DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) ORIENTACIONS CRÍTIQUES EN ANTROPOLOGIA MÈDICA Codi 12835113
Ensenyament
Antropologia Mèdica i Salut Global (2014)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ROMANÍ ALFONSO, JOSÉ ORIOL
Adreça electrònica oriol.romani@urv.cat
Professors/es
ROMANÍ ALFONSO, JOSÉ ORIOL
Web
Descripció general i informació rellevant Informar i capacitar als alumnes en el coneixement i aplicació de la perspectiva metodològica relacional referida a l’ investigació i intervenció en processos salut/ malaltia/atenció. Capacitar als alumnes mitjançant experiències de treball d'elaboració col•lectiva respecte de problemes de salut específics.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Dominar, avaluar i utilitzar críticament les fonts i la literatura científica avançada sobre els camps especialitzats del màster de l'Antropologia Mèdica i Salut Global.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B6 Escriure textos acadèmics crítics (articles científics, informes de recerca, programes) en el camp de l'antropologia mèdica.
 B8 Dissenyar i dur a terme una investigació (teòrica i/o empírica) al camp de l'antropologia mèdica.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix i sap evaluar críticament les fonts i la literatura científica avançada sobre els camps especialitzats: Antropologia i història dels processos de salut, malaltia i atenció, Avenços en medicina social i salut comunitària, Mètodes i tècniques avançades en antropologia mèdica, Camps d'especialització en antropologia mèdica i Avenços en antropologia mèdica.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
 B6 Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
 B8 Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema
1.Aspectos metodológicos para el análisis del proceso salud/ enfermedad/ atención.
2.Proceso salud/enfermedad /atención: a) algunos antecedentes significativos de los enfoques socioantropológico y epidemiológico; b) convergencias y divergencias entre ambos enfoques;
3.Enfoque relacional
4.El proceso salud/enfermedad/atención como estructura social y como estructura de significado.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció

Atenció personalitzada
Descripció

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica
p { margin-bottom: 0.21cm; direction: ltr; color: rgb(0, 0, 0); widows: 2; orphans: 2; }p.western { font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 14pt; }p.cjk { font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 14pt; }p.ctl { font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 10pt; }a:link { color: rgb(0, 0, 255); }

1.Bourdieu,P.etal,(1985):Eloficiodesociólogo.SigloXXI,México(IntroducciónycapítulosI,IIyIII).OBLIGATORIO.

p { margin-bottom: 0.21cm; direction: ltr; color: rgb(0, 0, 0); widows: 2; orphans: 2; }p.western { font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 14pt; }p.cjk { font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 14pt; }p.ctl { font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 10pt; }a:link { color: rgb(0, 0, 255); }

15.Menéndez,E.L.(1.998),"Estilosdevida,riesgosyconstrucciónsocial.Conceptossimilaresysignificadosdiferentes"enE.L.Menéndez(2009),Desujetos,saberesyestructuras,BuenosAires,LugarEditorial(Capítulo2).OBLIGATORIO. p { margin-bottom: 0.21cm; direction: ltr; color: rgb(0, 0, 0); widows: 2; orphans: 2; }p.western { font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 14pt; }p.cjk { font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 14pt; }p.ctl { font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 10pt; }a:link { color: rgb(0, 0, 255); }

25.Menéndez,E.L,(2002),:"Elpuntodevistadelactor:homogeneidad,diferenciaehistoricidad"enLapartenegadadelacultura.Relativismo,diferenciasyracismo,EdicionsBellaterra,Barcelona;Capítulo5:309-374.OBLIGATORIO.


p { margin-bottom: 0.21cm; direction: ltr; color: rgb(0, 0, 0); widows: 2; orphans: 2; }p.western { font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 14pt; }p.cjk { font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 14pt; }p.ctl { font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 10pt; }a:link { color: rgb(0, 0, 255); }

31.Comaroff,J.(1.978):"Medicineandculture:someamnthropologicalperspectives"enSocialScience&Medicine12:247-54.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent