conceptual y teórico. Madrid: Siglo XXI

SIMMEL, Georg (1986, ed. or. 1904), "El conflicto, sociología del antagonismo", a Sociología. Estudios sobre las formas de socialización. Madrid: Alianza Editorial

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent