DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) REPRESENTACIONS ETNOGRÀFIQUES DEL PROCÉS SALUT, MALALTIA, ATENCIÓ Codi 12835102
Ensenyament
Antropologia Mèdica i Salut Global (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
DI GIACOMO , SUSAN M
Adreça electrònica 0
serena.brigidi1@urv.cat
Professors/es
DI GIACOMO , SUSAN M
BRIGIDI , SERENA
Web
Descripció general i informació rellevant L'escriptura etnogràfica relativa al procés salut, malaltia i atenció: les fonts etnogràfiques, la documentació de valor etnogràfic. Els estils narratius etnogràfics i multimèdia del procés salut, malaltia, atenció.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Distingir i saber utilitzar els diferents subgèneres d'escriptura etnogràfica i escriptura biomèdica i aplicar-los a la investigació en antropologia mèdica i en salut global, per poder comunicar els resultats dels projectes i investigacions en els diferents contextos que sigui necessari.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Coneix i sap utilitzar críticament les fonts i la literatura científica sobre antropologia mèdica i salut global i camps relacionats amb els processos de salut, malaltia i atenció, per interpretar dades etnogràfiques, fonts històriques, fonts documentals i estadístiques.
Coneix, distingeix i sap utilitzar els diferents subgèneres d'escriptura etnogràfica i escriptura biomèdica i aplicar-los a la investigació en antropologia mèdica i en salut global.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B5 Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Mòdul I. L'escriptura etnogràfica
Mòdul II. Les altres mirades etnogràfiques i l'antropologia professional: etno (cinemato) grafia, i etno (foto) grafia
Mòdul III. La invenció de l'etnografia naturalista i la tensió entre mirar i escoltar
Mòdul IV. L'era de les etnografies neohipocráticas: dels escrits dels viatgers medievals al folklore mèdic del S XIX
Mòdul V. Una etnografia subalterna en una medicina hegemònica
Mòdul VI. Les narratives dels pacients.
Mòdul VII. Les etnografies clàssiques en antropologia mèdica
Mòdul VIII. Les monografies de l'antropologia mèdica crítica.
Mòdul IX. "Una antropòloga en el regne dels malalts"
Mòdul X. "Vés no se on, digues no sé què. Stultifera navis: de l'etnografia a la (cinema) tografia".

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 10 12
Treballs
A4
B1
C2
45 62 107
Atenció personalitzada
A4
B1
C4
3 3 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Treballs Treballs que realitza l'estudiant.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories individualitzades amb cita prèvia

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A4
B1
C2
Realització de quatre treballs, dos dels quals són una descripció etnogràfica basada en el visionat de dos clips.
Els altres dos consisteixen en poder triar entre diferents opcions relacionades amb els mòduls impartits.
La informació més detallada estarà penjada al moodle de l'assignatura.
95%
Altres  

Es tindrà molt en compte la participació en els debats de classe

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Mòdul 1

Lectures:

Geertz, Clifford (1989) “Estar allí. La antropología y la escena de la escritura.”  Capítol 1, pàgines 11-34. En: Clifford Geertz, El antropólogo como autor, Alberto Cardín (trad.). Barcelona: Paidós.

Geertz, Clifford (1994) “Géneros confusos: La refiguración del pensamiento social.” Capítol 1, pàgines 31-49. En: Clifford Geertz, Conocimiento local. Ensayos sobre la interpretación de las culturas. Alberto López Bargados (trad.). Barcelona: Paidós.

 Gupta, Akhil, i James Ferguson (1997) “Discipline and Practice: The Field as Site, Method, and Location in Anthropology.” Capítol 1, pàgines 1-46. En: Akhil Gupta i James Ferguson (eds.),  Anthropological Locations: Boundaries and Grounds of a Field Science. Berkeley: University of California Press.

Les tres lectures les teniu en versó descarregable, però també aconsellem: 

Ferrándiz, Francisco (2011), "El proceso etnográfico." Capítol 4, pàgines 41-193. En: Francisco Ferrándiz, Etnografías contemporáneas. Anclajes, métodos y claves para el futuro. Barcelona: Anthropos.

Mòdul 2

Materials de consulta etno(cinema)togràfics:

“Les maîtres fous”, de Jean Rouch (1956).

“El ángel exterminador”, de Luis Buñuel (1962).

 “Lejos de los árboles”, de Jacint Esteva (1970).

“La dansa als esperits”. De Ricardo Iscar (2009).

“Balls robats”, de Montserrat Besses i Lluís Salvador (2011).

“La taranta”, de G.Migozzi (1962)

“Él”, de Luis Buñuel (1954)

Un experiment d’etno(cinemato)grafia: “Greve Geral”, de Josep M. Comelles (2011)

La etno(fono)grafia: “Requiem”, D’Edu Comelles (2013)

Mòduls 3 i 4

Ruysbroeck, W. Van & Rockhill, W.W. (1998) The Journey of William of Rubruck to the Eastern Parts of the World, 1253-55, Asian Educational Services, pàgines 89-92.

Sahagún, B. de, Bustamante, C.M. de & Guerra, J.S.T. de M. y N. y (1830) Historia general de las cosas de Nueva España, Vol. 3 (Google eBook). México: Impr. del Ciudadano Alejandro Valdés, pàgines 241-255.

Fernández de Oviedo y Valdes, Gonzalo (1851) Historia general y natural de las Indias, islas y tierra-firme del Mar Océano: Publicala la Real Acad. De la historia, cotejado con el codice original, enriquecida con las enmiendas y adiciones del autor, e illustrada con la vida y el judicio de las obras. Real Acad. de la Historia, pàgines 130-132 (sobre el tabaco en las Indias).

Parés y Franqués, J. (1998) Catástrofe morboso de las minas mercuriales de la Villa de Almadén del Azogue (1778). Edición de Alfredo Menéndez Navarro, pàgines 75-100 (fragmentos).

Pitrè, G. (1896) Medicina popolare siciliana. Torino: C. Clausen, pp. VII a 25 (Prefazioni); Índice, pp. 485 y ss.; y el capítulo X (Cuore et sangue: pp. 132-137)

Mòdul 5

Lis Quibén, V. (1949) La medicina popular en Galicia. Torres, pàgines 31-45.

Trigo, F., 2013. El médico rural (texto completo, con índice activo) - Google Play, e-artwow. Available at: https://play.google.com/books/reader?printsec=frontcover&output=reader&id=4XFCBAAAQBAJ&pg=GBS.PP1 [Accessed October 10, 2014].

Publicat el 1912. Té una versió d'accés gratuït a:  http://es.wikisource.org/wiki/El_médico_rural:_06

Podeu triar fragments en què descrigui les pràctiques mèdiques: n'hi ha un munt. No cal llegir la novel·la sencera.

Villalaín, J. (1925) Topografía médica del concejo de Corvera de Asturias. Madrid: Imprenta de la Ciudad Lineal, pp. 8-22; 40-44; 89-93.

És important que fullegeu el conjunt del llibre per veure'n les parts i la estructura. Aquesta topografia, premiada el 1924, és un molt bon exemple de l’època daurada d'aquests documents pel seu rigor documental i etnogràfic que, en alguns punts, planteja interpretacions socials i culturals.

Kuczynski-Godard, M. (1944) La vida en la Amazonía peruana. Obervaciones de un médico (primera edición: Lima, 1944). 2nd ed. Lima: Fondo Editorial de la UNMSM Librería Internacional del Perú, pp. 64-66; 107-113.

Aquesta monografia és un text fundacional de l'antropologia mèdica del s.XX malgrat la seva marginalitat. L'autor – un salubrista – combina una metodologia marxista amb la influència de l'antropologia cultural nord-americana dels anys 20-30. És un dels documents més importants produïts abans de 1970 en el nostre camp. Malauradament no va poder tenir influència.

Levi, Carlo (2005) Cristo se detuvo en Éboli. Madrid: Gadir Editorial, pàgines 254-284.

Correspon a l’estada que Levi – pintor, metge i escriptor – feu com a desterrat pel règim feixista en una comunitat rural al sud d’Itàlia, on dues dècades més tard faria el seu treball de camp Ernesto de Martino. És un document fundacional de l'antropologia mèdica que té un paper important en el desenvolupament, després de la guerra, de l'antropologia crítica italiana des dels anys 50.

Gawande, Atul (2003) Complicacions. Confessions d’un cirurgià sobre una ciència imperfecta. “Primera part: fal.libilitat.” Barcelona: Editorial Empúries, 2003, pàgines 29-153.

Una "confessió" autobiogràfica d'un cirurgià en un context de debat sobre les caractéristiques de la pràctica mèdica.

Allué, X. (2011) "Tèrcia." En: Allà baix: L'Hospital Joan XXIII de Tarragona 1967-2009. Tarragona: Silva Editorial, pàgines 51-97.

Mòdul 6

El pacient com a etnògraf. El concepte d’autoetnografia.

Murphy, Robert (1987) The Body Silent. New York: W.W. Norton, pàgines 85-110.

Allué, Marta (2012) Inválidos, feos y freaks. (The Crippled, the Ugly and the Freak). Revista de Antropología Social 21:273-286.

Mòdul 7

L'escriptura etnogràfica de l'antropologia mèdica d'orientació culturalista.

Mallart-Guimerà, L. (1993) Sóc fill dels Evuzok. La vida d’un antropòleg al Camerun. Barcelona: La Campana, pàgines 152-194 i el pròleg.

Rivers, W.H. (2010) Medicina, màgia i religió, Ángel Martínez-Hernáez, ed. Tarragona: Publicacions URV.

Kleinman, A. (1976) Culture, illness and care: clinical lessons from anthropologic and cross-cultural research. Annals of Internal Medicine 88:251-258.

Alonso, J.P. (2008) Cuerpo, dolor e incertidumbre. Experiencia de la enfermedad y formas de interpretar el cuerpo en pacientes de cuidados paliativos. Revista d’Antropologia i Investigació Social, 2(desembre):36-50.

Del Vecchio Good, M.J. et al. (1994) Oncology and narrative time. Social Science & Medicine 38(6):855-62.

Mòdul 8

De Martino i els orígens de les etnografies crítiques. El desenvolupament actual dels corrents crítics: de Scheper-Hughes a Farmer.

Menéndez, E.L. (1983) Estructura social y mortalidad en Yucatán, México. Boletin de Antropología Americana, 8:111-131.

Martínez-Hernáez, A. (2006) El consumo de antidepresivos y las nuevas biopolíticas de las aflicciones. Política y Sociedad 43:43-56.

Farmer, Paul (1990) Sending Sickness: Sorcery, Politics, and Changing Concepts of AIDS in Rural Haiti. Medical Anthropology Quarterly n.s. 4(1):6-27.

Morgan, Lynn M. (1990) The Medicalization of Anthropology: A Critical Perspective on the Critical-Clinical Debate. Social Science and Medicine 30(9):945-950.

Mòdul 9

Clifford Geertz, a L’antropòleg com a autor, parla de la “raresa que suposa construir textos ostensiblement científics a partir d’experiències àmpliament biogràfiques, que és, al cap i a la fi, el que fan els etnògrafs”. S’explora aquesta problemàtica en el cas de convertir la pròpia vivència d’una malaltia greu en un text etnogràfic.

Susan M. DiGiacomo, “DiGiacomo, S. (1987) “Biomedicine as a Cultural System: An Anthropologist in the Kingdom of the Sick.” In H. A. Baer, ed. Encounters with Biomedicine: Case Studies in Medical Anthropology. Montreux: Gordon and Breach. Pàgines 315–346.

DiGiacomo, S., 1995. A Narrative Deconstruction of Diagnostic Delay. Second Opinion, (April), pp.21–39.

Mòdul 10

Josep M. Comelles (2006) Stultifera navis. La locura, el poder y la ciudad. Lleida: Milenio.

 

Comelles, J.M., 2012. Rocieros i bojos. De l'etnografia a la cinematografia. En J. Contreras, J. J. Pujadas, & J. Roca, eds. Pels camins de l'etnografia. Un homenatge a Joan Prat. Tarragona: Publicacions URV, p. 99-109

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent