DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ANTROPOLOGIA I SALUT GLOBAL Codi 12835111
Ensenyament
Antropologia Mèdica i Salut Global (2014)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
MUELA RIBERA, JUAN
Adreça electrònica juan.muela@urv.cat
Professors/es
MUELA RIBERA, JUAN
Web
Descripció general i informació rellevant Esta asignatura es una introducción a la antropología médica aplicada a programas de salud global. Nos centramos principalmente en los aspectos metodológicos, teóricos, con una visión práctica apoyada por diversos ejemplos.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Dominar, avaluar i utilitzar críticament les fonts i la literatura científica avançada sobre els camps especialitzats del màster de l'Antropologia Mèdica i Salut Global.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix i sap utilitzar críticament les fonts i la literatura científica avançada sobre els camps especialitzats: Antropologia i història dels processos de salut, malaltia i atenció, Avenços en medicina social i salut comunitària, Mètodes i tècniques avançades en antropologia mèdica, Camps d'especialització en antropologia mèdica i Avenços en antropologia mèdica.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...

Continguts
Tema Subtema
1. Pluralismo Médico y Representaciones Sociales (i) Sistemas de Atención de la Salud y Modelos Explicativos y algunas alternativas teóricas.
(ii) Medicinas locales y globales; las “síntesis intermédicas”.
(iii) Sincretismos y pluralismo médico. La “división del trabajo médico”. Los sincretismos.
(iv) Representaciones sociales e ideología.
(v) La medicina tradicional en los programas de Salud Global.
2. Un Modelo de Acceso a la Salud, con malaria como ejemplo (i) Información básica sobre la malaria.
(ii) Modelo de acceso PASS-i y breve revisión del ACCESS Model.
(iii) Del modelo general a modelos particulares adaptados.
(iv) Paso a paso: Del modelo a la implementación. (v) Estudios de caso: Retraso terapéutico en niños menores de 5 años en Ifakara, Tanzania. La construcción cultural de los efectos adversos de la medicación en Iquitos, Perú. El uso de mosquiteras en Iquitos, Perú. Uso y reutilización de mosquiteras en Tra Leng, Viet Nam.
3. Vulnerabilidad Social y Desigualdades en Salud. (i) Definiciones de “vulnerabilidad social”, A. Sen y R. Chambers.
(ii) De vuelta a los modelos de acceso a la salud bajo la luz de la vulnerabilidad social: Vulnerabilidad social en Ifakara y “The Straw that breaks the camel’s back”.
(iii) Estigma, vulnerabilidad social y acceso a la salud. El ejemplo de la Úlcera de Buruli en Camerún.
(iv) Desigualdades sociales y el enfoque en equidad en Salud Internacional – lectura de Wilkinson y Coburn con los lentes de la Salud Global.
4. La Antropología Médica en Proyectos de Participación Comunitaria. (i) ¿Qué es la “Participación Comunitaria”? La necesidad de intervenir con investigación en los proyectos de participación comunitaria. Antropología médica y proyectos dialógicos. Estructura, principios y procesos. (ii) Modelos de aprendizaje y cambio surgidos de la comunidad. Ejemplo de Dengue en Guerrero, México. (iii) Buscando nuevas dimensiones de la enfermedad – Pasos hacia la democratización de la ciencia.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B1
C1
2 5 7
Treballs
B1
C1
C2
25 37 62
Atenció personalitzada
C1
3 3 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Treballs Treballs que realitzen per grups els estudiants a partir de material i referències de l'aula virtual i que lliura a través de la mateixa.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories individualitzades amb cita prèvia

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
B1
C1
C2
Assaig crític sobre un dels temes tractats a les sessions impartides 95%
Altres  

Es tindrà molt en compte la participació en els debats de classe

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Alvarez Degregori MC y DiGiacomo S (coord.) (2007) Mujer, SIDA y acceso a la salud en el África Subsahariana. Enfoque desde las ciencias sociales. Medicus Mundi Catalunya/ VITA. http://www.sidafrica.net

Código de ética de

la AAA

http://www.aaanet.org/committees/ethics/ethcode.htm

Farmer, P. (2001). Infections and inequalities. The modern plagues. Berkeley, University of California Press.

Foster, G.M (1999) Bureaucratic aspects of international health programs, en Hahn, R.A. (ed.) Anthropology in Public Health. Bridging differences in culture and society. Oxford University Press.

Hausmann, S., J. Muela et al. 2002. Medical syncretism with referente to malaria in a Tanzanian community. Social Sciences and Medicine, 55:403-413.

Hausmann-Muela S, Muela Ribera J, y Nyamongo I (2003) Health-seeking behaviour and the health system response. DCPP Working Paper No. 14.

Larrea C y Martínez Hernáez A (eds.) (2008) Antropología médica y políticas transnacionales. Quaderns de l’ICA, Sèrie monogràfics, 22.

Muela Ribera, J. and Hausmann-Muela, S. (2011) The straw that breaks the camel’s back: Re-directing health seeking behaviour studies on malaria and vulnerability. Medical Anthropology Quarterly, 25(1): 103-121.

Napolitano, D.A., C.O.H Jones. 2006. Who needs “pukka” anthropologists? A study of the perceptions of the use of anthropology in tropical public health research. Tropical Medicine and International Health, 11(8):1264-1275.

Nichter, M. (2008) Global Health. Why cultural perceptions, social representations and bio politics matter. The University of Arizona Press.

Obrist B, Iteba N, Lengeler C, Makemba A, Mshana C, y col. (2007) Access to Health Care in Contexts of Livelihood Insecurity: A Framework for Analysis and Action. PLoS Med 4(10): e308 doi:10.1371/journal.pmed.0040308

Peeters, K., Um Boock, A., Hausmann-Muela, S., Peeters, H., Toomer, E. & Muela Ribera, J.(2008) “It is me who endures but my family that suffers”: Social isolation as a consequence of the household cost burden of Buruli ulcer. PloS of Neglected Tropical Diseases2(10):e321. Doi:10.1371/journal.pntd.0000321

Pool, R. & W. Geissler (2005) Medical Anthropology. Understanding Public Health. London, Open University Press.

Singer M y Clair S (2003) Syndemics and public health: reconceptualizing disease in bio-social context. Medical Anthropology Quarterly, 17(4):423-441.

Thaddeus S y Maine D (1994) Too far to walk: maternal mortality in context. Social. Science of. Medicine. Vol. 38. No. 8, pp. 1091-1110.

WHO (2008) National-level monitoring of the Achievement of universal access to reproductive health. Conceptual and practical considerations and related indicators. en Report of a WHO/UNFPA Technical Consultation, 13–15 March 2007, Geneva

http://www.who.int/reproductivehealth/publications/monitoring/9789241596831/en/index.html

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent