Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC8 |
Dissenyar, implementar i avaluar els plans d'intervenció negociant la prestació de serveis amb les persones implicades |
|
AC9 |
Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos |
|
AC11 |
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació. |
|
BC4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
|
CC5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Objectius |
Competències |
Aprofundir en el coneixement i la caracterització del Tercer Sector. |
AC9
|
BC3
|
CC3
|
Conèixer el rol del Tercer Sector Social en el desenvolupament dels Sistemes de Benestar Social i la seva capacitat d'incidència política. |
AC11
|
BC4
|
CC4 CC5
|
Analitzar diferents metodologies d'intervenció social participatives entre els diferents agents de provisió de benestar social públics i privats. |
AC8
|
BC1
|
CC2 CC5
|
Analitzar el rol del Tercer Sector Social en la reestructuració actual dels Estats de Benestar Social. |
AC9
|
BC3
|
CC5
|
Tema |
Subtema |
El Tercer Sector en el marc de la dialèctica Estat - Societat Civil - Mercat |
- Contextualització i conceptualització del Tercer Sector.Moviments socials, economia social.
- La dialèctica entre l'espai públic i l'espai privat.
- Heterogeneïtat i complexitat en la configuració del Tercer Sector.
- Àmbits operacionals del Tercer Sector d'Acció Social: el dels drets, el de les necessitats i el de la participació ciutadana.
- El Tercer Sector Social i la incidència política. Relació entre l'Administració Pública i el Tercer Sector d'Acció Social.
- La iniciativa privada en els sistemes de benestar social i els mecanismes de col·laboració.
- El Tercer Sector d'Acció Social en el context de crisi econòmica i de reestructuració dels Estats de Benestar. |
Participació social i xarxes socials |
- Participació, governança i processos deliberatius.
- Generació de processos participatius per part del Tercer Sector d'Acció social a través del voluntariat i de les xarxes d'entitats socials.
- El Treball en xarxa i el desenvolupament comunitari. Diferents models de treball en xarxa: la xarxa en termes de reingenieria, la xarxa a partir del cas.
- Elements metodològics per al treball en xarxa: construir les bases, operativitzar la xarxa, eficàcia de la xarxa.
- El benchmarking i la Investigació-acció participativa (IAP) com a metodologies. |
Realitat del Tercer Sector Social en dos àmbits d'actuació. |
Les Entitats d'Iniciativa Social d'atenció a les persones amb discapacitat intel·lectual.
Les entitats d'atenció a la infància i adolescència des de l'educació no formal.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
15 |
4 |
19 |
Seminaris |
|
14 |
25 |
39 |
Debats |
|
8 |
16 |
24 |
Treballs |
|
20 |
45 |
65 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a la presa de contacte, presentar l'assignatura i recollir informació dels estudiants, mitjançant l'ús de fòrums de presentació, sessions presencials i o documentació publicada a l'aula virtual (Moodle) per a la seva lectura pels estudiants. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. Es possible també que en el context semipresencial, l'exposició dels continguts de l'assignatura es faci mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual. |
Seminaris |
Treball en profunditat de diferents experiències de treball en xarxa vinculades al Tercer Sector amb l'objectiu d'ampliar i relacionar els continguts donats a les sessions magistrals amb pràctiques reals. |
Debats |
Activitats on, individualment o en grup, els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant del fòrum del Campus Virtual (Moodle) |
Treballs |
L'estudiant (de forma individual o en grup) ha de fer una anàlisi en profunditat de la realitat del Tercer Sector en un dels àmbits d'intervenció social, sociolaboral, socioeducativa, etc.
Es proposa als estudiants que realitzen l'assignatura d'Estudis de Cas i l'assignatura d'Estat del Benestar i Polítiques Públiques, la realització d'un treball conjunt i compartit a partir de l'anàlisi comunitària des d'una perspectiva etnogràfica d'un territori determinat plantejat per l'equip de professors de les assignatures. |
Atenció personalitzada |
Acompanyament de l'estudiant de forma presencial i virtual en el seu procés d'aprenentatge i de reflexió i comprensió de les lectures, textos i elements de debat. |
|
Descripció |
El treball estarà tutoritzat per la professora i es preveuen un mínim de dues tutories obligatòries (presencials o virtuals) per facilitar que el professor faci el guiatge del treball de l'alumne/a. |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
Anàlisi per part dels estudiants de les experiències de treball en xarxa vinculades al Tercer Sector presentades en les sessions dels seminaris. Anàlisi crític de cadascuna. |
30% |
Debats |
Els debats es realitzaran a partir de la visulització de material audiovisual que sigui posat a disposició de l'alumne a l'aula virtual. |
10% |
Treballs |
S'avalua la capacitat crítica i d'anàlisi en profunditat de la realitat del Tercer Sector en un dels àmbits d'intervenció social, sociolaboral, socioeducativa, etc.
Pels estudiants que realitzen l'assignatura d'Estudis de Cas i l'assignatura d'Estat del Benestar i Polítiques Públiques, s'avalua el treball d'anàlisi comunitària des d'una perspectiva etnogràfica d'un territori determinat plantejat per l'equip de professors de les assignatures. |
50% |
Altres |
Assistència i participació (presencial) |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es considera que l'assistència obligatòria és del 50% de les classes presencials. Per sobre del 80%, l'estudiant tindrà el 10% a la nota que s'indica. |
Bàsica |
|
A l'inici de l'assignatura es facilitarà als estudiants la bibliografia de referència per al desenvolupament dels continguts, així com els textos, documents i material audiovisual concrets que es proposa treballar. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|