DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) TERCER SECTOR I PARTICIPACIÓ SOCIAL Codi 12815205
Ensenyament
Antropologia Urbana, Migracions i Intervenció Social (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
TORRENS BONET, RAMONA
Adreça electrònica ramona.torrens@urv.cat
Professors/es
TORRENS BONET, RAMONA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura consta de dues parts: en primer lloc, la conceptualització i caracterització del Tercer Sector Social en el marc del desenvolupament dels Estats de Benestar i, en segon lloc el desenvolupament del Treball en Xarxa com a metodologia participativa i de dimensió comunitària en la intervenció social.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC8 Dissenyar, implementar i avaluar els plans d'intervenció negociant la prestació de serveis amb les persones implicades
  AC9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
  AC11 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aprofundir en el coneixement i la caracterització del Tercer Sector. AC9
BC3
CC3
Conèixer el rol del Tercer Sector Social en el desenvolupament dels Sistemes de Benestar Social i la seva capacitat d'incidència política. AC11
BC4
CC4
CC5
Analitzar diferents metodologies d'intervenció social participatives entre els diferents agents de provisió de benestar social públics i privats. AC8
BC1
CC2
CC5
Analitzar el rol del Tercer Sector Social en la reestructuració actual dels Estats de Benestar Social. AC9
BC3
CC5

Continguts
Tema Subtema
El Tercer Sector en el marc de la dialèctica Estat - Societat Civil - Mercat - Contextualització i conceptualització del Tercer Sector.Moviments socials, economia social.
- La dialèctica entre l'espai públic i l'espai privat.
- Heterogeneïtat i complexitat en la configuració del Tercer Sector.
- Àmbits operacionals del Tercer Sector d'Acció Social: el dels drets, el de les necessitats i el de la participació ciutadana.
- El Tercer Sector Social i la incidència política. Relació entre l'Administració Pública i el Tercer Sector d'Acció Social.
- La iniciativa privada en els sistemes de benestar social i els mecanismes de col·laboració.
- El Tercer Sector d'Acció Social en el context de crisi econòmica i de reestructuració dels Estats de Benestar.
Participació social i xarxes socials - Participació, governança i processos deliberatius.
- Generació de processos participatius per part del Tercer Sector d'Acció social a través del voluntariat i de les xarxes d'entitats socials.
- El Treball en xarxa i el desenvolupament comunitari. Diferents models de treball en xarxa: la xarxa en termes de reingenieria, la xarxa a partir del cas.
- Elements metodològics per al treball en xarxa: construir les bases, operativitzar la xarxa, eficàcia de la xarxa.
- El benchmarking i la Investigació-acció participativa (IAP) com a metodologies.
Realitat del Tercer Sector Social en dos àmbits d'actuació. Les Entitats d'Iniciativa Social d'atenció a les persones amb discapacitat intel·lectual.
Les entitats d'atenció a la infància i adolescència des de l'educació no formal.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 4 19
Seminaris
14 25 39
Debats
8 16 24
Treballs
20 45 65
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a la presa de contacte, presentar l'assignatura i recollir informació dels estudiants, mitjançant l'ús de fòrums de presentació, sessions presencials i o documentació publicada a l'aula virtual (Moodle) per a la seva lectura pels estudiants.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura. Es possible també que en el context semipresencial, l'exposició dels continguts de l'assignatura es faci mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual.
Seminaris Treball en profunditat de diferents experiències de treball en xarxa vinculades al Tercer Sector amb l'objectiu d'ampliar i relacionar els continguts donats a les sessions magistrals amb pràctiques reals.
Debats Activitats on, individualment o en grup, els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant del fòrum del Campus Virtual (Moodle)
Treballs L'estudiant (de forma individual o en grup) ha de fer una anàlisi en profunditat de la realitat del Tercer Sector en un dels àmbits d'intervenció social, sociolaboral, socioeducativa, etc.
Es proposa als estudiants que realitzen l'assignatura d'Estudis de Cas i l'assignatura d'Estat del Benestar i Polítiques Públiques, la realització d'un treball conjunt i compartit a partir de l'anàlisi comunitària des d'una perspectiva etnogràfica d'un territori determinat plantejat per l'equip de professors de les assignatures.
Atenció personalitzada Acompanyament de l'estudiant de forma presencial i virtual en el seu procés d'aprenentatge i de reflexió i comprensió de les lectures, textos i elements de debat.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
El treball estarà tutoritzat per la professora i es preveuen un mínim de dues tutories obligatòries (presencials o virtuals) per facilitar que el professor faci el guiatge del treball de l'alumne/a.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Anàlisi per part dels estudiants de les experiències de treball en xarxa vinculades al Tercer Sector presentades en les sessions dels seminaris. Anàlisi crític de cadascuna. 30%
Debats Els debats es realitzaran a partir de la visulització de material audiovisual que sigui posat a disposició de l'alumne a l'aula virtual. 10%
Treballs S'avalua la capacitat crítica i d'anàlisi en profunditat de la realitat del Tercer Sector en un dels àmbits d'intervenció social, sociolaboral, socioeducativa, etc.
Pels estudiants que realitzen l'assignatura d'Estudis de Cas i l'assignatura d'Estat del Benestar i Polítiques Públiques, s'avalua el treball d'anàlisi comunitària des d'una perspectiva etnogràfica d'un territori determinat plantejat per l'equip de professors de les assignatures.
50%
Altres

Assistència i participació (presencial)

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es considera que l'assistència obligatòria és del 50% de les classes presencials. Per sobre del 80%, l'estudiant tindrà el 10% a la nota que s'indica.


Fonts d'informació

Bàsica

A l'inici de l'assignatura es facilitarà als estudiants la bibliografia de referència per al desenvolupament dels continguts, així com els textos, documents i material audiovisual concrets que es proposa treballar.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent