DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) LA MEDIACIÓ INTERCULTURAL COM A EINA D'INTERVENCIÓ URBANA Codi 12815205
Ensenyament
Antropologia Urbana, Migracions i Intervenció Social (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
TORRENS BONET, RAMONA
SORONELLAS MASDEU, MARIA MONTSERRAT
COMAS D'ARGEMIR CENDRA, MARIA DOLORS
Adreça electrònica mariamontserrat.soronellas@urv.cat
dolors.comasdargemir@urv.cat
Professors/es
SORONELLAS MASDEU, MARIA MONTSERRAT
COMAS D'ARGEMIR CENDRA, MARIA DOLORS
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura és una aproximació a la mediació com a eina imprescindible per a la intervenció social i cultural. En primer lloc, revisa els diferents models teòrics desenvolupats per l’acadèmia en matèria de mediació social. La segona part de l’assignatura té un contingut molt pràctic i es realitza a manera de taller per tal que els i les estudiants realitzin l’aprenentatge del procés de mediació social intercultural: la definició dels rols, els escenaris de la mediació i les fases que contempla l’acció mediadora, des de la fonamentació fins a l’avaluació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC8 Dissenyar, implementar i avaluar els plans d'intervenció negociant la prestació de serveis amb les persones implicades
  AC9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
  AC11 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC3 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aprofundir en el coneixement dels tipus de mediación social i la teva definición teórica. AC9
BC2
CC3
Conèixer les diferents etapes del procés de mediació i els rols de les persones implicades AC11
BC3
CC4
CC5
Analitzar les metodologies de la mediación social i adquirir les habilitas asociades al procés mediador AC8
CC2
CC5
Analitzar el rol de la mediació com a eina per a la prevenció, la gestió i la resolució dels conflictes socials i interculturals AC9
BC2
CC5

Continguts
Tema Subtema
1. Models de mediació social -Els Models de Mediació Social
-Intervenció social i mediació en contextos interculturals
-Mediació social intercultural


2. Disseny i enfoc de l’acció mediadora -El rol de mediador
-Els escenaris de la mediació
-Definició dels objectius de la mediació
3. El procés de mediació -L’adquisició d’acords
-El tancament de la mediació
-L’avaluació de l’acció mediadora

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 4 19
Seminaris
14 25 39
Debats
8 16 24
Treballs
20 45 65
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a la presa de contacte, presentar l'assignatura i recollir informació dels estudiants, mitjançant l'ús de fòrums de presentació, sessions presencials i o documentació publicada a l'aula virtual (Moodle) per a la seva lectura pels estudiants.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura. Es possible també que en el context semipresencial, l'exposició dels continguts de l'assignatura es faci mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual.
Seminaris Treball en profunditat de diferents experiències de treball en xarxa vinculades al Tercer Sector amb l'objectiu d'ampliar i relacionar els continguts donats a les sessions magistrals amb pràctiques reals.
Debats Activitats on, individualment o en grup, els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant del fòrum del Campus Virtual (Moodle)
Treballs L'estudiant (de forma individual o en grup) ha de fer una anàlisi en profunditat de la realitat del Tercer Sector en un dels àmbits d'intervenció social, sociolaboral, socioeducativa, etc.
Es proposa als estudiants que realitzen l'assignatura d'Estudis de Cas i l'assignatura d'Estat del Benestar i Polítiques Públiques, la realització d'un treball conjunt i compartit a partir de l'anàlisi comunitària des d'una perspectiva etnogràfica d'un territori determinat plantejat per l'equip de professors de les assignatures.
Atenció personalitzada Acompanyament de l'estudiant de forma presencial i virtual en el seu procés d'aprenentatge i de reflexió i comprensió de les lectures, textos i elements de debat.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
El treball estarà tutoritzat per la professora i es preveuen un mínim de dues tutories obligatòries (presencials o virtuals) per facilitar que el professor faci el guiatge del treball de l'alumne/a.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Anàlisi per part dels estudiants d'un cas de mediació 30%
Debats Els debats es realitzaran a partir de l'exposició de situacions de conflicte i del disseny d'accions de mediació 10%
Treballs S'avalua la capacitat crítica i d'anàlisi en profunditat de la realitat d'una situació de conflicte social intercultural i del disseny per part dels i les estudiants d'un procés de mediació. 50%
Altres

Assistència i participació (presencial)

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.

Es considera que l'assistència obligatòria és del 50% de les classes presencials. Per sobre del 80%, l'estudiant tindrà el 10% a la nota que s'indica.


Fonts d'informació

Bàsica
CRIT (2003) Claves para la comunicación intercultural. Análisis de interacciones comunicativas con inmigrantes. Generalitat valenciana. València.
GREI (Coord.) (2009) La mediació intercultural. Models i experiències. Publicacions de la Universitat de les Illes Balears. Palma
Migration Policy Group (2010) Manual sobre integració per a responsables de l'elaboració de polítiques i professionals. Generalitat de Catalunya. Barcelona.
Tylor, Ch. (2009) El multiculturalismo y la política de reconocimiento. Fondo de Cultura Económica. México.
Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent