DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) METODOLOGIA ETNOGRÀFICA EN ANTROPOLOGIA MÈDICA Codi 12835108
Ensenyament
Antropologia Mèdica i Salut Global (2014)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Infermeria
Coordinador/a
ROMANÍ ALFONSO, JOSÉ ORIOL
DI GIACOMO ., SUSAN M
Adreça electrònica susanm.digiacomo@urv.cat
Professors/es
DI GIACOMO ., SUSAN M
Web
Descripció general i informació rellevant La metodologia etnogràfica aplicada a l'antropologia mèdica i les dites tècniques qualitatives d'investigació. Les eines conceptuals: la descripció densa, l'experiència propera i experiència distant, la metàfora textual, la reflexivitat i el subjecte posicionat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Dominar i saber utilitzar les eines tècniques i metodològiques avançades emprades actualment en investigació bàsica i aplicada en antropologia mèdica, salut global i altres camps relacionats amb els processos de salut, malaltia i atenció per aplicar-los correctament en el context de les investigacions sobre aspectes socials i culturals de la salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Escriure textos acadèmics crítics (articles científics, informes de recerca, programes) en el camp de l'antropologia mèdica.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Coneix i sap utilitzar les eines tècniques i metodològiques avançades utilitzades actualment en investigació bàsica i aplicada en antropologia mèdica, salut global i altres camps relacionats amb els processos de salut, malaltia i atenció.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
 C6 Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Continguts
Tema Subtema
Sessió 1. Una teoria de l’escriptura etnogràfica
Sessió 2. Pràctiques etnogràfiques 1.
Sessió 3. Pràctiques etnogràfiques 2
Sessió 4. El gir reflexiu en l’escriptura etnogràfica
Sessió 5. La transformació de la narrativa personal en narrativa etnogràfica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
C4
2 2 4
Treballs
B6
C6
40 55 95
Presentacions / exposicions
C4
5 15 20
Atenció personalitzada
B6
C4
C6
3 3 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Treballs Treballs que realitza l'estudiant.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels estudiants d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories individualitzades amb cita prèvia

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
B6
C6
Elaboració d'un assaig crític a triar entre sis opcions.
Realització de dues tasques a partir de la lectura de textos. Aquests figuren en el programa de l'assignatura.
90%
Presentacions / exposicions
C4
Presentació oral d'un dels textos treballats a classe 5%
Altres  

Es tindrà molt en compte la participació en els debats de classe

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica
Sessió 1

1.  “Descripción densa: hacia una teoría interpretativa de la cultura.” A: La interpretación de las culturas. Clifford Geertz. Pp. 19-20. Barcelona: Gedisa, 1987[1973].

2. 18.15-20 h.: “’Desde el punto de vista del nativo’: sobre la naturaleza del conocimiento antropológico.” A: Conocimiento local: ensayos sobre la interpretación de las culturas. Clifford Geertz. Pp. 73-90. Barcelona: Editorial Paidós, 1994 [1983]. 

Text que cal preparar per la tasca (disponible al Moodle):

Byron Good, “Cómo construye la medicina sus objetos.” A: Medicina, racionalidad y experiencia. Una perspectiva antropológica. Capítol 3, pàgines 129-168. Barcelona: Edicions Bellaterra, 2003.

Sessió 2

1. “’I Am a Fieldnote’: Fieldnotes as a Symbol of Professional Identity.” Jean Jackson. A: Fieldnotes: The Makings of Anthropology. Roger Sanjek, ed.  Pp. 3-33. Ithaca i Londres: Cornell University Press, 1990.

2. “Conversations in Anthropological Theory and Method.” A: Working With Spirit: Experiencing Izangoma Healing in Contemporary South Africa. Jo Thobeka Wreford. Chapter 1, pp, 20-46. New York: Berghahn Books, 2008.

Text que cal preparar per la tasca (disponible al Moodle): Francine Lorimer, “Using Emotion as a Form of Knowledge in a Psychiatric Fieldwork Setting.” A: Emotions in the Field: The Psychology and Anthropology of Fieldwork Experience. James Davies i Dimitrina Spencer, eds. Pp. 98-126. Stanford: Stanford University Press, 2010.

Sessió 3

1.  “Lying Informants: A Fieldwork Experience From Ghana.” Wolf Bleek. Population and Development Review 13(2):314-322, juny 1987.

2. “La evidencia social del sufrimiento. Salud mental, políticas globales, y narrativas locales.” Martín Correa Urquiza, Tomas J. Silva, Márcio M. Belloc, Àngel Martínez Hernáez. Quaderns de l’Institut Català d’Antropologia 22:47-69, 2006.

Textos que cal preparar per la tasca (disponible al Moodle):

  • Discapacitados. Marta Allué. Barcelona: Edicions Bellaterra, 2003.
  • Prefacio, pp. 19-34
  • Capítol 2, “”Impuros, patológicos y especiales: el control social de la diferencia,” pp. 35-45
  • Capítol 3, “La implicación: motivos para escribir,” pp. 47-56
  • Capítol 4, “Como se hizo. El trabajo etnográfico,” pp. 57-64
  • Sessió 4

    Textos que cal preparar per la classe presencial:

    1.“Introduction: Grief and a Headhunter’s Rage.” A: Culture and Truth: The Remaking of Social Analysis. Renato Rosaldo. Pp. 1-21. Boston: Beacon Press, 1989.

    2. “Death and Memory: From Santa María del Monte to Miami Beach.” Chapter 2, The Vulnerable Observer: Anthropology That Breaks Your Heart. Ruth Behar. Pp. 34-89. Boston: Beacon Press, 1996.

    Text que cal preparar per la tasca (disponible al Moodle):

    Susan M. DiGiacomo, “Autobiografía crítica i teoria antropològica. Reflexions a l’entorn de la identitat cultural i professional.” Revista d’Etnologia de Catalunya 24 (novembre):124-134, 2004.

    Sessió 5

    Textos que cal preparar per la classe presencial:

    1. “Tecnología, cultura y sociabilidad. Los límites culturales del hospital contemporáneo.” Josep M. Comelles. A: Medicina y cultura. Estudios entre la antropología y la medicina. Enrique Perdiguero i Josep M. Comelles, eds. Pp. 305-351. Barcelona: Edicions Bellaterra, 2000.

     2. The Power of the Between, Paul Stoller. “Prologue: The Power of the Between” (pàgines 1-11) i capítols 16 (“Immunology and the Village of  the Healthy”), 17 (“Entering the Village of the Sick”), 18 (“Sorcery in the World”), 19 (“Remission”), 20 (“Reconfiguration”), 21 (“Ethnography”) i 22 (“Memoir”), pàgines 120-164. Chicago: University of Chicago Press, 2009.

     Text que cal preparar per la tasca (disponible al Moodle):

    Arthur Frank, capítol 8, “The Wound as Half Opening”, pàgines 169-185. A: The Wounded Storyteller: Body, Illness and Ethics. Chicago: Chicago University Press, 1995.

     

     

    Complementària

    Recomanacions


    (*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent