Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC3 |
Identificar i avaluar les conseqüències de les transformacions i dinàmiques plurals i fluctuants de les ciutats contemporànies, tal com s'expressen en els àmbits urbanístic, patrimonial-turístic, lúdic i del gènere i la forma en que articulen noves formes d'expressió i interacció en els espais urbans |
|
AC4 |
Reconèixer els principals problemes que afecten els processos de transformació social a partir del fet migratori i la ciutadania, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals |
|
AC6 |
Dominar la literatura en matèria d'estudis migratoris (des de diferents aproximacions disciplinars), així com la capacitat per documentar-se i per interpretar les polítiques migratòries i la incidència de les ciències socials en el seu desenvolupament |
|
AC7 |
Dissenyar projectes vinculats amb els processos migratoris, així com projectes multidisciplinaris on s'articulin els diferents rols dels àmbits professionals implicats en l'estudi i intervenció sobre les migracions |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC2 |
Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi. |
|
BC3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Objectius |
Competències |
Enumerar les singularitats de les migracions contemporànies en el context de la història de la movilitat humana. |
AC4 AC7
|
BC1
|
CC3
|
Identificar el context político-jurídic en que han de ser enteses les actuals migracions internacionals |
AC4 AC6
|
BC1 BC2
|
CC3
|
Assenyalar les tipologies de la migració així com els models teòrics que analitzen les seves causes. |
AC3 AC6
|
BC1
|
CC3
|
Valorar l'impacte de les migracions sobre els paisos d'origen dels col·lectius migrants i sobre les societats d'arribada. |
AC4 AC6
|
BC1
|
CC3
|
Dominar els processos i les lògiques de les migracions internacionals que han afectat recentment a Espanya. |
AC3 AC6
|
BC1 BC3
|
CC3
|
Tema |
Subtema |
1. Les migracions contemporànies en el context de la història de la mobilitat humana.
|
|
2. Migracions internacionals contemporànies, fronteres estatals, ciutadania i polítiques migratòries.
|
|
3. Tipus de migració. Aproximació a la diversitat de criteris tipològics.
|
|
4. El debat sobre les causes de la migració. Perspectives i models teòrics.
|
|
5. Els efectes de les migracions sobre les societats d'arribada: demografia, mercat de treball; gestió de la multiculturalitat; integració social.
|
|
6. Els efectes de les migracions en els paisos d'emigració. Subdesenvolupament, desenvolupament i co-desenvolupament.
|
|
7. Les migracions recents a Espanya. Contexts, lògiques i tendències recents. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
15 |
4 |
19 |
Seminaris |
|
10 |
10 |
20 |
Debats |
|
8 |
16 |
24 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
14 |
30 |
44 |
Treballs |
|
10 |
30 |
40 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a la presa de contacte, presentar l'assignatura i recollir informació dels estudiants, mitjançant l'ús de fòrums de presentació, sessions presencials i / o documentació publicada a l'aula virtual (Moodle) per a la seva lectura pels estudiants. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura, publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual.
|
Seminaris |
Treball en profunditat sobre un tema (monogràfic), ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional, publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual. |
Debats |
Activitats on, individualment o en grup, els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura a l'aula virtual (Moodle), Fòrums |
Treballs |
Treballs que realitza l'estudiant a partir de material i referències de l'aula virtual i que lliura a través de la mateixa. |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura. |
|
Descripció |
Aquest treball estarà tutoritzat per la professora i es preveuen un mínim de dues tutories obligatòries (presencials o virtuals) per facilitar que la professora faci el guiatge del treball de l'alumne/a. |
|
|
Descripció |
Pes |
Debats |
Es realitzaran a partir de la visualització del material audiovisual que sigui posat a disposició de l'alumne a l'aula virtual. |
10% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
A partir de les lectures obligatòries del curs, la professora plantejarà algunes qüestions als estudiants en exercicis que hauran de ser resolts. |
30% |
Treballs |
Elaboració que aprofundeix en un dels temes dels continguts del curs escollit per al'alumne/a amb el vist-i-plau de la professora. |
50% |
Altres |
Assistència i participació (presencial) |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
Alba, F. (2001) Las migraciones internacionales. Consejo Nacional para la Cultura y las Artes Blanco, M.C. (2006) Migraciones: nuevas movilidades en un mundo en movimiento. Anthropos. Checa, F., Checa, JC. y Arjona, A. (2009) Las migraciones en el mundo: desafíos y esperanzas. Icaria Gonzáles, E. y Merino M.A. (2006) Las migraciones internacionales. Dastin Lacomba, J. (2008) Historia de las migraciones internacionales. Los libros de la Catarata. Solé, C. (2001) El impacto de la inmigración en la economía y en la sociedad receptora. Anthropos. Spellman WM. (2008) Uncertain Identity. International migration since 1945. Reaction Books. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|