DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) HISTÒRIA I TEORIA DE L'ANTROPOLOGIA URBANA Codi 12815201
Ensenyament
Antropologia Urbana, Migracions i Intervenció Social (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
MAZA GUTIERREZ, GASPAR
Adreça electrònica gaspar.maza@urv.cat
Professors/es
MAZA GUTIERREZ, GASPAR
Web
Descripció general i informació rellevant L'objectiu principal del curs es familiaritzar els estudiants amb l'impacte que els diferents corrents teòrics de L'Antropologia Social han tingut sobre el creixement de les ciutats i, a la vegada, passar revista a les diferents temàtiques substantives que s'han abordat en aquest terreny. Es tracta d'un curs general, dividit en quatre parts: (1) introducció històrica i epistemològica d'aquest camp d'especialització. (2) L'Antropologia urbana como l'anàlisi dels microcosmos urbans, que correspon a la perspectiva de l'antropologia clàssica (fins els anys 70). (3) l'Antropologia urbana com l'anàlisi del macrocosmos urbà, és a dir, com la perspectiva que cerca l'anàlisi de l'articulació de les ciutats amb contexts més generals (anys 70-80). (4) la ciutat com a nòdul o nexe d'unió de les dimensions local i global (anys 90-2000).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Reconèixer la epistemologia, la història de les escoles de pensament i les aproximacions teòriques i metodològiques sobre les ciutats, la construcció de la ciutadania i els sistemes urbans, així com els principals dominis analítics i temàtics de l'etnografia urbana, tant pel que fa al treball de diagnòstic i intervenció com a recerca bàsica
  AC3 Identificar i avaluar les conseqüències de les transformacions i dinàmiques plurals i fluctuants de les ciutats contemporànies, tal com s'expressen en els àmbits urbanístic, patrimonial-turístic, lúdic i del gènere i la forma en que articulen noves formes d'expressió i interacció en els espais urbans
  AC5 Utilitzar les habilitats metodològiques i coneixements especialitzats en tècniques d'investigació i intervenció que permetin l'estudi de la complexitat de les problemàtiques dels entorns metropolitans, els processos migratoris i la multiculturalitat, així com l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per analitzar i assessorar sobre les fonts del problema i com abordar-los
  AC9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
  AC11 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Reconèixer la epistemologia, la història de les escoles de pensament i les aproximacions teòriques i metodològiques sobre les ciutats, la construcció de la ciutadania i els sistemes urbans, així com els principals dominis analítics i temàtics de l'etnografia urbana, tant pel que fa al treball de diagnòstic i intervenció com a recerca bàsica AC1
AC3
AC5
AC9
AC11
BC1
BC3
BC4
BC5
BC6
CC2
CC3
Identificar i avaluar les conseqüències de les transformacions i dinàmiques plurals i fluctuants de les ciutats contemporànies, tal com s'expressen en els àmbits urbanístic, patrimonial-turístic, lúdic i del gènere i la forma en que articulen noves formes d'expressió i interacció en els espais urbans AC3
Utilitzar les habilitats metodològiques i coneixements especialitzats en tècniques d'investigació i intervenció que permetin l'estudi de la complexitat de les problemàtiques dels entorns metropolitans, els processos migratoris i la multiculturalitat, així com l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per analitzar i assessorar sobre les fonts del problema i com abordar-los AC5
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació. BC3
Gestionar la informació i el coneixement. CC3

Continguts
Tema Subtema
Introducció Presentació dels objectius de l'assignatura i del programa.
Algunes definicions de "ciutat" i justificació de l'antropologia d'àmbit urbà.
Trajectòries de l'antropologia urbana. Primers debats: rural-urbà, del camp a la ciutat.
Els fundadors de la teoria urbana: Max Weber, George Simmel, Marx, Engels, Lucien Lefebre, Walter Benjamin.
Del continent al contingut La construcció de la forma urbana (el continent): el paper dels arquitectes i dels urbanistes.
El contingut: l'estudi social i antropològic de la ciutat.
Escola de Manchester.
Escola de Chicago.
Microcosmes urbans. Subcultura i pobresa urbana.
Etnografies barri.
Xarxes socials i parentiu.
Hiperguetos americans i "banlieues" franceses.
Les anàlisis de xarxes socials. De les xarxes socials al capital social.
Unitats d'anàlisi i d'observació en l'àmbit urbà.
Macrocosmes urbans. Canvis culturals. De la modernitat a la postmodernitat.
Ciutats mundials, globals, multiculturals, posmetrópolis.
Cultures híbrides.
Trajectòries transnacionals.
El futur de la ciutat i l'urbanisme.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 4 19
Seminaris
10 10 20
Debats
8 16 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 30 44
Treballs
10 30 40
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a la presa de contacte, presentar l'assignatura i recollir informació dels estudiants, mitjançant l'ús de fòrums de presentació, sessions presencials mitjançant webconferència (Adobe Connect), presentacions gravades en vídeo pel professor i / o documentació publicada a l'aula virtual (Moodle) per a la seva lectura pels estudiants.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual.

Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional. També pot ser realitzat mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual.
Debats Activitats on, individualment o en grup, els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d'eines síncrones com el xat o la webconferència (Adobe Connect) i / o asíncrones com el fòrum del Campus Virtual (Moodle)
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura a l'aula virtual (Moodle): webconferència (Adobe Connect), Fòrums ...
Treballs Treballs que realitza l'estudiant a partir de material i referències de l'aula virtual i que lliura a través de la mateixa.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura, webconferència (Adobe Connect), xat o altres eines.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Aquest treball estarà tutoritzat per el professor i es preveuen un mínim de dues tutories obligatòries (presencials o virtuals) per facilitar que el professor faci el guiatge del treball de l'alumne/a.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Els debats es realitzaran a partir de la visulització de material audiovisual que sigui posat a disposició de l'alumne a l'aula virtual. 10%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària A partir de les lectures obligatòries del curs, el professor plantejarà algunes qüestions als estudiants en exercisis que hauran de ser resolts 30%
Treballs Elaboració que aprofundeixi en un dels temes dels continguts del curs escollit per l'alumne/a amb el vistiplau de la professor 50%
Altres

Assistència i participació (presencial)

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es considera que l'assistència obligatòria és del 50% de les classes presencials. Per sobre del 80%, l'estudiant tindrà el 10% a la nota que s'indica.


Fonts d'informació

Bàsica

AMENDOLA, Giandomenico,2000 : La ciudad postmoderna . Madrid,Celeste edicciones.

AUGÉ, Marc, 1993 : Los “no lugares”. Espacios delanonimato . Barcelona, Gedisa.

BAUDRILLARD, Jean, 1998 : Cultura y simulacro , Barcelona, Ed. Kairós.

BAUMAN Zygmunt,2000 : Modernidad liquida. BuenosAires. FCE.

BENJAMIN Walter (2005). Libro de los pasajes . Madrid. Ed. Akal.

BORJA, Jordi, CASTELLS, Manuel, 1999 : Local y global. La gestión de las ciudadesen la era de la información , Madrid, Taurus.

BOTT, Elizabeth, 1990 : Familia y red social , Madrid, Taurus.

CANCLINI Nestor 1990: Culturas híbridas. Estrategiaspara entrar y salir de la modernidad. México. Grijalbo.

CLARKE David 1997: The cinematic City. London.Routledge.

CASTELLS, Manuel (1997): La era de lainformación.Economía sociedad y cultura. Madrid Alianza, 3 vols.

CLIFFORD J. (1999): Itinerarios multiculturales.Barcelona Gedisa.

CORTES José Miguel (2010): La ciudad cautiva.Controly vigilancia en el espacio urbano. Madrid. Akal

DELGADO, Manuel, 1999 : El animal público . Barcelona, Anagrama.

DELGADO, Manuel, 2002 : Disoluciones urbanas . Medellin, Editorial Universidad de Antioquia.

EISNER Will.La avenida Dropsie. Ed Norma.

ESTEBAN Iñaki 2007: El efecto Gugeheim.Del espacio basura al ornamento. Barcelona. Anagrama.

