DATOS IDENTIFICATIVOS 2017_18
Asignatura (*) TERCER SECTOR Y PARTICIPACIÓN SOCIAL Código 12815205
Titulación
Antropología Urbana, Migraciones e Intervención Social (2013)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Optativa 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Antropología, Filosofia y Trabajo Social
Coordinador/a
TORRENS BONET, RAMONA
Correo-e ramona.torrens@urv.cat
Profesores/as
TORRENS BONET, RAMONA
Web
Descripción general e información relevante L'assignatura consta de dues parts: en primer lloc, la conceptualització i caracterització del Tercer Sector Social en el marc del desenvolupament dels Estats de Benestar i, en segon lloc el desenvolupament del Treball en Xarxa com a metodologia participativa i de dimensió comunitària en la intervenció social.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comun
  AC8 Dissenyar, implementar i avaluar els plans d'intervenció negociant la prestació de serveis amb les persones implicades
  AC9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
  AC11 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
  BC1 Aprender a aprender.
  BC3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación.
  BC4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comun
  CC2 Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación.
  CC3 Gestionar la información y el conocimiento.
  CC4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.
  CC5 Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional.

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Aprofundir en el coneixement i la caracterització del Tercer Sector. AC9
BC3
CC3
Conèixer el rol del Tercer Sector Social en el desenvolupament dels Sistemes de Benestar Social i la seva capacitat d'incidència política. AC11
BC4
CC4
CC5
Analitzar diferents metodologies d'intervenció social participatives entre els diferents agents de provisió de benestar social públics i privats. AC8
BC1
CC2
CC5
Analitzar el rol del Tercer Sector Social en la reestructuració actual dels Estats de Benestar Social. AC9
BC3
CC5

Contenidos
tema Subtema
El Tercer Sector en el marc de la dialèctica Estat - Societat Civil - Mercat - Contextualització i conceptualització del Tercer Sector.Moviments socials, economia social.
- La dialèctica entre l'espai públic i l'espai privat.
- Heterogeneïtat i complexitat en la configuració del Tercer Sector.
- Àmbits operacionals del Tercer Sector d'Acció Social: el dels drets, el de les necessitats i el de la participació ciutadana.
- El Tercer Sector Social i la incidència política. Relació entre l'Administració Pública i el Tercer Sector d'Acció Social.
- La iniciativa privada en els sistemes de benestar social i els mecanismes de col·laboració.
- El Tercer Sector d'Acció Social en el context de crisi econòmica i de reestructuració dels Estats de Benestar.
Participació social i xarxes socials - Participació, governança i processos deliberatius.
- Generació de processos participatius per part del Tercer Sector d'Acció social a través del voluntariat i de les xarxes d'entitats socials.
- El Treball en xarxa i el desenvolupament comunitari. Diferents models de treball en xarxa: la xarxa en termes de reingenieria, la xarxa a partir del cas.
- Elements metodològics per al treball en xarxa: construir les bases, operativitzar la xarxa, eficàcia de la xarxa.
- El benchmarking i la Investigació-acció participativa (IAP) com a metodologies.
Realitat del Tercer Sector Social en dos àmbits d'actuació. Les Entitats d'Iniciativa Social d'atenció a les persones amb discapacitat intel·lectual.
Les entitats d'atenció a la infància i adolescència des de l'educació no formal.


Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
 
Sesión magistral
15 4 19
Seminarios
14 25 39
Debates
8 16 24
Trabajos
20 45 65
 
Atención personalizada
2 0 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats encaminades a la presa de contacte, presentar l'assignatura i recollir informació dels estudiants, mitjançant l'ús de fòrums de presentació, sessions presencials i o documentació publicada a l'aula virtual (Moodle) per a la seva lectura pels estudiants.
Sesión magistral Exposició dels continguts de l'assignatura. Es possible també que en el context semipresencial, l'exposició dels continguts de l'assignatura es faci mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual.
Seminarios Treball en profunditat de diferents experiències de treball en xarxa vinculades al Tercer Sector amb l'objectiu d'ampliar i relacionar els continguts donats a les sessions magistrals amb pràctiques reals.
Debates Activitats on, individualment o en grup, els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant del fòrum del Campus Virtual (Moodle)
Trabajos L'estudiant (de forma individual o en grup) ha de fer una anàlisi en profunditat de la realitat del Tercer Sector en un dels àmbits d'intervenció social, sociolaboral, socioeducativa, etc.
Es proposa als estudiants que realitzen l'assignatura d'Estudis de Cas i l'assignatura d'Estat del Benestar i Polítiques Públiques, la realització d'un treball conjunt i compartit a partir de l'anàlisi comunitària des d'una perspectiva etnogràfica d'un territori determinat plantejat per l'equip de professors de les assignatures.
Atención personalizada Acompanyament de l'estudiant de forma presencial i virtual en el seu procés d'aprenentatge i de reflexió i comprensió de les lectures, textos i elements de debat.

Atención personalizada
 
Trabajos
descripción
El treball estarà tutoritzat per la professora i es preveuen un mínim de dues tutories obligatòries (presencials o virtuals) per facilitar que el professor faci el guiatge del treball de l'alumne/a.

Evaluación
  descripción Peso
Seminarios Anàlisi per part dels estudiants de les experiències de treball en xarxa vinculades al Tercer Sector presentades en les sessions dels seminaris. Anàlisi crític de cadascuna. 30%
Debates Els debats es realitzaran a partir de la visulització de material audiovisual que sigui posat a disposició de l'alumne a l'aula virtual. 10%
Trabajos S'avalua la capacitat crítica i d'anàlisi en profunditat de la realitat del Tercer Sector en un dels àmbits d'intervenció social, sociolaboral, socioeducativa, etc.
Pels estudiants que realitzen l'assignatura d'Estudis de Cas i l'assignatura d'Estat del Benestar i Polítiques Públiques, s'avalua el treball d'anàlisi comunitària des d'una perspectiva etnogràfica d'un territori determinat plantejat per l'equip de professors de les assignatures.
50%
Otros

Assistència i participació (presencial)

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Es considera que l'assistència obligatòria és del 50% de les classes presencials. Per sobre del 80%, l'estudiant tindrà el 10% a la nota que s'indica.


Fuentes de información

Básica

A l'inici de l'assignatura es facilitarà als estudiants la bibliografia de referència per al desenvolupament dels continguts, així com els textos, documents i material audiovisual concrets que es proposa treballar.

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.