Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC4 |
Reconèixer els principals problemes que afecten els processos de transformació social a partir del fet migratori i la ciutadania, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals |
|
AC5 |
Utilitzar les habilitats metodològiques i coneixements especialitzats en tècniques d'investigació i intervenció que permetin l'estudi de la complexitat de les problemàtiques dels entorns metropolitans, els processos migratoris i la multiculturalitat, així com l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per analitzar i assessorar sobre les fonts del problema i com abordar-los |
|
AC8 |
Dissenyar, implementar i avaluar els plans d'intervenció negociant la prestació de serveis amb les persones implicades |
|
AC9 |
Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC2 |
Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi. |
|
BC3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
Objectius |
Competències |
Adquirir coneixements sobre el concepte de mètode, model i metodologies d’intervenció en l’àmbit urbà. |
AC4 AC5
|
BC3
|
|
Conèixer i comprendre formes i processos , metodologies i models d'intervenció i recerca en l'àmbit urbà. |
AC5 AC8
|
BC2
|
|
Desenvolupar una pràctica reflexiva en la intervenció - recerca social.
|
AC9
|
BC1
|
|
Identificar el sentit de la recerca- intervenció en un context concret |
AC4
|
BC6
|
|
Elaborar un treball individual que mostri la capacitat de reflexionar sobre la planificació de la intervenció. |
AC8
|
BC2
|
|
Tema |
Subtema |
1- Concepto de método, metodología y modelo de intervención |
Métodos y modelos interdisciplinares
conceptos claves para la intervención |
2- Modelos de intervención social en el ámbito urbano y su aplicación. |
Mediación social modelo de intervención en crisis, modelos centrados en el problema, modelo sistémico-ecológico. Modelos psico-sociales y modelo de comunicación intercultural – comunicación interpersonal
|
3. Procedimento y proceso de intervención. Componentes presentes en la metodología de intervención.
|
|
4. Conceptos de intervención directa e indirecta sobre la población.
|
Conceptos claves cambio, intercambio interdependencia, contradicción y equilibrio dinámico. |
5. Formas de intervención. Procesos y procedimentos.
|
|
6. La evaluación, herramienta clave del proceso metodológico de intervención. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
14 |
5 |
19 |
Seminaris |
|
10 |
10 |
20 |
Supervisió |
|
9 |
0 |
9 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
14 |
35 |
49 |
Treballs |
|
10 |
40 |
50 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a la presa de contacte, presentar l'assignatura i recollir informació dels estudiants, de manera presencial, o mitjançant l'ús de fòrums de presentació, sessions presencials mitjançant webconferència (Adobe Connect), i / o documentació publicada a l'aula virtual (Moodle) per a la seva lectura pels estudiants. |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Exposició dels continguts de l'assignatura. Es possible també que en el context semipresencial, l'exposició dels continguts de l'assignatura es faci mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual. |
Seminaris |
Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals . També pot ser realitzat mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual. |
Supervisió |
Conjunt d’ activitats que promouen un espai de reflexió i d’exercici del pensament crític on es posen en relació i es contrasten els coneixements teòrics i l’aprenentatge pràctic. Permet situar tot un bagatge de coneixements, tècniques, i experiències adquirides en la formació de l’estudiant. En aquest espai tenen cabuda els aspectes personals i les respostes vivencials o sentiments que en la metodologia de la supervisió poden trobar orientació i suport. També pot ser realitzat mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual.
|
Resolució de problemes, exercicis |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'una situació real o simulada relacionada amb la temàtica de l'assignatura. Es pot fer presencialment o a l'aula virtual (Moodle): webconferència (Adobe Connect), Fòrums ...
|
Treballs |
Treballs que realitza l'estudiant a partir de material i referències que es lliuren a través de la assignatura. Aquest treball estarà supervisat per facilitar que la professora faci el guiatge del treball de l'estudiant. |
Atenció personalitzada |
Temps reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. En un context virtual o semipresencial: Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura, webconferència (Adobe Connect), xat o altres eines.
|
|
Descripció |
Per facilitar el guiatge en els treballs es realitzarà atenció personalitzada que es concretarà mitjançant cita prèvia per correu electrònic amb la professora. carmina.puig@urv.cat
L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o virtual) té com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada estudiant i, al mateix temps, serveix de referent a la professora per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació contínua
|
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
Seminaris i supervisió
Els debats, seminaris es realitzaran a partir dels materials posats a disposició de l'estudiant |
5% |
Supervisió |
Seminaris i supervisió
Els debats, seminaris es realitzaran a partir dels materials posats a disposició de l'estudiant. |
5% |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària .A partir de les lectures obligatòries del curs, la professora plantejarà algunes qüestions o materials als estudiants. |
30% |
Treballs |
Treballs :
Elaboració que aprofundeixi en un dels temes dels continguts del curs escollit per l'alumne/a amb el vistiplau de la professora. |
50% |
Altres |
Altres: Assistència i participació (presencial) |
10%
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La dinàmica de l'assignatura fa imprescindible l'assistència dels estudiants a les classes presencials i així garantir el procés de treball plantejat. La presencia i l'establiment d'una bona dinàmica és un requisit imprescindible de l'assignatura. Es considera que l'assistència és obligatòria a les classes presencials (aula o virtuals). Per ser valorat el 10% de la nota, l'estudiant ha d'haver assistit com a mínim al 80% de les activitats. |
Bàsica |
Marina Garcés, Un mundo en común , 2013, ed. Bellaterra
Christophe Dejours, La banalización de la injusticia social , 2006, Topia
Alfredo Carballeda, La intervención en lo social como proceso, 2013, espacio editorial
Campanini, Annamaria , La intervención sistémica : un modelo operativo para el Servicio Social , 2012, Miño i Dávila
José ramón Ubieto, El trabajo en red. Usos posibles en educación, salud mental y servicios , 2009, gedisa
Maurizio Coletti, Juan Luis Linares, La intervención sistémica en los servicios sociales ante la familia problematica, 1997, Paidós
José ramón Ubieto, La Construcción del caso en el trabajo en red : teoría y práctica , 2012, UOC
Silvia Navarro, Redes sociales y construcción comunitaria, 2004, ccs
Tomas Villasante , Prácticas locales de creatividad social , 2003, El viejo topo
Tomas Villasante, Redes de vida desbordantes : fundamentos para el cambio desde la vida cotidiana , 2014, Catarata
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|