FRISBY David 2007: Paisajes urbanos dela modernidad.Exploraciones críticas. Ed Colección las ciudades y lasideas.Universidad Nacional de Quilmas.Prometeo 3010.Argentina.

HANNERZ, Ulf (1993) : Explorando la ciudad . Mexico, F.C.E.

HANNERZ, Ulf (1988): Conexiones transnacionales.Madrid.Catedra.

HOUELLEBECQ, Michel, 2000 : El mundo como supermercado , Barcelona, Anagrama.

JACOBS, Jane : Vida y muerte de las grandes ciudades , Madrid, Peninsula.

KENNETH Frampton (1998): Historiacrítica de la arquitectura moderna.Ed Gustavo Gili. Barcelona

LEFEBRE, Henri (1975) : El derecho a la ciudad.Barcelona Ediccions 62.

LE CORBUSIER, C. 2001. La ciudad del futuro. BuenosAires. Edicciones Infinito.

LERNER Jaime 2004. Acupuntura urbana. BarcelonaIaac.

LEWIS Oscar 1969: Antropología de la pobreza. CincoFamilias. México FCE.

LYNCH, Kevin 1998 : La imagen de la ciudad, Barcelona Gustavo Gili.

LOMNITZ Larissa 1975: Como sobreviven losmarginados. México Siglo XXI.

MAGRINYA,Francesc, MAZA, Gaspar (2005) : Tinglados de Bar-cel-ona. La incorporaciónde espacios del puerto a la ciudad (1981-2002) . Scipta Nova. Revistaelectrónica de geografía y ciencias sociales.Universidad de Barcelona.http://www.ub.es/geocrit/sn/sn-193.htm

MAZA,Gaspar, MCDONOGH, Gary, PUJADES, Juanjo (2002): Barcelona Ciutat oberta: transformacions urbanes,participacio ciutadanai cultures de control al barri del Raval . Revista d´etnologia de Catalunya.Pp.

MAZAGaspar (2002) : ¿Participantes oparticipados?.Por favor no me representes . Idensitat.CLF-BCN01-02. EdInjuve P.223-228

MAZA, Gaspar(2008): “ Historia de vida, etnografía y transnacionalización. Apuntes para unareflexión metodológica. Barcelona man . Simposio Internacional sobre nuevos retosdel transnacionalismo en el estudio de las migraciones. GEDIME. UniversidadAutónoma de Barcelona. www.gedime.wordpress.com.

MAZA Gaspar ( ): Prevención o eliminación de guetos ozonas fracturadas en las ciudades. MUÑOZ Francesc (2008): Urbanalización.Paisajes comunes, lugares globales. Ed Gustavo Gili.Barcelona.

OYON ,JoseLuis (2008): La quiebra de la ciudad popular.Espacio urbano,inmigración y anarquismo en la Barcelona de entreguerras. 1914-1936.Barcelona. Serbal.

PARKER Simon (2004): Urban theory and the urbanexperience. Encountering the city.Londres Routledge.

PIAULT Marc Henri (2002).Antropología y cine. Ed Catedra. Madrid.

PEREC, Georges, 2001: Especies de espacios . Barcelona, editorial Montesinos.

REDFIELD, Rober (1944): Yucatán, una cultura entransición. México FCE.

SASSEN Saskia (1999): La ciudad global. Nueva York,Londres, Tokio. Buenos Aires. Eudeba.

SORKIN Michale :Variaciones sobre unparque temático.

SENNETT, Richard, 2002 : El declive del hombre público , Barcelona, Peninsula.

SOJA Edward 2008: Postmetropoli.Estudios críticos sobre las ciudades y las regiones.Madrid. Traficantes desueños.

WOLFE T. ¿Quien teme a una Bahuaus feroz?.Barcelona. Anagrama

WACQUANT Loïc 2007: Los condenados de la ciudad.Gueto, periferias y estado.Buenos Aires. Siglo XXI.

WHYTE, Willian H., 1980 : The social life of small urban spaces , Washington, TheConservation Foundation.

WILLIS Paul (1983): Aprendiendo a trabajar: como loschicos de clase obrera consiguen trabajos de clase obrera. Madris Akal.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent