DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) LES ORIENTACIONS FENOMENOLÒGIQUES: COS I CULTURA Codi 12835114
Ensenyament
Antropologia Mèdica i Salut Global (2014)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
DI GIACOMO ., SUSAN M
Adreça electrònica susanm.digiacomo@urv.cat
Professors/es
DI GIACOMO ., SUSAN M
Web
Descripció general i informació rellevant D’escoles fenomenològiques n’hi ha moltes. En el temps del qual disposem, i pensant en l’ús de la fenomenologia en l’antropologia de la salut i la malaltia, l’abordatge que farem en aquesta assignatura passa pel cos humà. En el temps del qual disposem, establirem el marc teòric de l’embodiment, i mirarem de veure’n l’aplicació en l’anàlisi etnogràfica de casos concrets.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Dominar, avaluar i utilitzar críticament les fonts i la literatura científica avançada sobre els camps especialitzats del màster de l'Antropologia Mèdica i Salut Global.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix i sap evaluar críticament les fonts i la literatura científica avançada sobre els camps especialitzats: Antropologia i història dels processos de salut, malaltia i atenció, Avenços en medicina social i salut comunitària, Mètodes i tècniques avançades en antropologia mèdica, Camps d'especialització en antropologia mèdica i Avenços en antropologia mèdica.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B5 Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
Sessió1. . Els orígens d’un nou paradigma
Sessió 2. La fenomenologia aplicada a la medicina
Sessió 3. El cos com a fonament existencial de la cultura
Sessió 4. Aproximacions fenomenològiques al dolor

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B1
2 5 7
Treballs
B1
C1
20 29 49
Presentacions / exposicions
A1
C4
5 8 13
Atenció personalitzada
C1
3 3 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Treballs Treballs que realitza l'estudiant.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels estudiants d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories individualitzades amb cita prèvia

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
B1
C1
Elaboració d'un assaig crític.
Realització de una tasca a partir de la lectura de textos. Aquests figuren en el programa de l'assignatura.
90%
Presentacions / exposicions
A1
C4
Presentació oral d'un dels textos treballats a classe 5%
Altres  

Es tindrà molt en compte la participació en els debats de classe

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica
Sessió 1

Textos que cal preparar per la classe presencial:

1. Mari Luz Esteban, “El estudio del cuerpo en las ciencias socials.” Capítol 1, dins:

Antropología del cuerpo. Género, itinerarios corporales, identidad y cambio. Pàgines 19-27. Barcelona: Edicions Bellaterra, 2004.

2. Nancy Scheper-Hughes i Margaret Lock, “The Mindful Body: A Prolegomenon to Future Work in Medical Anthropology.” Medical Anthropology Quarterly 1(1), new series: 6-41, 1987.

Text que cal preparar per la tasca:

3. Susan M. DiGiacomo, “La metáfora como enfermedad: dilemas posmodernos en torno a la representación del cuerpo, la mente y el padecimiento.” Trad. Enric C. Sumalla. Dins: Evidencias y narratives en la atención sanitaria: una perspectiva antropológica (lectura obligatòria: només pàgines 35-81). Angel Martínez-Hernáez, Lina Masana, y Susan M. DiGiacomo, coords. Col.lecció Antropologia Mèdica, 11. Tarragona: Publicacions URV, 2013. (Original en anglès també disponible al Moodle: “Metaphor as Illness: Postmodern Dilemmas in the Representation of Body, Mind and Disorder.” Medical Anthropology 14:109-137, 1992.).

Sessió 2

Textos que cal preparar per la classe presencial:

1. Havi Carel,  “Phenomenology and its application in medicine.” Theor Med Bioeth 32:33-46, 2011.

2. Havi Carel & Jane Macnaughton, “ ‘How do you feel?’ Oscillating perspectives in the clinic.” Lancet 379:2334-2335, 2012.

3. Havi Carel, “Phenomenology as a resource for patients.” Journal of Medicine and Philosophy 37:96-113, 2012.

Sessió 3

Text que cal preparar per la classe presencial:

1.  Thomas J. Csordas, “Embodiment as a Paradigm for Anthropology.” Dins: Body/Meaning/Healing. Thomas J. Csordas. Pàgines 58-87. New York: Palgrave Macmillan, 2002. (Publicat originàriament a Ethos 18(1):5-47, 1990).

Textos que cal preparar per la tasca:

2.  Thomas J. Csordas, “Modos somáticos de atención.” DinsCuerpos plurales. Antropología de y desde los cuerpos. Silvia Citro, coord. Buenos Aires: Biblos, 2010. (Original en anglès també disponible al Moodle: “Somatic Modes of Attention.” Cultural Anthropology 8(2):135-156, 1993.)

3. Thomas J. Csordas, “Introduction: The Body as Representation and Being-in-the-World.” Dins: Embodiment and Experience: The Existential Ground of Culture and Self.  Pàgines 1-24. (lectura obligatòria: només pàgines 1-12). Thomas J. Csordas, ed. New York: Cambridge University Press, 2004.

Textos que cal preparar per la tasca:

4. Havi Carel, “‘I am well, apart from the fact that I have cancer’: Explaining well-being within illness.” Dins: Philosophy and Happiness, Lisa Bortolotti (ed.), pàgines 82-99. Basingstoke: Palgrave, 2009.

5. Havi Carel, “Ill, but well: A phenomenology of well-being in chronic illness.” Dins: Disability and the Good Human Life, Jerome Bickenbach, Franziska Felder, i Barbara Schmitz (eds.). Cambridge and New York: Cambridge University Press, 2013.

Sessió 4

Textos que cal preparar per la classe presencial:

1. Byron J. Good, “El cuerpo, la experiencia de la enfermedad y el mundo vital: una   exposición fenomenológica del dolor crónico.” Capítol 5, dins: Medicina, racionalidad y experiencia: Una perspectiva antropológica. Pàgines 215-246. Barcelona: Edicions Bellaterra, 2003 [1994].

2. Albert Espinosa, “Segon descobriment: no existeix la paraula dolor.” Dins: El món groc, pàgines 37-42. Barcelona: Delbolsillo/Random House Mondadori, 2008.

Textos que cal preparar per la tasca:

3. Irena Madjar, capítol 5, “The Lifeworld of Inflicted Pain: Patients’ Perceptions of Others, Pain, and Self,” pàgines 95-118, i capítol 6, “Inflicting and Relieving Pain: The Lifeworld of Nursing Practice,” pàgines 119-150 (lectura obligatòria: només capitols 5 i 6, pàgines 95-150). Dins: Giving Comfort and Inflicting Pain, Alberta, Canada: Qual Institute Press, 1998.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent