DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) SISTEMES D'INFORMACIÓ I DOCUMENTACIÓ APLICATS EN ANTROPOLOGIA MÈDICA Codi 12835106
Ensenyament
Antropologia Mèdica i Salut Global (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
RICCÒ , ISABELLA
Adreça electrònica 0
isabella.ricco@urv.cat
Professors/es
DI GIACOMO , SUSAN M
RICCÒ , ISABELLA
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es presentarà el disseny de la investigació qualitativa i els diferents tipus de fonts amb l'objecte que els estudiants disposin de les eines necessàries per buscar materials i preparar projectes d'investigació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Dominar i utilitzar de manera avançada els sistemes d'informació i documentació científica relacionats amb les ciències de la salut, la història de la ciència, l'antropologia mèdica, salut global i els camps relacionats amb els processos de salut, malaltia i atenció, per aconseguir un major rigor i eficiència en la tasca investigadora.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Domina aquells aspectes avançats d'informació i documentació sanitària, de l'epidemiologia i de la demografia que li permetin treballar en l'àmbit de la Salut Pública i l'Epidemiologia.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B5 Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals

Continguts
Tema Subtema
Disseny de la investigació qualitativa
Fonts clàssiques fonts històriques, fonts orals, fonts etnogràfiques clàssiques, fonts autoetnogràfiques
Redacció d'articles Els lectors de les revistes professionals en antropologia sociocultural (i això inclou les d’antropologia mèdica), els editors, i els peer reviewers constitueixen una comunitat de discurs; és a dir, comparteixen certes expectatives que han de complir un original que vol entrar a formar part de la conversa professional. En aquesta sessió identificarem els elements essencials d’un article publicable basat en recerca etnogràfica, com estructurar-los en un text cohesionat, i com evitar problemes freqüents d’escriptura. Com a punt de partida pel debat, els estudiants hauran d’haver llegit prèviament l’article següent:Niko Besnier i Pablo Morales (2018) “Tell the Story: How to Write for American Ethnologist” (accessible a: DOI: 10.1111/amet.12629)
Aprenentatge d'eines de recerca
Recursos bibliogràfics en antropologia mèdica
Curs de referencies bibliogràfiques Mendeley
Fonts no convencionals fonts virtuals, publicitats
Fonts audiovisuals fotografies, documentals, series

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 10 12
Treballs
A2
B1
B5
C1
C2
25 32 57
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B5
C2
10 10 20
Sessió Magistral
A2
B1
B5
8 16 24
Atenció personalitzada
6 6 12
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura, dels recursos de la biblioteca i del moodle.
Treballs Treballs que realitza l'estudiant.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis que es realitzaran a l'aula. Exercicis de cerca d'informació a les bases de dades i exercicis sobre el mendeley.
Sessió Magistral Mitjançant classes magistrals s’explicarà la teoria que figura al programa de l’assignatura.

Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció
consultes: isabella.ricco@urv.cat susanm.digiacomo@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A2
B1
B5
C1
C2
Elaboració d'un treball/exercici sobre els temes impartits 50%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B5
C2
Assistència, participació i realització de les activitats vinculades 25%
Altres  

Redacció d'un resum (abstract) i paraules clau basats en la lectura de l'article assignat, “Del esencialismo biológico a la experiència encarnada: el càncer como aprendizaje”, penjat al Moodle

25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA BÀSICA DE L'ASSIGNATURA

San Román, T. (2009). Sobre la investigación etnogràfica. Revista de antropologia social 18, p. 235-260

Roca i Girona, J. (2010). “Fuentes documentales y archivos” en Etnografía. Barcelona: UOC, p. 154-170

Alegre Agís, E. & Riccò I., (2017). “Contribuciones literarias, biográficas y autoetnográficas a la antropologia médica en España: el caso catalán”, Salud Colectiva 13(2)

