DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ESTUDIS DE CAS Codi 12815106
Ensenyament
Antropologia Urbana, Migracions i Intervenció Social (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ROCA GIRONA, JORDI
COMAS D'ARGEMIR CENDRA, MARIA DOLORS
SORONELLAS MASDEU, MARIA MONTSERRAT
Adreça electrònica jordi.roca@urv.cat
mariamontserrat.soronellas@urv.c
dolors.comasdargemir@urv.cat
Professors/es
ROCA GIRONA, JORDI
SORONELLAS MASDEU, MARIA MONTSERRAT
COMAS D'ARGEMIR CENDRA, MARIA DOLORS
Web
Descripció general i informació rellevant Presentación de las diferentes temáticas y visiones disciplinarias, experiencias de investigación y/o intervención que ilustren, complementen y diversifiquen los contenidos de las asignaturas del Master. Se invitarán académicos, investigadores y profesionales de reconocido prestigio que puedan presentar sus experiencias de intervención, de investigación básica y aplicada referidos a los ámbitos del Master: Antropología Urbana, Migraciones e Intervención Social.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Estudiar els nous moviments socials i religiosos, tenint especialment en compte processos polítics i religiosos d'ordre global/transnacional i dinàmiques de conflicte social, polític i religiós en ebullició constant, incorporant l'esperit crític i la capacitat d'observació i anàlisi requerides
  AC4 Reconèixer els principals problemes que afecten els processos de transformació social a partir del fet migratori i la ciutadania, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals
  AC5 Utilitzar les habilitats metodològiques i coneixements especialitzats en tècniques d'investigació i intervenció que permetin l'estudi de la complexitat de les problemàtiques dels entorns metropolitans, els processos migratoris i la multiculturalitat, així com l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per analitzar i assessorar sobre les fonts del problema i com abordar-los
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Presentar exemples pràctics de recerca i/o intervenció relacionats amb els àmbits del Master. AC5
BC8
CC3
Preparar i realitzar un estudi de cas, a partir de les orientacions donades a l'assignatura. En el curs 2018-2019, l'estudi de cas està encara pendent de determinar tot i que és possible que tingui lloc en alguna població de l'àmbit dels polígons industrials petroquímics de la demarcació de Tarragona. Amb l'estudi de cas es pretén que l'estudiant conegui i posi en pràctica les tècniques de recerca de l'etnografia. Es tracta d'un treball complexe, que requereix treball en equip, coordinació i aplicació dels coneixements adquirits, i que s'aplicarà en l'avaluació de tres assignatures: "Estudis de cas", "Projectes migratoris transnacionals: gènere, família i generacions" i "Societat del Benestar i Polítiques Socials" AC4
BC2
CC6
Hacer salidas de campo para experimentar in situ procesos de intervención, actuación y/o investigación sobre cuestiones relacionadas con el ámbito urbano y las migraciones AC2
BC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
Sessió Introductòria

Presentació de les diverses sessions i invitats/des del curs.
Presentació del concepte i l'àmbit acadèmic dels Estudis de Cas en el context de l'Antropologia.
Dues sortides de camp. Programació de dues sortides de camp en les quals els estudiants podran conèixer experiències de recerca i intervenció que serviran de fonament per al treball de les assignatures vinculades (Migracions i Multiculturalitat i una optativa).
Una sortida de camp al barri que serà objecte d'estudi de cas Programació d'una sortida al barri de Sant Salvador (Tarragona) per la preparació de l'estudi de cas que es farà conjuntament per part dels estudiants.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
12 34 46
Debats
16 13 29
Pràctiques de camp
29 40 69
 
Atenció personalitzada
2 2 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura. Analitzar la importància dels estudis de cas en el context de les Ciències Socials
Debats Exposició per part des estudiants de la part del treball que estan elaborant
Pràctiques de camp El treball consisteix en la participació dels estudiants en l'elaboració d'un estudi de cas.
El grup d’estudiants col·labora per a l'assoliment d'un objectiu comú i cada membre contribueix amb els seus coneixements i aprenentatges al coneixement i aprenentatge del grup
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques de camp
Descripció
Es preveu un mínim d'una tutoria obligatòria per alumne (presencial o virtual) per tal de guiar i assessorar el treball de l'alumne.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Presentació de la part de l'estudi de cas que realitza un grup d'alumnes 10%
Pràctiques de camp El treball consistirà en la realització d'un estudi de cas fet conjuntament per tots els alumnes organitzats en grups.
És un treball que es presenta per a l'avaluació de tres assignatures del master: "Estudis de cas", "Societat del Benestar i Polítiques socials" i "Tercer Sector i Participació Social".
60%
Altres

Participació activa en les diferentes activitats plantejades

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

-J. W. Creswell, Qualitative Inquiry and research design, 2007, Sage Publications.

-Bent Flyvbjerg, "Cinco malentendidos acerca de la investigación mediante los estudios de caso", REIS, 106/04 pp. 33-62

-Viviana Elizabeth Jiménez Chaves, "El estudio de caso y su implementación en la investigación", Rev. Int. Investig. Cienc. Soc., Vol. 8 nº1, julio 2012. pág. 141-1

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent