DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) MOVIMENTS SOCIALS TRANSNACIONALS Codi 12815203
Ensenyament
Antropologia Urbana, Migracions i Intervenció Social (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
VALLVERDÚ VALLVERDÚ, JAIME
MAZA GUTIERREZ, GASPAR
Adreça electrònica gaspar.maza@urv.cat
jaime.vallverdu@urv.cat
Professors/es
MAZA GUTIERREZ, GASPAR
VALLVERDÚ VALLVERDÚ, JAIME
Web
Descripció general i informació rellevant El curs vol oferir una aproximació analítica als moviments socials i moviments religiosos contemporanis des d'una perspectiva antropològica i enfocada envers els processos transnacionals. Parteix d'una introducció general i de contextualització en la qual es presenten certs instruments teòrics i conceptuals per a l'estudi d'aquests moviments; de caràcter general (multiculturalitat, itineraris transculturals i transnacionals...) i també més particultars, relatius a la seva recent dimensió global, transnacional i informacional/en xarxa. En aquest àmbit resulten pertinents, d'una banda, tots aquells elements relacionats amb les respostes i propostes antisistèmiques de diferent tipus (en el plànol religiós, per exemple, amb la formació de comunitats utòpiques i alternatives i també sovint vinculades a la diàspora internacional, i en el polític amb les molt diverses formes i estratègies de protesta social resultants de processos de conflicte estructurals o conjunturals), i d'una altra banda, amb la difusió organitzada de discursos i significats, tractada al curs particularment en el context del ciberactivisme polític. Després de focalitzar, dins d'un primer bloc de contingut, els anomenats Nous Moviments Globals, amb els seus trets i formes d'acció col·lectiva principals, dins d'un segon gran bloc, prenent com a referència l'enfocament de la construcció simbòlica dels moviments socials, es presenten casos específics per a la reflexió i l'anàlisi. Això es fa a partir d'un itinerari personal de recerca, amb els seus avenços teòrics i empírics per a l'estudi antropològic d'aquests moviments.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Estudiar els nous moviments socials i religiosos, tenint especialment en compte processos polítics i religiosos d'ordre global/transnacional i dinàmiques de conflicte social, polític i religiós en ebullició constant, incorporant l'esperit crític i la capacitat d'observació i anàlisi requerides
  AC5 Utilitzar les habilitats metodològiques i coneixements especialitzats en tècniques d'investigació i intervenció que permetin l'estudi de la complexitat de les problemàtiques dels entorns metropolitans, els processos migratoris i la multiculturalitat, així com l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per analitzar i assessorar sobre les fonts del problema i com abordar-los
  AC6 Dominar la literatura en matèria d'estudis migratoris (des de diferents aproximacions disciplinars), així com la capacitat per documentar-se i per interpretar les polítiques migratòries i la incidència de les ciències socials en el seu desenvolupament
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Reconèixer i ser capaç d'utilitzar els instruments teòrics i conceptuals fonamentals per a l'estudi crític i interpretatiu dels moviments socials i religiosos. AC2
BC1
BC3
CC1
CC2
CC3
2. Reconèixer i ser capaç d'interpretar les noves formes de mobilització col·lectiva en el context de la globalització, les dinàmiques transnacionals i la societat xarxa. AC2
BC1
BC3
CC1
CC2
CC3
3. Conèixer i analitzar diferents processos i casos empírics particulars relacionats amb la protesta social i l'acció col·lectiva. AC2
AC5
BC2
BC3
CC3
4. Conèixer i analitzar diferents processos i casos empírics particulars relacionats amb les conductes o les propostes antisistèmiques tant en l'àmbit religiós com polític. AC2
AC5
BC2
BC3
CC3
5. Ser capaç d'analitzar els fenomens de mobilitat social i migració en la seva relació amb els moviments socials i religiosos contemporanis. AC2
AC5
AC6
BC2
BC3
CC3
6. Identificar i examinar críticament els elements culturals que intervenen en la internacionalització religiosa i política, donant especial importància a l'ús d'internet i en particular al ciberactivisme polític transnacional. AC2
BC2
BC3
CC2
CC3
7. Identificar i examinar críticament els elements simbòlics i culturals, emocionals i motivadors que intervenen en la construcció de la identitat personal i col·lectiva a l'interior dels moviments socials i religiosos. AC2
BC2
BC3
CC2
CC3
8. Ser capaç d'elaborar treballs individuals en els quals l'estudiant demostri capacitat de descripció, reflexió i anàlisi en els nivells social i cultural i, més concretament, al voltant d'un objecte d'estudi relacionat amb la temàtica del curs. AC5
BC3
BC6
CC3
CC4

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1. Introducció: Revisió teòrica i conceptual general. El debat sobre la multiculturalitat i el transnacionalisme. Trets caracteritzadors bàsics dels moviments. 1.1 Construcció social i política de l'altre; usos de la cultura en l'era global; etnocentrismes.
1.2. Itineraris transculturals i transnacionals a la societat de finals del segle XX
1.3. Els Nous Moviments Globals. Propostes antisistèmiques i noves formes de protesta social.
1.4. Ciberactivisme polític transnacional. Moviments socials en xarxa.
1.5. Religió i tecnologia a l'era de la informació. Globalització, Internet i moviments religiosos.
Bloc 2. Estudis de casos. La construcció simbòlica dels moviments socials. Pont analític moviments religiosos-moviments socials. 2.1. Marcs d'experiència, acció col·lectiva i construcció d'identitats.
2.2. Elements comparatius sobre moviments de perfil carismàtic i extàtic. L'evangelisme pentecostal i neopentecostal.
2.3. Profetisme, utopia i moviments socials-populars de resistència: la teologia de l'alliberament, matriu del moviment zapatista de Mèxic i del moviment dels Sense Terra del Brasil.
2.4. Motivació i emoció, simbols i identitat als moviments socials: el Moviment dels Treballadors Rurals Sense Terra (MST) i la seva "mística".

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 4 19
Seminaris
10 10 20
Debats
8 16 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 30 44
Treballs
10 30 40
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats orientades a la presa de contacte, a presentar l'assignatura i a obtenir informació dels estudiants, de forma presencial o a través de l´ús de fòrums de presentació, sessions presencials mitjançant webconferència (Adobe Connect), presentacions enregistrades en vídeo pel professor i/o documentació publicada a l'aula virtual (Moodle) per a la seva lectura per part dels estudiants.
Sessió Magistral Consistent a l'exposició dels continguts de l'assignatura. Dits continguts també es podran presentar mitjançant webconferència (Adobe Connect), la publicació de materials en diversos formats i altres eines disponibles a l'aula virtual.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts impartits a les sessions magistrals amb el quefer professional. També pot ser efectuat per mitjà de webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual.
Debats Activitats on, de forma individual o en grup, els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d'eines síncrones com el xat o la webconferència (Adobe Connect) i/o asíncrones com el fòrum del Campus Virtual (Moodle).
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Consistent a la formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura a l'aula virtual (Moodle). webconferència (Adobe Connect), fòrums...
Treballs Treballs que realitza l'estudiant a partir de material i referències de l'aula virtual i que lliura a través de la mateixa.
Atenció personalitzada Temps que el professor té reservat per a atendre i resoldre dubtes dels estudiants. En el context virtual o semipresencial això es farà mitjançant el fòrum de dubtes de l'assignatura, webconferència (Adobe Connect), xat o altres eines.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
Treball d'assaig temàtic. Aquest treball estarà tutoritzat pel professor i es preveuen un mínim de dues tutories obligatòries (presencials o virtuals) per tal de facilitar que el professor faci el guiatge del treball de l'alumne.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Els debats es realitzaran sobre la base de la visualització de material audiovisual posat a disposició de l'estudiant a l'aula virtual. Els materials previstos concretament són documentals temàtics i pel·lícules. 20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària A partir de les lectures principals relatives als dos grans blocs temàtics del curs, el professor plantejarà algunes qüestions als estudiants en exercicis que aquests hauran de resoldre. 20%
Treballs Elaboració d'assaigs individuals de contextualització i anàlisi d'un moviment social o religiós contemporani. L'estudiant podrà aprofundir sobre un moviment d'orientació global o bé d'abast més limitat o localitzat, així com sobre qualsevol altra forma d'acció col·lectiva, mobilització o protesta social. 50%
Altres

Assistència i participació (presencial)

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Lliurament d'un treball d'assaig temàtic. Es considera que l'assistència obligatòria és del 50% de les classes presencials. Per sobre del 80%, l'estudiant tindrà el 10% a la nota que s'indica


Fonts d'informació

Bàsica

Manuals

Arrighi, Giovanni; Wallerstein, Emmanuel; Hopkins, Terence K. (1999)Movimientos antisistémicos. Madrid:Akal.

Bauman, Zygmunt (2003) Comunidad. En busca de seguridad en un mundo hostil. Madrid: Siglo XXI

Castells, Manuel (2001) La era de la información. Economía, sociedad y cultura. El poder de la identidad. Vol. 2. Madrid:Alianza.

Castells, Manuel (2012) Redes de indignación y esperanza. Madrid: Alianza.

Clifford, James (1999) Itinerarios multiculturales. Barcelona: Gedisa.

Della Porta,Donatella; Tarrow, Sidney (2005) Transnational Protest and Global Activism. Lanham,Boulder, New York...: Rowman & Littlefield Publishers, INC.

Kymlicka, W. (1995) Ciudadanía multicultural. Barcelona: Paidós.

Laraña, Enrique (1999) La construcción de losmovimientos sociales. Madrid: Alianza.

Laraña, Enrique;Gusfield, Joseph (eds.) (2001) Los nuevos movimientos sociales. De laideología a la identidad. Madrid: CIS.

Morris, AldonD.; McClurg, Carol. (eds.) (1992) Frontiers in Social Movement Theory. NewHaven and London: Yale University Press. Neveu, Eric (2002) Sociología de los movimientossociales. Barcelona: Hacer.

Tarrow, Sydney (2004) El poder en movimiento. Losmovimientos sociales, la acción colectiva y la política. Madrid: Alianza.

Tilly, Charles (2007) Violencia colectiva. Barcelona: Hacer.

Tilly, Charles;Wood, Lesley J. (2009) Los movimientossociales, 1768-2008. Desde sus orígenes a Facebook. Barcelona: Crítica.

Todorov, Tzvetan. (1991) Nosotros y los otros. Mèxic: Siglo XXI.

Bibliografia específica

Calle, Ángel(2005) “Más allá de las protestas”, Nuevosmovimientos globales. Hacia la radicalidad democrática. Madrid: EditorialPopular, pp. 17-46.

Castells, Manuel(2001) “La otra cara de la Tierra: Movimientos sociales contra el nuevo orden global”. La Era de la Información. Economía,sociedad y cultura. Vol. 2: El poder de la identidad. Madrid: Alianza, pp.91-133.

Castells, Manuel(2012) “Cambiar el mundo en lasociedad red”; “Más allá de la indignación, la esperanza: vida y muerte de losmovimientos sociales en red”, Redes de indignación y esperanza. Madrid:Alianza, pp. 209-233.

Cucó, Josepa (2004) “Los movimientos sociales y su contexto:crisis de la modernidad y evolución diacrónica” y “Enfoques teóricos en el estudiode los movimientos sociales”, Antropologíaurbana, Barcelona: Ariel, pp. 171-213.

Frigerio,Alejandro (1999) “Estableciendo puentes: articulación de significados yacomodación social en movimientos religiosos en el Cono Sur”, Alteridades, 9 (18): 5-18.

Gledhill, John(2000) “¿La sociedad contra el estado moderno?: La política de los movimientossociales”. El poder y sus disfraces. Barcelona:Bellaterra, pp. 284-335.

Hunt, Scott; Benford, Robert; Snow, David(2001) “Marcos de accióncolectiva y campos de identidad en la construcción social de los movimentos”, a Laraña, Enirque; Gusfield, Joseph (ed), Losnuevos movimientos sociales. De la ideología a la identidad. Madrid: CIS,pp. 221-249.

Ibarra, Pedro;Tejerina, Benjamín (1998) “Introducción. Hacia unas nuevas formas de accióncolectiva”, a Ibarra, P.; Tejerina, B. (ed.) Los movimientos sociales. Transformaciones políticas y cambio cultural.Madrid: Trotta, pp.9-22.

McAdam, Doug (2001) “Cultura y movimientos sociales”, en Laraña, Enirque; Gusfield, Joseph (ed), Los nuevos movimientos sociales. De laideología a la identidad. Madrid: CIS, pp. 43-67.

Klandermans, Bert (2001) “La construcción social de laprotesta”, en Laraña, Enrique; Gusfield, Joseph(ed), Los nuevos movimientos sociales. Dela ideología a la identidad. Madrid: CIS, pp. 183-219.

Ramos, María del Mar (2004)“Aproximación sociológica al uso deInternet de los Nuevos Movimientos Religiosos como Nuevos MovimientosSociales”, Scripta Nova, 170 (39). Disponible a: http://www.ub.es/geocrit/sn/sn-170-39.htm.

Taibo, Carlos (2007)“¿Qué son los movimientos?”, Movimientosantiglobalizacion ¿Qué son? ¿Qué quieren? ¿Qué hacen? Madrid: Catarata, pp.43-68.

Tarrow, Sidney (2004) “Introducción”, Elpoder en movimiento. Los movimientos sociales, la acción colectiva y lapolítica. Madrid: Alianza, pp. 21-53.

Vallverdú, Jaume(2004) “Utopías religioso-políticas y movilización social: Reflexiones en tornoa la Teologíade la Liberaciónen México”, en Montes del Castillo, A.; Guardiola, P. (eds.) II Congreso Nacional Universidad yCooperación al Desarrollo. Otro compromiso es posible. Murcia: InstitutoUniversitario de Cooperación al Desarrollo, Universidad de Murcia [Edició CDRom].

Vallverdú, Jaume(2008a) “Símbolosreligiosos y acción colectiva: la mística del Movimiento de los TrabajadoresRurales Sin Tierra de Brasil”, en Cornejo, Mónica; Cantón, Manuela; Llera, Ruy(coord.), Teorías y prácticas emergentesen Antropología de la religión. Donosti: Ankulegui, pp. 293-310.

Vallverdú, Jaume(2008b) "Hacia una síntesis comparativa para el análisis de los movimientos religiosos carismáticos y extáticos", Las lenguas del Espíritu. Religiones carismáticas y pentecostalismo en México. Tarragona: Publicacions URV, pp. 189-205.

Vallverdú, Jaume(2008b) "Ciberactivismo político transnacional: el caso del MST de Brasil", Ankulegi, 15: 159-173.

Vallverdú, Jaume(2012) “La construcción simbólica del MST”,Los sin tierra. Mística y resistencia en el MST de Brasil. Tarragona:Publicacions URV, pp. 127-153.

Complementària

Aznárez, Carlos; Arjona, Javier (2002) “MST, comunidad de acción y palabra”, “El MST y su apuesta organizativa” y “La mística de los Sin Tierra”. Rebeldes Sin Tierra. Historia del MST de Brasil. Tafalla, Nafarroa: Txalaparta, pp. 27-40; 89-99.

Dawson, Lorne L.; Hennebry, Jenna (1999)“New Religions and the Internet: Recruiting in a New Public Space”, Journal of Contemporary Religion, 14 (1): 17-39.

De Marco, Stephano(2010) “Internet y movimientos socials: estudio de los marcos de acción colectiva promocionados a través del blog ‘beppegrillo.it’”, X Congreso Español de Sociología. Sociología y sociedad en España: Hace treinta años, dentro de treinta años. Navarra: UPN.

Peña, Milagros (1994) “Liberation Theology in Peru: An Analysis of the Role of Intellectuals in Social Movements”, Journal for the Scientific Study of Religion, 33 (1): 34-45

Fernández, Juan Sebastíán; Herranz de Rafael, Gonzalo; Checa, Juan Carlos, et al.(2010) “Ciberactivismo: conceptualización, hipótesis y evaluación”, X Congreso Español de Sociología. Sociología y sociedad en España: Hace treinta años, dentro de treinta años. Navarra: UPN.

Gaiger, Luiz Inácio (1994) “A práxis coletiva dos sem-terra: rumo à unidade ou à heterogenidade cultural?”, Cuadernos de Sociología, 6: 177-203.

Huete, Lola(2011) “Galería antisistema”. El País Semanal. Madrid, 6 de marzo.

Jasper, James M.(1998) “The Emotions of Protest: Affective and Reactive Emotions in and around Social Movements”, Sociological Forum, vol. 13, n. 3, pp. 394-424.

Lolicato, Andrea(2011) “Lógicas de acción: las organizaciones argentinas en las redes transnacionales de defensa”, Movilidad transnacional y movimientos sociales. Las organizaciones solidarias de Argentina en Roma y Barcelona. Tarragona. URV. Tesis doctoral, pp. 243-262.

Neves da Silva, Émerson(2004) “Origen e contextualizaçao histórica do MST”, Formaçao e ideário do MST. Brasil: Unisinos, pp. 23-58.

Novaes, Regina (1997) “Introduçao” y “’Povo de Deus’ em luta pela ‘terra prometida’: uma identidade político-religiosa”. De corpo e Alma. Catolicismo, classes sociais e conflictos no campo. Rio de Janeiro: Graphia, pp. 5-9; 166-174.

Romero, Marta(2011)“Mujeres en las ‘guerrillas’ peruanas de finales del siglo XX”, Cuestiones de género: De la igualdad y la diferencia, 6: 181-203.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent