DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) MEDICALITZACIÓ I CULTURA Codi 12835103
Ensenyament
Antropologia Mèdica i Salut Global (2014)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
COMELLES ESTEBAN, JOSÉ MARIA
Adreça electrònica josepmaria.comelles@urv.cat
Professors/es
COMELLES ESTEBAN, JOSÉ MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant A l'inici de curs es presentarà l'assignatura i s'especificaran els detalls en relació a continguts, metodologies, planificació, avaluació...

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Dominar, avaluar i utilitzar críticament les fonts i la literatura científica avançada sobre els camps especialitzats del màster de l'Antropologia Mèdica i Salut Global.
 A4 Distingir i saber utilitzar els diferents subgèneres d'escriptura etnogràfica i escriptura biomèdica i aplicar-los a la investigació en antropologia mèdica i en salut global, per poder comunicar els resultats dels projectes i investigacions en els diferents contextos que sigui necessari.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Escriure textos acadèmics crítics (articles científics, informes de recerca, programes) en el camp de l'antropologia mèdica.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix i avalua críticament les fonts i la literatura científica sobre antropologia mèdica, història de la ciència, salut global i camps relacionats amb els processos de salut, malaltia i atenció.
 A4 Coneix i sap utilitzar críticament les fonts i la literatura científica sobre antropologia mèdica i salut global i camps relacionats amb els processos de salut, malaltia i atenció, per interpretar dades etnogràfiques, fonts històriques, fonts documentals i estadístiques.
Coneix, distingeix i sap utilitzar els diferents subgèneres d'escriptura etnogràfica i escriptura biomèdica i aplicar-los a la investigació en antropologia mèdica i en salut global.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
 B5 Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema
1. El concepte de medicalització i les seves fases
2. La medicalitzacio com a procés cultural
3. Els origens de la medicalització: les arrels clàssiques dels inicis de la medicalització medieval
4. El (re)descobriment mèdic del cos i la medicalització dels espais assistencials
5. Errors i prejudicis: Popularització de la medicina i la medicalització de l'espai domèstic
6. La etnografía com a eina de medicalització: de les topografies mèdiques al folklore
7. Patología etnica, patologia comparada y folkmedicina: La medicalització desl sabers subalterns
8. Medicalització i els mitjams de comunicació social. El procés d'automedicacio i el paper de la publicitat
9. La medicalització del cos :mercantilització, moral i pecats
10. Internet en la tercera fase de la medicalització



Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
C1
2 10 12
Sessió Magistral
A1
B1
B6
25 32 57
Treballs
A4
B5
C6
20 30 50
Atenció personalitzada
3 3 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs Treballs que realitza l'estudiant.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció
Els estudiants disposen de la possibilitat de tutories presencial o via Skype al llarg del curs, prèvia sol·licitud.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A4
B5
C6
Elaboració de dos assajos crítics 95%
Altres  

Es tindrà molt en compte l'assistència a les sessions i la participació en els debats de classe.

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

En el Moodle de l'assignatura s'ofereix el conjunt de la bibliografia del curs, que s'actualitza anualment

Complementària

Cada tema disposa d'una bibliografia i filmografia complementaria específica

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent