DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) CIUTAT, OCI I ESPORT Codi 12815212
Ensenyament
Antropologia Urbana, Migracions i Intervenció Social (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
MAZA GUTIERREZ, GASPAR
Adreça electrònica gaspar.maza@urv.cat
Professors/es
MAZA GUTIERREZ, GASPAR
Web
Descripció general i informació rellevant Els objectius principals d'aquesta assignatura és introduir l'alumnat a les múltiples possibilitats que l'esport presenta a l'hora de fer intervencions sobre problemàtiques socials concretes i sobre els contextos on aquestes apareixen més habitualment. Els papers socials de l'esport són ben evidents quan veiem que organismes com les Nacions Unides o la Comissió Europea, li atribueixen funcions que van des de l'aprenentatge de qualitats personals fins a la pràctica de principis com la tolerància, la cooperació o el respecte. Admesa aquesta centralitat de valors, també hem de ser conscients dels aspectes excloents que encara romanen en l'esport com ara el nacionalisme radical, la discriminació sexual, el racisme, o el frau que representa el dopatge entre d'altres. Després de la constatació d'aquesta àmplia extraterritorialitat guanyada per l'esport en diferents àmbits, veiem com alguns dels reptes més interessants del mateix han aparegut en les fronteres amb altres disciplines, així d'aquestes està sent la que ocupen les activitats esportives orientades cap a la inclusió social. En aquest espai mixt veiem com en els últims anys han proliferat diferents projectes esportius amb objectius socials, de solidaritat, d'integració, de cohesió social que han aportat accions originals i innovadores que porten a l'esport cap a altres camps. Un altre punt important que es comença a dibuixar en aquest espai híbrid, és la constatació i pertinència de l'esport com a vehicle i com ventríloco d'allò que no es pot fer o expressar en altres àmbits. I altres vegades també l'esport està sent l'activitat que entrellaça d'una manera àgil i eficaç amb l'extens "puzle" d'intervencions procedents de l'educació social, el disseny, l'art, l'arquitectura .... i de tots aquells/es que també estan buscant anar més enllà dels seus propis límits i fronteres. Alguns d'aquests nous horitzons fan del camp de l'esport enfocat en l'exclusió social un camp en transformació permanent però també hem de reconèixer com un camp amb límits. Les activitats esportives no treballen sempre de la mateixa manera ni són una panacea. Els seus protocols i els seus resultats són ben diferents quan amb les mateixes es pretén millorar les condicions d'un col·lectiu d'immigrants estrangers, o bé incidir en la millora d'un barri amb importants problemes socials, o bé promocionar un grup de joves en dificultats. Al programa partim d'una presentació general del paper social de l'esport per passar a continuació a presentar en detall diferents projectes on s'utilitza l'esport amb objectius d'inclusió social. L'objectiu final d'aquesta assignatura és que l'alumne/a abast una visió àmplia del paper de l'esport en aquest àmbit així com del tipus de les intervencions que es realitzen.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Reconèixer la epistemologia, la història de les escoles de pensament i les aproximacions teòriques i metodològiques sobre les ciutats, la construcció de la ciutadania i els sistemes urbans, així com els principals dominis analítics i temàtics de l'etnografia urbana, tant pel que fa al treball de diagnòstic i intervenció com a recerca bàsica
  AC11 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Els objectius principals d'aquesta assignatura és introduir l'alumnat a les múltiples possibilitats que l'esport presenta a l'hora de fer intervencions sobre problemàtiques socials concretes i sobre els contextos on aquestes apareixen més habitualment. AC1
AC11
BC2
BC3
CC3

Continguts
Tema Subtema
1- Introducción. Presentación general de los objetivos de la asignatura. Las líneas fundamentales del programa.


2- El papel del deporte en la construcción de la sociedad del siglo XXI. Retos y oportunidades.


3-Las culturas del deporte. Aprendiendo de las miradas interdisciplinares desde y hacia el deporte.

4-Deporte actividad física e inclusión social.

5- Actividades deportivas e intervención con inmigración extranjera. Un campo emergente de acciones sociales a través del deporte.


1.1 El deporte como medio.
1.2 El deporte como entrelazo.
1.3 El deporte e interdisciplinaridad.
1.4 Límites del deporte y de las actividades deportivas.

2.1 Contextualización: Globalización y deporte.
2.2 La influencia del deporte en la construcción de la identidad colectiva e individual en un mundo globalizado.
2.3 La sociedad del alto rendimiento.
2.4 La sociedad del ocio.
2.5 El riesgo, el miedo y la exclusión social.
2.6 Impacto de las TIC en el deporte.

3.1 Miradas sociales al deporte desde la literatura, fotografía, cine, teatro, documental…..

4.1 Desarrollo y formación del “campo” del deporte e inclusión social dentro del estado de bienestar.
4.2 Actividades deportivas e intervención con inmigración extranjera. Un campo emergente de acciones sociales a través del deporte.
4.3 Los valores sociales y multiculturales del deporte.
4.4 Proyectos organizados “para” inmigrantes y proyectos organizados “por” inmigrantes.
4.5 Estudios de casos.

5.1 Las acciones sociales del deporte en los espacios públicos urbanos.
5.2 El deporte como una receta urbana y como una acupuntura.
5.3 Estudios de caso . Straddle 3. Stko Besos Lab. Zaramari-Play Day.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 4 19
Seminaris
10 10 20
Debats
8 16 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 30 44
Treballs
10 30 40
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentacions teòriques, presentacions de casos concrets i discussions en grup.
Les sessions presencials combinaran classes teòriques amb exemples pràctics en què s'exposaran diferents projectes relacionats amb la temàtica que estaran orientades a obrir un debat i discussió entorn de l'ús de l'esport per a la inclusió social.
Mitjançant les tutories en horari a determinar el professor pot aclarir determinats aspectes del programa als alumnes que ho sol·licitin
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
En un context virtual o semipresencial:
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura
Treballs Treballs que realitza l'estudiant a partir de material i referències de l'aula virtual i que lliura a través de la mateixa.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
Atenció personalitzada via mail gaspar.maza@urv.cat o bé en el despatx 3.13

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Debats relacionados amb el tema 5%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes 5%
Treballs 1-Assaig comentari crític de 3 lectures incloses en el programa. 40%. • Presentació i discussió a classe d'una de les mateixes. • Lliurament final de l'assaig

2-Exercici o treball pràctic sobre espai social i públic d'esport. 50% • Elecció de tema, elaboració de projecte i formació d'equip. • Inici d'investigació-aplicació de tècniques. • Redacció dels resultados. • Presentació a classe dels resultats i lliurament.
40%


50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es tindrà en compte la participació en clase.10%. Assistència obligatòria a classe. L'alumnat que falti a més d'un 80% de les sessions haurà de fer examen.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
, , ,

AGASSI Andre ( 2014) : Open. Memorias.Duomo Edicciones. BECK Ulrich. (2001) La sociedad del riesgo global. Madrid. Ed. Siglo XXI.
BECK Ulrich. (2005). La mirada cosmopolita o la guerra es la paz. Barcelona. Ed.Paidos.
CIRUGEDA Santiago (2008) : Recetas urbanas.
EGG Ander (1990), Técnicas de investigación social. México, El Ateneo.
ELIAS Norbert, DUNNING E (1992): Deporte y ocio en el proceso de civilización. Ed FCE. Madrid.
KLINCHELOE J.L.,STEINBERG S.R ( 1999): Repensar el multiculturalismo.Barcelona. Octaedro.
LEFEBRE, Henri (1975) : El derecho a la ciudad. Barcelona Ediccions 62.
LERNER Jaime (2004). Acupuntura urbana. Barcelona Iaac.
LIPOVETSKY Gilles (2006): La felicidad paradójica. Ensayo sobre la sociedad del hiperconsumo. Barcelona Anagrama.

HORBEY Nick (2008): Fiebre en las gradas. Barcelona. Anagrama.

MAZA Gaspar (2000): Producción, reproducción y cambios en la marginación urbana. La Juventud del barrio del Raval de Barcelona 1989-1998. Tesis doctoral. Universitat Rovira i Virgili.

MAZA, Gaspar (2008): “ Historia de vida, etnografía y transnacionalización. Apuntes para una reflexión metodológica. Barcelona man. Simposio Internacional sobre nuevos retos del transnacionalismo en el estudio de las migraciones. GEDIME. Universidad Autónoma de Barcelona. www.gedime.wordpress.com.

MAZA, Gaspar ( 2004 ): El capital social del deporte. en Lleixa T., Soler S. : Actividad fisica y deporte en Las sociedades multiculturales.¿inclusión o segragación?.p 43-56. Ed.Ice-Horsori.Barcelona.

MAZA Gaspar. (2010). El espacio público como lugar de encuentro y convivencia: el papel de la práctica deportiva. Diputación de Barcelona. http://www.diba.cat/butlletins/detallRevista_cas.asp?id=12963.DDDipu

PUIG Nuria, MAZA, Gaspar, (2008): El deporte en los espacios públicos urbanos. Reflexiones introductorias. Revista Apunts Educación física y deportes.Inefc Nº 91 pp.3-8.

CAMINO, Xavi, MAZA, Gaspar. PUIG, Nuria (2008) : Redes sociales y deporte en los espacios públicos de Barcelona. Revista Apunts Educación física y deportes.Inefc Nº 91 pp.12-28.

MAZA, Gaspar (2008): Discursos y prácticas deportivas en los espacios públicos de la Barcelona post-olímpica. Revista Apunts Educación física y deportes.Inefc Nº 91 pp.66-75.

MAZA Gaspar, CAMINO Xavi (2008): Entrevista a Santiago Cirugeda. Barcelona Inefc. Revista Apunts .Educación física y deportes. Nº91 pp.141-143

PERELMAN Marc (2014): La barbarie deportiva. Critica de una plaga mundial. Ed virus. Barcelona.

PUIG, Nuria, VILANOVA Anna, CAMINO Xavi, MAZA, PASARELLO Mariano, JUAN Daniel, TARRAGO Rafael (2006): Los espacios públicos urbanos y el deporte como generadores de redes sociales. El caso de la ciudad de Barcelona. Apunts Educación Física y deporte. Inefc. Nº 84 pp: 76-87.

CAMINO Xavi (2003) : Una apropiación del espacio urbano a través del deporte: La Fuixarda de Barcelona y la escalada. en Sanchez R. F Medina : Culturas en juego. Ensayos de antropología del deporte en España. p. 297-323 Ed Icaria. Barcelona SANCHEZ, Ricardo (2002): Nuevos usos de la ciudad: actividades lúdico-deportivas y apropiación del espacio urbano. Universidad Ramón Llull-Blanquerna, Barcelona.

SANCHEZ Ricardo, MEDINA Xavi (2003) : Culturas en juego. Ensayos de antropología del deporte en España. Barcelona. Icaria.

SENNET Richard (2009): El artesano. Ed Anagrama. Barcelona.

AYUNTAMIENTO DE BARCELONA (2007): Els espais públics urbans i l´esport com a generadors de xarxas socials a les grans ciutats: el cas de Barcelona. Ed. Institut Barcelona Esports.

MEDINA, F. Xavier; Sanchez, Ricardo, (eds). 2003 : Culturas en juego. Barcelona, Icaria.

TAYLOR, S. J. y BOGDAN, R. (1992), Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona, Paidós.

QUIVY, R., VAN CAMPENHOUDT, L. (1997), Manual de recerca en ciències socials. Barcelona, Herder.

VILLORO Juan : Dios es redondo. Barcelona. Ed Anagrama.

VAZQUEZ MONTALBAN Manuel. (2005) : Fútbol. Una religión en busca de un dios. Ed Debate. Barcelona.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent