DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) PROJECTES MIGRATORIS TRANSNACIONALS: GÈNERE, FAMÍLIA I GENERACIONS Codi 12815211
Ensenyament
Antropologia Urbana, Migracions i Intervenció Social (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
SORONELLAS MASDEU, MARIA MONTSERRAT
Adreça electrònica mariamontserrat.soronellas@urv.c
Professors/es
SORONELLAS MASDEU, MARIA MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Les migracions transnacionals configuren la realitat quotidiana de les societats actuals. Els estats gestiones els anomenats fluxos migratoris amb els polítiques migratòries i aquestes incideixen sobre els projectes migratoris de les persones migrants. Les migracions i les decisions migratòries troben la seva lògica en les polítiques migratòries, en les condicions marcades per l'economia global i en les situacions particulars de les persones que decideixen emprendre una migració. Aquesta assignatura acosta als estudiants del màster a l'estudi de les lògiques personals i familiars que organitzen la migració tenint en compte que aquestes s'adapten a les condicions estructurals que determina el context econòmic i polític dels estats-nació i transnacionals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC4 Reconèixer els principals problemes que afecten els processos de transformació social a partir del fet migratori i la ciutadania, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals
  AC5 Utilitzar les habilitats metodològiques i coneixements especialitzats en tècniques d'investigació i intervenció que permetin l'estudi de la complexitat de les problemàtiques dels entorns metropolitans, els processos migratoris i la multiculturalitat, així com l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per analitzar i assessorar sobre les fonts del problema i com abordar-los
  AC6 Dominar la literatura en matèria d'estudis migratoris (des de diferents aproximacions disciplinars), així com la capacitat per documentar-se i per interpretar les polítiques migratòries i la incidència de les ciències socials en el seu desenvolupament
  AC7 Dissenyar projectes vinculats amb els processos migratoris, així com projectes multidisciplinaris on s'articulin els diferents rols dels àmbits professionals implicats en l'estudi i intervenció sobre les migracions
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Entendre l'impacte de les lògiques econòmiques i les polítiques nacionals i transnacionals en els projectes migratoris de les persones migrants. AC4
AC6
BC1
BC3
CC1
CC3
Revisar els estudis feministes i de gènere sobre les migracions transnacionals i la feminització dels fluxos migratoris. AC4
AC6
BC1
BC3
CC1
CC3
Revisar els estudis migratoris fets des de l'òptica del parentiu i la família. Indagar en la literatura sobre famílies transnacionals. AC4
AC6
BC1
BC3
CC1
CC3
Entendre la importància que adquireix la família i les xarxes parentals en la configuració dels processo migratoris. AC4
AC6
BC1
BC3
CC1
CC3
Prendre consciència de les transformacions que la migració provoca en les estructures familiars, els rols de gènere i les relacions intergeneracionals. AC4
AC6
BC1
BC3
CC1
CC3
Aprofundir en l'aprenentatge de la recerca etnogràfica en el context de l'estudi dels processos migratoris des de la perspectiva de les persones migrants i les seves famílies. AC5
AC7
BC2
BC3
BC4
BC6
CC2
CC3
CC4
CC5
Revisar la literatura sobre les condicions d'inserció de la població migrant segons el criteri generacional definit a partir del moment de la migració (generació 1.0, 1.5 i 2.0) AC4
AC6
BC1
BC3
CC1
CC3

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. L'impacte de l'economia global i les polítiques migratòries sobre els projectes de vida Migracions transnacionals i economia global. Mercats de treball i migracions. Les polítiques migratòries en les estratègies individuals i familiars. Projectes migratoris o projectes de vida.
Tema 2. La perspectiva de gènere i feminista en l'estudi de les migracions transnacionals. La feminització de les migracions. La mirada de gènere sobre les migracions: maternitats transnacionals, agència i cadenes migratòries.
La crítica feminista sobre els estudis de migracions femenines.
Tema 3. Famílies transnacionals. El concepte de família transnacional. Projectes migratoris i estratègies familiars. La maternitat transnacional. Cadenes migratòries. Relacions de gènere i conjugals. L'impacte de la política de reagrupament familiar en les estructures familiars.
Tema 4. El parentiu transnacional. Cura, emocions i obligacions Les relacions parentals transnacionals més enllà de la família. La cura com a forma d'exercir el parentiu. La cura transnacional: entre les emocions i les obligacions. Mercats internacionals de família: parelles i adopcions.
Tema 5. Les generacions de la migració Les generacions de la migració: conceptes i etiquetes. Relacions intergeneracionals i mobilitat social.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 4 19
Seminaris
10 10 20
Debats
8 16 24
Treballs
10 30 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 30 44
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats adreçades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i a la presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Seminaris Treball en profunditat sobre un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb la pràctica professional.
Debats Activitat on dos o més grups defensen postures contràries sobre un tema determinat.
Treballs Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat. Aquesta activitat té un abast i una extensió superiors que la resolució de problemes.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisi i resolució d'un problema o exercici pràctic concret relacionat amb la temàtica de l'assignatura. Aquesta activitat té un abast més acotat i una extensió més reduïda que els treballs i els projectes.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. Aquesta atenció pot fer-se presencialment, a través del fòrum de dubtes de l'assignatura i / o webconferència.

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Treballs
Descripció
Cada estudiant haurà d'elaborar un treball personal amb opció d'escollir el tema dintre de les categories establertes per la professora. Aquest treball rebrà un guiatge personalitzat que implicarà un mínim de dues tutories personals obligatòries. El treball serà presentat de manera oral el dia del seminari final.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Debat a un fòrum del moodle i participació activa als debats de l'aula presencial 10%
Treballs Elaboració que aprofundeixi en un dels temes dels continguts del curs escollit per l'alumne/a amb el vistiplau de la professora. 40%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària A partir de les lectures obligatòries del curs, la professora plantejarà algunes qüestions als estudiants en exercicis que hauran de ser resolts. 40%
Altres

Assistència a classe per sobre del 80% de les sessions. Assistència obligatòria al Seminari Final on es farà l'exposició del treball final.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica
Bibliografia

Bestard, J. y Marre, D. 2004, La adopción y el acogimiento: presente y perspectivas. Barcelona. Publicacions de la UB.

Brycesson, D. i Vuorela, U. (2002) The transnationalism Family. New European Frontiers and Global Networks. Oxford, Berg.

Carrasco, S. 2004, (ed.) Inmigración, contexto familiar y educación. Procesos y experiencias de la población marroquí, ecuatoriana y senegambiana. Barcelona. Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciències de l’Educació.

Fine, A. (dir.) Adoptions. Ethnologie des parentés choisies. Paris Editions de la MSH.

Fons, V., Piella, A i Valdès, M. (2010) Procreaci´çon, crianza, género. Aproximaciones antropológicas a la parentalidad. Barcelona. PPU.

Grau, J; Rodriguez, D; Valenzuela, H. (2011) Parentescos. Modelos culturales de reproducción. Barcelona. PPU.

Gregorio Gil, C. (1998) Migración femenina. Su impacto en las relaciones de género. Madrid, Narcea.

Grupo Interdisciplinario de Investigador@s Migrantes (coord.) 2010 Familias, niños, niñas y jóvenes migrantes. Rompiendo estereotipos. Madrid, La Casa Encendida.

Eng, D. L. (2010) The feeling of kinship. The queer liberalism and the racialization of the intimacy. London., Duke University Press.

Hondagneu-Sotelo, P. (1997) “I’m Here, but I’m There: The meanings of Latina Transnational Motherhood”. Gender and Society, 5(11): 548-565.

Loza, M. et alii (2007) “Jefaturas de hogar. El desafío femenino ante la migración transnacional masculina en el sur del Estado de México”. A: Migraciones Internacionales, 4(2): 33-60

Oso, L. (1998), La migración hacia España de mujeres jefas de hogar. Madrid. Instituto de la Mujer.

Parella, S. (2007) “Los vínculos afectivos y de cuidado en las familias transnacionales, Migrantes ecuatorianos y peruanos en España”. A: Migraciones Internacionales, 4(2): 151-181.

Poggio, S. Woo, O. (2000) Migración femenina hacia Estados Unidos. Cambio en las relaciones de género como resultado de la migración. México. Edamex.

Ribas, N. (1999), Las presencias de la inmigración femenina. Barcelona. Icària.

Roca, J i Allué, M. (2016) Amores lejanos. Historias de parejas transnacionales. Barcelona. Bellaterra.

Roca, J. i altres (2013) Migrantes por amor. La búsqueda de pareja en el escenario transnacional. València. Germania

Rodriguez, D. Inmigración y mestizaje, hoy. Barcelona. Publicacions de la UAB.

Soronellas, M. (2010) Familias en la migración. Emociones, solidaridades y obligaciones en el espacio transnacional. Barcelona. Icaria. CCDR.

Zavala de Cosío y Rozée, V. (2016) El género en movimiento. Familias y migraciones.México. Colegio de México

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent