DATOS IDENTIFICATIVOS 2017_18
Asignatura (*) PRÁCTICAS PROFESIONALIZADORAS Código 12815501
Titulación
Antropología Urbana, Migraciones e Intervención Social (2013)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Prácticas externas optativas 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Antropología, Filosofia y Trabajo Social
Coordinador/a
FORNS FERNÁNDEZ, MARIA VICTÒRIA
Correo-e mariavictoria.forns@urv.cat
Profesores/as
FORNS FERNÁNDEZ, MARIA VICTÒRIA
Web
Descripción general e información relevante La integración del estudiante en centros, organizaciones, proyectos del ámbito de la intervención social con la finalidad de participar activamente en las actuaciones que implementen y aporten propuestas de análisis, de transformación y de mejora del marco de intervención.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comun
  AC3 Identificar i avaluar les conseqüències de les transformacions i dinàmiques plurals i fluctuants de les ciutats contemporànies, tal com s'expressen en els àmbits urbanístic, patrimonial-turístic, lúdic i del gènere i la forma en que articulen noves formes d'expressió i interacció en els espais urbans
  AC4 Reconèixer els principals problemes que afecten els processos de transformació social a partir del fet migratori i la ciutadania, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals
  AC5 Utilitzar les habilitats metodològiques i coneixements especialitzats en tècniques d'investigació i intervenció que permetin l'estudi de la complexitat de les problemàtiques dels entorns metropolitans, els processos migratoris i la multiculturalitat, així com l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per analitzar i assessorar sobre les fonts del problema i com abordar-los
  AC8 Dissenyar, implementar i avaluar els plans d'intervenció negociant la prestació de serveis amb les persones implicades
  AC9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
  AC10 Utilitzar la mediació com estratègia d'intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes i desenvolupar estratègies de prevenció del risc derivat de l'exercici professional
  AC11 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
  BC1 Aprender a aprender.
  BC2 Resolver problemas complejos de forma efectiva.
  BC3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación.
  BC5 Trabajar en equipo de forma colaborativa y responsabilidad compartida
  BC6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comun
  CC3 Gestionar la información y el conocimiento.
  CC5 Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional.

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Apropar l'alumne al camp d'acció professional on realitza les pràctiques i desenvolupar la capacitat d'anàlisi i de transformació de les realitats socials. AC3
AC4
BC3
CC3
Elaborar projectes d'intervenció social AC5
AC8
AC10
AC11
BC2
BC6
CC5
Oferir a l'estudiant espais i marc de reflexió sobre el seu procés d'aprenentatge i sobre les implicacions personals que imposa la pràctica professional. AC9
AC11
BC1
BC5
CC5

Procedimientos de selección
Procedimientos
La selecció i assignació del lloc de pràctiques es fa en funció dels interessos formatius de l'estudiant i del seu itinerari de formació previ. A partir de l'exploració dels seus interesos i d'acord a les característiques de l'àmbit, institució i/o programa seleccionat, s'elabora previament a l'inici del període de pràctiques, un pla individual de treball on es concreten les activitats a desenvolupar.
Es potenciaran totes aquestes pràctiques articulades a través de l'Aprenentatge-Servei (APS).


Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias 1 0 1
 
Selección y asignación del lugar prácticas externas 1.5 0 1.5
Mecanismos de coordinación y seguimiento de prácticas externas 1.5 0 1.5
Relación con el tutor académico 3 0 3
Relación con el tutor de la empresa / investigación 0 3 3
Memoria 0 20 20
 
Estancia de prácticas 0 120 120
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Plan específico de actuación / desarrollo
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Sessions d'introducció a les pràctiques on s'orientarà a l'estudiant sobre el contingut i objectius de les mateixes
Selección y asignación del lugar prácticas externas La selecció i assignació del lloc de pràctiques es fa en funció dels interessos formatius de l'estudiant i del seu itinerari de formació previ de forma conjunta entre l'estudiant de el tutor/a de pràctiques intern. A partir de l'exploració dels seus interesos i d'acord a les característiques de l'àmbit, institució i/o programa seleccionat, s'elabora previament a l'inici del període de pràctiques, un pla individual de treball on es concreten les activitats a desenvolupar.
Es potenciaran totes aquestes pràctiques articulades a través de l'Aprenentatge-Servei (APS) proposades tant per l'estudiant, com pels tutors de pràctiques interns i/o externs.
Mecanismos de coordinación y seguimiento de prácticas externas S'estableixen canals de coordinació amb els tutors externs d'acord al perfil i característiques del context de les pràctiques dels estudiants.
Relación con el tutor académico El seguiment de l'aprenentatge de l'estudiant per part del tutor/a intern es realitzarà a partir de:
- Seminaris de grup, amb els objectius de compartir l'experiència de pràctiques i presentar i debatre els projectes d'intervenció que proposen els estudiants.
- Tutoria individualitzada, per tal d'acompanyar l'estudiant en el seu procés d'aprenentatge i en la presa de decisions i reconduir, si cal, les activitats previstes d'acord a un procés d'avaluació obert.
Relación con el tutor de la empresa / investigación El tutor/a intern mantindrà contactes amb el tutor/a extern d'acord al perfil i característiques del context de les pràctiques dels estudiants.

L'acompanyament de l'estudiant en el període d'estada a pràctiques el realitza el tutor extern d'acord a la intensitat i forma adequada segons les característiques del lloc de pràctiques.
Memoria Vinculada al Diari de camp ia l'anàlisi per part de l'estudiant de l'àmbit i/o sector d'intervenció objecte de l'organització i la proposta d'intervenció, tant pel que fa a la justificació contextual i teòrica com pel seu plantejament metodològic.
Estancia de prácticas L'estada en pràctiques s'orientarà a:
- Observació i coneixement de la realitat i del camp d'acció professional que desenvolupa la institució i/o projecte on l'estudiant realitza les pràctiques.
- Desenvolupament de les habilitats i competències que requereix la intervenció social.
- Aportació per part del l'estudiant a la institució, de la seva capacitat de treball, de reflexió i de proposta de línies d'intervenció futures.

Mecanismos de coordinación y seguimiento
 
Relación con el tutor de la empresa / investigación
Mecanismos de coordinación y seguimiento de prácticas externas
Selección y asignación del lugar prácticas externas
Memoria
descripción
La coordinació i seguiment de les pràctiques la realitza el tutor intern amb: - El tutor/a extern de l'entitat de pràctiques que acull l'estudiant, a través d'entrevistes conjuntes amb l'estudiant. - Els estudiants, a través dels seminaris de grup i de les tutories individuals.

Evaluación
  descripción Peso
Relación con el tutor académico El tutor intern (acadèmic) avalua l'aprenentatge de l'estudiant a partir de:
- L'assistència i participació als seminaris de grup.
- La valoració dels aprenentatges dels estudiants compartits en les tutories individuals, de l'evolució de l'estudiant durant el període i de la seva capacitat per incorporar les valoracions crítiques.
10%
Memoria EL tutor intern (acadèmic) avalua:
-el diari de camp
- l'anàlisi diagnòstica per part de l'estudiant de l'àmbit i/o sector d'intervenció objecte de l'organització i
- la proposta d'intervenció, tant pel que fa a la justificació contextual i teòrica com pel seu plantejament metodològic.
40%
Estancia de prácticas El tutor extern avalua el desenvolupament de l'estudiant durant el períde de pràctiques a l'entitat, organització o institució on les realitza a través de l'informe del tutor professional. Caldrà tenir en consideració el compliment del pla de treball individual acordat per a les pràctiques i reflectit en conveni de cada estudiant. 50%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fuentes de información

Básica

S'aportaran diferents fonts d'informació a partir del context i àmbit d'intervenció de les pràctiques.

Complementaria

Recomendaciones


 
Otros comentarios
És recomanable i formarà part de l'avaluació final l'assistència als Seminaris planificats en l'assignatura, així com tutories individuals amb el tutor intern per observar l'evolució i compliment del pla específic d'actuació.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.