Besnier, N. y Morales, P., (2018) “Tell the Story: How to Write for American Ethnologist” (accessible a: DOI: 10.1111/amet.12629)

DiGiacomo, S. (2012) Del esencialismo biológico a la experiencia encarnada: el cáncer como aprendizaje, Iglesia Viva 252, p. 37-56

Hine, C. (2004). Etnografía virtual. Barcelona: UOC, p. 1-89

Casadó i Marín, L. (2013). Trabajo de campo en las comunidades virtuales pro self-harm en Etnografía, metodologías cualitativas e investigación en salud: un debate abierto. Tarragona: publicacions URV, p. 113-142

Roca i Girona, J. (2010). “Fotografía, dibujo y grabaciones audiovisuales” en Etnografía. Barcelona: UOC, p. 171-188

Grau Rebollo, G. (2002). “Supuestos ontológicos y premisas epistemológicas” en Antropología audiovisual. Barcelona: Bellaterra, pp. 79-120

 

 

BIBLIOGRAFIA BÀSICA DE ANTROPOLOGIA MÈDICA Y ANTROPOLOGIA

Web del MARC (Medical Anthropology Research Center) http://www.marc.urv.cat/

Bohannan, P. (1996): Para raros, nosotros. Madrid: Akal

Comelles, Josep Ma. & Martínez Hernández, A. (1993) Enfermedad, cultura y

sociedad. Madrid: Eudema.

Douglas, M. (1991). Ciencia y Brujería. Barcelona: Anagrama

_____.(1973): Pureza y peligro. Madrid: S XXI

Eisenberg, L, & Kleinman, A. (1981). The Relevance of social science for medicine.

NY: Springer

Geertz, C. (1973). La interpretación de las culturas. Edutorial Gedisa

Harris, M. (1989). Bueno para comer. Madrid: Alianza Editorial

Lévi-Strauss, C. (1988). Tristes Trópicos. Barcelona: Paidós

Martínez, A. (2000). What’s behind the symptom? Florida: CRC Press

Perdiguero, Enrique & Comelles, J.M, eds. (2000). Medicina y cultura. Estudios entre

la antropología y la medicina. Barcelona: Edicions Bellaterra.

AMPLIACIÓN

Aguirre Beltrán, G. (1986) Antropología Médica. México, La Casa Chata.

Albretch GL, Fitzpatrick R Scrimshaw S, (2000) Handbook of Social Studies in

Health and Medicine. London, Sage.

Anderson, Robert (1996) Magic, Science and Health. The Aims and the

Achievements of Medical Anthropology. Fort Worth, Harcourt Brace.

Baer, Hans, Singer, Merrill, & Susser, Ida (2003) Medical Anthropology and the

World System. Westport, CT, Praeger.

Boixareu, RM (ed.) (2008) De la antropología filosófica a la antropología de la salud.

Barcelona, Herder.

Brown PJ, ed.(1998) Understanding and Applying Medical Anthropology. Mountain

View.

Comelles, Josep M.; Dongen, Els van (eds.) (2002). Themes in Medical

Anthropology. Perugia: Fondazione Angelo Celli Argo.

Comelles, J.M. &Martínez-Hernáez, A..1993 Enfermedad, sociedad y cultura.

Madrid: Eudema.

Dongen, Els; Comelles, Josep M. (2001) Medical Anthropology and Anthropology.

Perugia: Fondazione Angelo Celli Argo.

Ember; Carol (ed.) 2004 Encyclopedia of Medical Anthropology: Health and Illness

in the World's Cultures. New York: Springer, 2004

Geest, Sjaak van der; Rienks, Ari (1998) The Art of Medical Anthropology.

Readings. Amsterdam, Het Spinhuis. Universiteit van Amsterdam.

Good, Byron, Michael M. J. Fischer, Sarah S. Willen, Mary-Jo DelVecchio Good

(Editors) 2010 A Reader in Medical Anthropology: Theoretical Trajectories,

Emergent Realities

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent