DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) MIGRACIONS CONTEMPORÀNIES: CONTEXTOS I LÒGIQUES Codi 12815206
Ensenyament
Antropologia Urbana, Migracions i Intervenció Social (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
BODOQUE PUERTA, YOLANDA
Adreça electrònica yolanda.bodoque@urv.cat
claudiamaria.anleu@urv.cat
Professors/es
BODOQUE PUERTA, YOLANDA
ANLEU HERNÁNDEZ, CLAUDIA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura és una introducció a les migracions contemporànies. Abordarem els conceptes de frontera, ciutadania i polítiques migratòries; les tipologies de la migració, les seves causes i models teòrics; els efectes sobre les societats d'arribada i de partida; i, finalment, dedicarem un espai a les migracions a l'Estat Espanyol.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC3 Identificar i avaluar les conseqüències de les transformacions i dinàmiques plurals i fluctuants de les ciutats contemporànies, tal com s'expressen en els àmbits urbanístic, patrimonial-turístic, lúdic i del gènere i la forma en que articulen noves formes d'expressió i interacció en els espais urbans
  AC4 Reconèixer els principals problemes que afecten els processos de transformació social a partir del fet migratori i la ciutadania, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals
  AC6 Dominar la literatura en matèria d'estudis migratoris (des de diferents aproximacions disciplinars), així com la capacitat per documentar-se i per interpretar les polítiques migratòries i la incidència de les ciències socials en el seu desenvolupament
  AC7 Dissenyar projectes vinculats amb els processos migratoris, així com projectes multidisciplinaris on s'articulin els diferents rols dels àmbits professionals implicats en l'estudi i intervenció sobre les migracions
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Enumerar les singularitats de les migracions contemporànies en el context de la història de la movilitat humana. AC4
AC7
BC1
CC3
Identificar el context político-jurídic en que han de ser enteses les actuals migracions internacionals AC4
AC6
BC1
BC2
CC3
Assenyalar les tipologies de la migració així com els models teòrics que analitzen les seves causes. AC3
AC6
BC1
CC3
Valorar l'impacte de les migracions sobre els paisos d'origen dels col·lectius migrants i sobre les societats d'arribada. AC4
AC6
BC1
CC3
Dominar els processos i les lògiques de les migracions internacionals que han afectat recentment a Espanya. AC3
AC6
BC1
BC3
CC3

Continguts
Tema Subtema
1. Les migracions contemporànies en el context de la història de la mobilitat humana.
2. Migracions internacionals contemporànies, fronteres estatals, ciutadania i polítiques migratòries.
3. Tipus de migració. Aproximació a la diversitat de criteris tipològics.
4. El debat sobre les causes de la migració. Perspectives i models teòrics.
5. Els efectes de les migracions sobre les societats d'arribada: demografia, mercat de treball; gestió de la multiculturalitat; integració social.
6. Els efectes de les migracions en els paisos d'emigració. Subdesenvolupament, desenvolupament i co-desenvolupament.
7. Les migracions recents a Espanya. Contexts, lògiques i tendències recents.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 4 19
Seminaris
10 10 20
Debats
8 16 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 30 44
Treballs
10 30 40
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a la presa de contacte, presentar l'assignatura i recollir informació dels estudiants, mitjançant l'ús de fòrums de presentació, sessions presencials i / o documentació publicada a l'aula virtual (Moodle) per a la seva lectura pels estudiants.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura, publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual.
Seminaris Treball en profunditat sobre un tema (monogràfic), ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional, publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual.
Debats Activitats on, individualment o en grup, els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura a l'aula virtual (Moodle), Fòrums
Treballs Treballs que realitza l'estudiant a partir de material i referències de l'aula virtual i que lliura a través de la mateixa.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
Aquest treball estarà tutoritzat per la professora i es preveuen un mínim de dues tutories obligatòries (presencials o virtuals) per facilitar que la professora faci el guiatge del treball de l'alumne/a.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Es realitzaran a partir de la visualització del material audiovisual que sigui posat a disposició de l'alumne a l'aula virtual. 10%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària A partir de les lectures obligatòries del curs, la professora plantejarà algunes qüestions als estudiants en exercicis que hauran de ser resolts. 30%
Treballs Elaboració que aprofundeix en un dels temes dels continguts del curs escollit per al'alumne/a amb el vist-i-plau de la professora. 50%
Altres

Assistència i participació (presencial)

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Alba, F. (2001) Las migraciones internacionales. Consejo Nacional para la Cultura y las Artes

Blanco, M.C. (2006) Migraciones: nuevas movilidades en un mundo en movimiento. Anthropos.

Checa, F., Checa, JC. y Arjona, A. (2009) Las migraciones en el mundo: desafíos y esperanzas. Icaria

Gonzáles, E. y Merino M.A. (2006) Las migraciones internacionales. Dastin

Lacomba, J. (2008) Historia de las migraciones internacionales. Los libros de la Catarata.

Solé, C. (2001) El impacto de la inmigración en la economía y en la sociedad receptora. Anthropos.

Spellman WM. (2008) Uncertain Identity. International migration since 1945. Reaction Books.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent