DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) POLÍTIQUES PÚBLIQUES EN MIGRACIONS I DIVERSITAT CULTURAL Codi 12815208
Ensenyament
Antropologia Urbana, Migracions i Intervenció Social (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
COMAS D'ARGEMIR CENDRA, MARIA DOLORS
Adreça electrònica dolors.comasdargemir@urv.cat
Professors/es
COMAS D'ARGEMIR CENDRA, MARIA DOLORS
Web
Descripció general i informació rellevant Familiartizar els estudiants amb les polítiques públiques relacionades amb la salud i la seva incidència en la població, tenint en compte les variables culturals

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències

Continguts
Tema Subtema
1. Els sistemes de protecció social i les polítiques de benestar • Antropologia i polítiques públiques. Actors, activitats i influències en les decisions polítiques, en la seva aplicació i resultats.
• Els grans eixos de les polítiques socials. Principis d’actuació i reptes actuals
• Els sistemes de protecció social. Els règims de benestar.
• Immigració i protecció social a Espanya
2. Polítiques públiques per a la inserció social de les persones immigrades • Quines polítiques específiques per a la immigració? Polítiques d’acollida, polítiques d’igualtat, polítiques d’acomodació
• El sistema de competències en els diferents nivells d’articulació política: municipis, Comunitats Autònomes, Estat, Unió Europea
• Les polítiques públiques de la Generalitat de Catalunya en relació a la immigració
3. Immigració i serveis públics • L'accés de les persones immigrades als serveis públics
• Els usos dels serveis sanitaris per part de les persones inmigrades. Percepcions i realitats.
. Els usos dels serveis socials per part de les persones immigrades. Percepcions i realitats.
. Mediació cultural en els serveis públics
4. La crisi de la cura i la immigració . La crisi de la cura en les societats europees.
. L'externalització dels treballs de cura i la seva globalització.
. Polítiques públiques per a la incorporació de persones immigrades en els treballs de cura.
. Cadenes globals de cura o reproducció estratificada?
5. Seguretat, convivència i diversitat cultural • Percepció de la seguretat i immigració
• La gestió de la diversitat cultural en l’espai públic
• Conflictes urbans: claus culturals i claus socials.

6. La violència contra les dones • La violència de gènere, què es?
• Les dones immigrades i la violència de gènere.
• La violència comunitària: les mutilacions genitals femenines.
7. Maternitats plurals i diversitat • Maternitats plurals: l'adopció, l'acolliment, la reproducció assistida, la gestació subrogada.
. Polítiques públiques, bioètica i filiació. El tractament de la transracialitat.
• Les diferències fisonòmiques en l'adopció i altres formes de maternitat transracial.
. Conèixer els origens.

8. Mitjans de comunicació i integració social • Les dimensions socials dels mitjans de comunicació
• Mitjans de comunicació, sistemes de representació, identitats
• El tractament informatiu dels fets socials
• Taller: el tractament informatiu de diferents conflictes a Catalunya: Salt (tensions veïnals), Lleida (prohibició del vel integral), Vic (prohibició de l’empadronament), Badalona (tensions veïnals)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 4 19
Seminaris
10 10 20
Debats
8 16 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 30 44
Treballs
10 30 40
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a la presa de contacte, presentar l'assignatura i recollir informació dels estudiants, de manera presencial, o mitjançant l'ús de fòrums de presentació, sessions presencials mitjançant webconferència (Adobe Connect), presentacions gravades en vídeo pel professor i / o documentació publicada a l'aula virtual (Moodle) per a la seva lectura pels estudiants.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura. Es possible també que en el context semipresencial, l'exposició dels continguts de l'assignatura es faci mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional. També pot ser realitzat mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual.
Debats Activitats on, individualment o en grup, els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d'eines síncrones com el xat o la webconferència (Adobe Connect) i / o asíncrones com el fòrum del Campus Virtual (Moodle)
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura a l'aula virtual (Moodle): webconferència (Adobe Connect), Fòrums ...
Treballs Treballs que realitza l'estudiant a partir de material i referències de l'aula virtual i que lliura a través de la mateixa.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura, webconferència (Adobe Connect), Xat..., comptant smb la uttorització i orientació específica, si és necessari

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
Les activitats del curs seran en part presencials i en part virtuals i estaran tutoritzades per la professora a nivell individualitzat

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Debats en torn a temes proposats per la professora 10%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis a partir deles lectures obligatòries del curs. La professora plantejarà algunes preguntes en exercicis que hauran de ser resolts

Exercicis de recerca de material pràctic d'intervenció social
40%
Treballs Treball orientat a la intervenció social 40%
Altres

Assistència i participació

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

LECTURES BÀSIQUES

Tema 1. MORENO, F.J. (2007), “Inmigración y estado del bienestar en España”, Política y Sociedad, 44: 171-184.

Tema 2. PAJARES, M. (2005), La integración ciudadana. Barcelona. Ed. Icaria

Tema 3. WACQUANT, L. (2001), “Parias urbanos. Estigma y división en el gueto norteamericano y la perifèria urbana francesa”, en Parias urbanos. Marginalidad en la Ciudad a comienzos del milenio. Buenos Aires, Manantial, p. 121-164.

 Tema 4. CARRASCO, Sílvia (2004), “Inmigración y educación: oportunidades y tensiones para un modelo social plural”, Educación y Sociedad núm. 15. ICE-UAB. Enllaç: http://www.xtec.es/crp-santacolomag/Intercanvis/Materials/carpeta/scar_ie.pdf

Tema 5. PEDONE, C., AGRELA, C. I ALTRES (2010), "Políticas públicas, migración, familia. Una mirada desde el género". Papers, 97 (3): 541-568. Enllaç: http://papers.uab.cat/article/view/v97-n3-pedone-agrela-gil/pdf

Tema 6.  KAPLAN, A. (2003) "Aproximación antropológica a las mutilaciones genitales  femeninas" en Cuadernos de Salud y Derechos Sexuales y Reproductivos, nº 4, pp.23- 30, Madrid.

Tema 7. COMAS D’ARGEMIR, D. (2012) “El discurs mediàtic sobre la immigració a Catalunya. Representacions culturals i construcció de l’alteritat en context de crisi”. Document marc per a l’elaboració d’una Guia de Llenguatge inclusiu dirigida als mitjans. Mesa per la Diversitat en l’Audiovisual.

 

 

Complementària

BIBLIOGRAFIA GENERAL

ADELANTADO, J. I NOGUERA, J. (2007), Cambios en el Estado de bienestar. Barcelona. Icaria-UAB

ALEMAN, C. (2011), “Inmigración y Servicios sociales”, Papers, 96: 825-852. Enllaç: http://papers.uab.cat/article/view/v96-n3-aleman/pdf

AVILÈS, J. (2002), “Inmigración y Seguridad ciutadana en España”, Anales de historia contemporània, 18: 122-130. Enllaç: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=286929

BENERÍA, Lourdes (2005), Género, desarrollo y globalización. Barcelona. Editorial Hacer.

BORJA, J. (2003), La ciudad conquistada, Madrid. Alianza, pp. 163-267

BORJA, Jordi (2007), “Urbanismo y ciudadanía”,  Arqui Web, núm 3. Enllaç: http://arquiweb.orgfree.com/articulos/urbanismo.htm

BRULLET, C. (dir) (2002), Polítiques d’infància i família a escala local a vint-i-dos ciutats europees. Barcelona. CIMu. Diputació de Barcelona.

BUSTELO, María i LOMBARDO, Emanuela (eds.),  (2007), Políticas de igualdad en España y en Europa. Ed. Càtedra, Universidad de Valencia e Instituto de la Mujer.

CACHÓN, L. Y LAPARRA, M. (eds.) (2009), Inmigración y políticas sociales. Barcelona. Bellaterra.

CACHON, L.(2009), La España inmigrante: marco discriminatorio, mercado de Trabajo y políticas de integración. Barcelona. Anthropos.

CARRASCO, S. PÀMIES, J. y BERTRAN, M. (2009), “Familias migrantes y escuela: Desencuentros, estrategias y capital social, Revista Complutense de Educación, 20(1): 55-78. Enllaç: http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0909120055A/15379

CASTLES, S. (2006) “Factores que hacen y deshacen las políticas migratorias” en Portes, A. Y DeWind, J. (coords.), Repensando las migraciones. México, Porrúa, págs. 33-66.

CASTIÑEIRA, A. (coord.) (2003), Llibre blanc del tercer sector civico-social. Barcelona. Generalitat de Catalunya

COMAS D’ARGEMIR, D. (2002), “Antropologia social i política. El paper orientador de l’antropologia en la intervenció social”, Revista d’Etnologia de Catalunya, 21: 8-19. Barcelona.

COMAS D’ARGEMIR, D. (2008), “Noves famílies i polítiques públiques. La situació a Catalunya”, Revista d’Etnologia de Catalunya, 32: 74-86

COMAS D’ARGEMIR, D. (2008), “Construyendo imaginarios, identidades, comunidades. El papel de los medios de comunicación”, en Bullen, M. y Díez Mintegui, C. (coord.), Retos teóricos y nuevas prácticas. Donostia.XI Congreso de Antropología de la FAAEE. ANKULEGI, pp. 179-208.  Enllaç: http://www.antropologia.cat/node/5644; http://www.pdfgratis.org/buscar.php

COMAS D’ARGEMIR, D. (2009), “Economía sumergida, género e inmigración. La atención a la dependencia”, en Téllez Infantes, A. y Martínez Guirao, J.E. (Eds.) Economía informal y perspectiva de género en contextos de trabajo, Barcelona, Ed. Icaria, págs. 169-196. 

COMAS D’ARGEMIR, D. (2011) “La violencia sobre las mujeres en la agenda política, en la sociedad y en los medios de comunicación”, Ankulegi, 15: 175-190.Donostia. 

COMAS D’ARGEMIR, D. (2011). “Les dones i els mitjans de comunicació », Programa Ciutats i Persones. Col·lecció CIP, Articles Feministes núm. 8.  Institut de Ciències Polítiques i Socials. Barcelona. http://www.icps.cat/archivos/CiPdigital/CiP-AF8Comas.pdf

COMAS D’ARGEMIR, D.  (2012). “Políticas públicas y vida cotidiana. Redescubrimiento y auge de las políticas familiares en España”, Scripta Nova. Revista electrónica de Geografía y Ciencias Sociales. [En línea]. Barcelona: Universidad de Barcelona, 15 de marzo de 2012, vol. XVI, nº 395 (20). ISSN: 1138-9788. http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-395/sn-395-20.htm

DE LA FUENTE, M. (coord.), Polítiques locals dels temps. Gènere, ciutat i benestar quotidià. Barcelona. Institut de Ciències Polítiques i Socials.

ESPING-ANDERSEN, Gosta (2000), Fundamentos sociales de las economies postindustriales. Barcelona. Ariel

FLAQUER, LL. (2002), “Family Change and Child Poverty in Comparative Perspective”. Wellchi Working Papers Series núm. 1/2007. Barcelona. Children’s Well-being International Documentation Center. www.ciimu.org/webs/wellchi/publications.htm

FUNDACIÓ JAUME BOFILL (2005), Estructura social i desigualtats a Catalunya. Vol. I. Classes socials, educació, treball i usos del temps. Vol. II. Pobresa, salut, joventut, habitatge i llengua. Barcelona. Fundació Jaume Bofill.

GARCÍA AGUSTIN, O. (2008), “Fronteras discursivas: Las políticas migratorias de inclusión y exclusión en la Unión Europea”, Discurso y Sociedad, 2(4): 746-768. Enllaç: http://www.dissoc.org/ediciones/v02n04/DS2(4)Garcia.pdf

GARCÍA CASTAÑO, J. y CARRASCO, S. (eds.) (2011), Población inmigrante y escuela: conocimientos y saberes de investigación. Madrid, Ministerio de Educación. Enllaç: http://www.aulaintercultural.org/IMG/pdf/GarciaCarrasco2011.pdf

TERRÉN, E. (2004), Incorporación o asimilación. La escuela como espacio de inclusión. Madrid. La Catarata.

GEDDES, A. And BOMMS, M. (2000), Inmigration and Welfare: challenging the borders of the Welfare State. London. Routledge.

GIMÉNEZ, C. (2003), Qué es la inmigración. ¿Problema u oportunidad? ¿Cómo lograr la integración de los inmigrantes? ¿Multiculturalismo o interculturalidad? Madrid. Integral.

GIRÓ, Xavier i MUIXÍ, Marta (2011), Cobertura televisiva de propostes polítiques sobre immigració Anàlisi de tres casos: restriccions a l’empadronament a Vic, regulació sobre l’ús del vel integral a Lleida i tensions veïnals a Badalona. Barcelona. Mesa per la Diversitat en l’Audiovisual, Consell de l’Audiovisual de Catalunya (veure especialment pàgines 1 a 20, i revisar els resultats de l’estudi). Enllaç: http://www.mesadiversitat.cat/materials_mesa/

GOMÀ, R. I SUBIRATS, J. (coords.) (2001), Govern i polítiques públiques a Catalunya (1980-2000). Vol. I. Autonomia i benestar. Vol. II. Coneixement, sostenibilitat i territori. Barcelona. Universitat Autònoma de Barcelona

GÓMEZ-GRANELL, C., GARCIA, M., RIPOLL-MILLET, A. I PACHÓN, C. (coords.), Infancia y familias: realidades y tendencias. Barcelona. Ariel.

GUILLÉN, E., DE LUCAS, F., PÉREZ, D. Y ARIAS, A. (2001), “Servicios Sociales e inmigración: límites y retos para una nueva política social”, Alternativas: cuadernos de Trabajo social, 9: 211-239. Enllaç:http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/5733/1/ALT_09_11.pdf

JABARDO, M., MONREAL, P. y PALENZUELA, P. (coord.), (2008) Antropología de orientación pública: visibilización y compromiso de la Antropología. Donostia. XI Congreso de Antropología. Ankulegi

JULIANO, D. (2002), La prostitución: el espejo oscuro. Barcelona. Icaria.

JULIANO, D. (2012), “Género y trayectorias migratorias en época de crisis”, Papers 97(3): 523-540. Enllaç: http://papers.uab.cat/article/view/v97-n3-juliano/pdf

LAGRANGE, H. (2006), L’épreuve des inégalités. Paris. PUF

LEWIS, J. (ed.) (2006), Children, Changing Families and Welfare States. Cheltenham. Edward Elgar

LÓPEZ FALCÓN, L. (2011), “Educación e inmigración en Cataluña: un estado de la cuestión”, Documents d’anàlisi Geogràfica, 57(3): 551-562. Enllaç: http://ddd.uab.cat/pub/dag/02121573v57n3/dag_a2011v57n3p551.pdf

MACÉ, E. (2006), Les imaginaires médiatiques. Paris. Eds. Amsterdam.

MAQUIEIRA, V., GREGORIO, C. y GUTIÉRREZ, E. (2000), "Políticas públicas, género e inmigración", en PÉREZ CANTO, P. (comp.), También somos ciudadanas. Madrid. Universidad Autónoma de Madrid, pp. 371-438

MARTOZ, J.P. (2012), Corresponsals de les migracions. La cobertura informativa d’un fet global. Barcelona. Pol·len Edicions.

MONTAGUT, T. (2008), Política social: un introducción. Barcelona. Ariel

MORENO, F.J. i BRUQUETAS, M. (2011), Immigració i Estat del benestar a Espanya, Barcelona, Obra Social La Caixa. Enllaç: http://obrasocial.lacaixa.es/StaticFiles/StaticFiles/670e2a8ee75bf210VgnVCM1000000e8cf10aRCRD/es/vol31_es.pdf

MORENO, J. y AIERDI, X. (2008), “Inmigración y servicios sociales: ¿última red o primer trampolín?, Zerbitzuan, 44: 7-18. Enllaç: http://www.zerbitzuan.net/documentos/zerbitzuan/ZERBITZUAN%2044.pdf

NAÏR, S. (2010), La Europa mestiza. Inmigración, ciudadanía, codesarrollo. Barcelona. Galaxia Gutenberg.

NAREDO, Maria i Praxágoras Cooperativa (2010),  Guia per a l’elaboració de diagnòstics de seguretat amb visió de gènere a l’àmbit rural i urbà, Barcelona, Generalitat de Catalunya . Enllaç: http://www20.gencat.cat/docs/interior/Home/010%20El%20Departament/Programa%20per%20a%20lequitat%20de%20genere/Documents/Principals/Guia_DiagnosticSeg.pdf

NASH, M. (2005), Inmigrantes en nuestro espejo. Inmigración y discurso periodístico en la prensa española. Barcelona. Icaria.

NASH, M. y VIVES, A. (eds.) (2011), Alteridad cultural y género en la recepción mediàtica de la inmigración. Barcelona, Grup de Recerca Consolidat Multiculturalitat i Género

NAVARRO, V. (coord.) (2003), L’estat del benestar a Catalunya. Barcelona. Diputació de Barcelona.

PÀMIES, J. (2008), Identitat, integració i escola. Joves d’origen marroquí a la perifèria de Barcelona. Barcelona, Generalitat de Catalunya, Secretaria de Joventut. Enllaç: http://www20.gencat.cat/docs/Joventut/Documents/Arxiu/Publicacions/Col_Aportacions/aportacions32.pdf

PAJARES, M. (1998), La inmigración en España. Retos y propuestas. Barcelona Icaria.

PAJARES, M. (2005), La integración ciudadana. Barcelona. Ed. Icaria

PARELLA, S. (2012), “Familias transnacionales y redefinició de los roles de genero. El caso de las migraciones bolivianes en España”, Papers, 97(3): 661-684. Enllaç: http://papers.uab.cat/article/view/v97-n3-parella/pdf

PEDONE, C., AGRELA, C., GUIL ARAUJO, S. (2012), “Políticas públicas, migración, família. Una mirada desde el genero”, Papers, 97(3): 541-568. Enllaç: http://papers.uab.cat/article/view/v97-n3-pedone-agrela-gil/pdf

PÉREZ-NIEVAS, S., DANIELA, C. (2011), “La reagrupación familiar en España y en Europa”, AFDUAM, 15: 143-167. Enllaç: http://www.uam.es/otros/afduam/pdf/15/S%20Perez.pdf

PETONNET, C. (2002), On est tous dans le brouillard. Paris. Éditions du CTHS.

ROCA, J., SORONELLAS, M. Y BODOQUE, Y. (2012), “Migraciones por amor: Diversidad y complejidad de las migraciones de mujeres”, Papers, 97(3): 685-707. Enllaç: http://papers.uab.cat/article/view/v97-n3-roca-soronellas-bodoque/pdf

ROIGÉ, X. (2006), Familias de ayer, familias de hoy. Barcelona. Icaria.

SARASA, S. (2003), Una propuesta de servicios comunitarios de atención a personas mayores, Madrid. Fundación Alternativas. Documento de trabajo núm 15/2003. www.fundacionalternativas.com/laboratorio

SASSEN, Saskia (2003), “Contrageografías de la globalización. La feminización de la supervivencia”, Cap. 2 de Contrageografías de la globalización. Género y ciudadanía en los circuitos transfronterizos, Madrid: Traficantes de Sueños, págs. 67-86.

SASSON, A.S. (eds.), Las mujeres y el Estado. Los límites cambiantes de lo público y lo privado. Madrid. Vindicación Feminista.

SHORE, C. I WRIGHT, S. (eds.), (1997), Anthropology of Policy. Critical perspectives on governance and power. London. Routledge

SINGLY, F. DE (2004), Enfants, adultes. Vers une égalité de statut? Paris. Éditions Universalis

SUBIRATS, J., KNOEPFEL, P, LARRUE, C. Y VARONE, F. (2008), Análisis y gestión de políticas públicas. Barcelona. Ariel.

TRILLA, C., LÓPEZ, J. i ARAMBURU, M. (2007), “Vivienda, jóvenes y exclusión residencial”, a Navarro, V. (ed.), La situación social en España, II. Madrid. Programa de Políticas Públicas y Sociales-UPF, Fundación F. Largo Caballero y Biblioteca Nueva. Pàg. 471-510.

UNESCOCAT (2008), Seguretat, convivència i diversitat cultural. Barcelona. UNESCOCAT i Generalitat de Catalunya

YUFRA, L.C. (2013), “Inmigrantes en formación: Estado del bienestar y lazos sociales en el caso de la formación para la inserción laboral de las personas inmigradas en Barcelona”, Athenea Digital, 13: 301-309. Enllaç: http://psicologiasocial.uab.es/athenea/index.php/atheneaDigital/article/view/Yufra/pdf

ZAMANILLO, T. (1996), “Bienestar y trabajo social. Anàlisis de sus relaciones”, a BÉJAR, R. I TORTOSA, R. (eds.), Pros y contras del estado del bienestar. Madrid. Tecnos, pp. 337-365.

ZAPATA-BARRERO, R. (2004), Inmigración, innovación política y cultura de acomodación en España. Barcelona. CIDOB.

ZAPATA-BARRERO, R. Y PINYOL, G. (eds.) (2008), Los gestores del proceso de inmigración. Actores y redes de actores en España y en Europa. Barcelona, Fundació CIDOB.

ZAPATA-BARRERO, R.; GONZÁLEZ, E.; SÁNCHEZ MONTIJANO, E. (2008) El discurso político en torno a la inmigración en España y en la Unión Europea [en línia]. Madrid: Ministeri de Treball i Immigració. Documents de l’Observatori Permanent de la Immigració. Enllaç:

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent