DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) MEDICALITZACIÓ I CULTURA Codi 12835103
Ensenyament
Antropologia Mèdica i Salut Global (2014)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
COMELLES ESTEBAN, JOSÉ MARIA
Adreça electrònica josepmaria.comelles@urv.cat
Professors/es
COMELLES ESTEBAN, JOSÉ MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant El terme medicalització forma part del llenguatge comú i moltes vegades és percebut com un fet natural quan en realitat es tracta d’un procés històric complex, de naturalesa substancialment cultural en la mesura que la medicalització descriu la manera com la cultura global, el que era originàriament un discurs acadèmic i científic derivat d’una pràctica aplicada, la medicina tècnica desenvolupada a Occident. En aquesta assignatura s’aprofundirà sobre el terme Medicalització i la seva funció en processos de mediació entre professionals, la població i l’Estat, les etapes de la medicalització i el paper orgànic d’aquest procés.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Dominar, avaluar i utilitzar críticament les fonts i la literatura científica avançada sobre els camps especialitzats del màster de l'Antropologia Mèdica i Salut Global.
 A4 Distingir i saber utilitzar els diferents subgèneres d'escriptura etnogràfica i escriptura biomèdica i aplicar-los a la investigació en antropologia mèdica i en salut global, per poder comunicar els resultats dels projectes i investigacions en els diferents contextos que sigui necessari.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Escriure textos acadèmics crítics (articles científics, informes de recerca, programes) en el camp de l'antropologia mèdica.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix i avalua críticament les fonts i la literatura científica sobre antropologia mèdica, història de la ciència, salut global i camps relacionats amb els processos de salut, malaltia i atenció.
 A4 Coneix i sap utilitzar críticament les fonts i la literatura científica sobre antropologia mèdica i salut global i camps relacionats amb els processos de salut, malaltia i atenció, per interpretar dades etnogràfiques, fonts històriques, fonts documentals i estadístiques.
Coneix, distingeix i sap utilitzar els diferents subgèneres d'escriptura etnogràfica i escriptura biomèdica i aplicar-los a la investigació en antropologia mèdica i en salut global.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
 B5 Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema
1. El concepte de medicalització i les seves fases
2. La medicalització com a procés cultural
3. Els orígens de la medicalització: les arrels clàssiques dels inicis de la medicalització medieval
4. El (re) descobriment metge del cos i la medicalització dels espais assistencials
5. Errors i prejudicis: Popularització de la medicina i la medicalització de l'espai domèstic.
6. L'etnografia com a eina de medicalització de les topografies mèdiques al folklore.
7. Patologia ètnica, patologia comparada i folkmedicina: La medicalització dels sabers subalterns.
8. Medicalització i els mitjans de comunicació social. El procés d'automedicació i el paper de la publicitat.
9. La medicalització del cos: mercantilització, moral i pecats.
10. Internet a la tercera fase de medicalització.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
C1
2 10 12
Sessió Magistral
A1
B1
B6
25 32 57
Treballs
A4
B5
C6
20 30 50
Atenció personalitzada
3 3 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs Treballs que realitza l'estudiant.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció
Els estudiants disposen de la possibilitat de tutories presencial o via Skype al llarg del curs, prèvia sol·licitud.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A4
B5
C6
Elaboració de dos assajos crítics 95%
Altres  

Es tindrà molt en compte l'assistència a les sessions i la participació en els debats de classe.

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

En el Moodle de l'assignatura s'ofereix el conjunt de la bibliografia del curs, que s'actualitza anualment

Complementària

Cada tema disposa d'una bibliografia i filmografia complementaria específica

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent