DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) TREBALL DE FI DE MÀSTER Codi 12835301
Ensenyament
Antropologia Mèdica i Salut Global (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
20 Treball fi de màster Segon 2Q conv. única
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
GRACIA ARNAIZ, MARIA ISABEL
Adreça electrònica josepmaria.comelles@urv.cat
mabel.gracia@urv.cat
angel.martinez@urv.cat
oriol.romani@urv.cat
0
serena.brigidi1@urv.cat
dolors.comasdargemir@urv.cat
juan.muela@urv.cat
silvia.dezordo@urv.cat
Professors/es
COMELLES ESTEBAN, JOSÉ MARIA
GRACIA ARNAIZ, MARIA ISABEL
MARTINEZ HERNAEZ, ANGEL
ROMANÍ ALFONSO, JOSÉ ORIOL
DI GIACOMO , SUSAN M
BRIGIDI , SERENA
COMAS D'ARGEMIR CENDRA, MARIA DOLORS
MUELA RIBERA, JUAN
DE ZORDO , SILVIA
Web
Descripció general i informació rellevant El Treball de Fi de Màster (TFM) és una assignatura obligatòria que forma part del pla d’estudis del MIAMSg amb una assignació de 20 crèdits i es realitza a la fase final de l’ensenyament. L’assignatura TFM està tutoritzada i no hi ha classes presencials. El seu funcionament s’explica de forma general en les sessions d’acollida als estudiants que ingressen al màster, i de forma específica quan s’inicia el curs. Un cop definida la temàtica sobre la qual es treballarà i enviada la fitxa-resum al coordinador/a, l’estudiant rebrà l’assessorament acadèmic d’un/a tutor/a durant el curs en què matricula l’assignatura. L’estudiant ha d’elaborar, presentar i defensar davant d’un tribunal un treball original en què s’apliquin, s’integrin i es desenvolupin els continguts formatius i les competències adquirides al llarg d’aquests estudis. El TFM és un projecte de recerca propi i el resultant treball en el qual es demostren i s’apliquen els coneixements d’antropologia mèdica i salut global apresos, i les habilitats per fer recerca i redactar un text etnogràfic. Per tant, el TFM avalua, per ordre d’importància: (1) els continguts, la qualitat de l’expressió escrita, i la correcció formal del text; (2) el procés d’aprenentatge; (3) la capacitat de fer una presentació oral correcta d’un treball de recerca i (4) el seguiment de les tutories. En iniciar el curs, a l’espai del moodle es disposarà de tota la informació relativa als criteris d’avaluació, el calendari de lliurament de l’esborrany i treball definitiu, la guia d’estil i les dates de la defensa.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Dominar, avaluar i utilitzar críticament les fonts i la literatura científica avançada sobre els camps especialitzats del màster de l'Antropologia Mèdica i Salut Global.
 A2 Dominar i utilitzar de manera avançada els sistemes d'informació i documentació científica relacionats amb les ciències de la salut, la història de la ciència, l'antropologia mèdica, salut global i els camps relacionats amb els processos de salut, malaltia i atenció, per aconseguir un major rigor i eficiència en la tasca investigadora.
 A3 Dominar i saber utilitzar les eines tècniques i metodològiques avançades emprades actualment en investigació bàsica i aplicada en antropologia mèdica, salut global i altres camps relacionats amb els processos de salut, malaltia i atenció per aplicar-los correctament en el context de les investigacions sobre aspectes socials i culturals de la salut.
 A4 Distingir i saber utilitzar els diferents subgèneres d'escriptura etnogràfica i escriptura biomèdica i aplicar-los a la investigació en antropologia mèdica i en salut global, per poder comunicar els resultats dels projectes i investigacions en els diferents contextos que sigui necessari.
 A5 Dissenyar projectes d'investigació avançats, en base a les diferents metodologies i tipologies de projectes d'investigació en el camp de l'antropologia mèdica i salut global.
 A6 Identificar les qüestions ètiques en els projectes d'investigació per implementar solucions que permetin disminuir les inequitats en salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Escriure textos acadèmics crítics (articles científics, informes de recerca, programes) en el camp de l'antropologia mèdica.
 B8 Dissenyar i dur a terme una investigació (teòrica i/o empírica) al camp de l'antropologia mèdica.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix i avalua críticament les fonts i la literatura científica sobre antropologia mèdica, història de la ciència, salut global i camps relacionats amb els processos de salut, malaltia i atenció.
Coneix i sap utilitzar críticament les fonts i la literatura científica avançada sobre els camps especialitzats: Antropologia i història dels processos de salut, malaltia i atenció, Avenços en medicina social i salut comunitària, Mètodes i tècniques avançades en antropologia mèdica, Camps d'especialització en antropologia mèdica i Avenços en antropologia mèdica.
Incorpora els coneixements teòrics i metodològics essencials al voltant de l'Antropologia Mèdica.
 A2 Aplica les tècniques d'investigació pròpies del camp científic en un projecte concret, sigui d'especialització antropològica o multidisciplinar.
 A3 Coneix i sap utilitzar les eines tècniques i metodològiques avançades utilitzades actualment en investigació bàsica i aplicada en antropologia mèdica, salut global i altres camps relacionats amb els processos de salut, malaltia i atenció.
Interpreta críticament dades etnogràfiques, fonts històriques, font documentals i estadístiques referents a antropologia mèdica i salut global i camps afins relacionats amb els processos de salut, malaltia i atenció.
 A4 Coneix, distingeix i sap utilitzar els diferents subgèneres d'escriptura etnogràfica i escriptura biomèdica i aplicar-los a la investigació en antropologia mèdica i en salut global.
Coneix, analitza i utilitza críticament les fonts i la bibliografia.
 A5 Redacta de forma coherent i rigurosa un treball d'investigació i sap comunicar i defensar els seus resultats de forma correcta i eficaç, tant en la seva formulació escrita a mode d'informe d'investigació com en el marc d'una eventual presentació pública.
 A6 Examina les qüestions ètiques en el punt d'investigació, planificació, realització i conclusions.
Extreu conclusions operatives de la investigació per a disminuir les inequitats en salut.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B5 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
 B8 Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’ intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C6 Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals

Procediments de selecció i assignació
Procediments

A les sessions d’acollida del màster s'explica als estudiants que aquesta assignatura té una dinàmica diferent a la resta i es dóna compte d'aquestes particularitats. Se li recomana consultar l'espai general de coordinació disponible al Moodle, doncs hi ha documentació relativa a les línies de recerca desenvolupades al departaments i guies de treball. S'indiquen dues qüestions rellevants: a) que l'estudiant pot seleccionar lliurement una temàtica, sempre i quant respongui als àmbits de treball i estudi de l'antropologia mèdica i b) que ha de preparar un resum per enviar al/la coordinador/a de l'assignatura abans de que comenci el curs acadèmic en què es matricula l'assignatura. A tall informatiu, a l'espai Moodle disposen d'una llista àmplia de les línies de recerca sobre les treballa el professorat del departament.

Un cop definida la temàtica sobre la qual es treballarà, l’estudiant rebrà l’assessorament acadèmic d’un/a tutor/a durant el cursen què matricula l’assignatura. Aquesta assignació es produeix tenint en compte dues variables principals: a) la disponibilitat de crèdits del professorat per tutoritzar TFM i b) la relació entre temàtica i línia de recerca del tutor/a.

L’estudiant podrà elaborar, presentar i defensar el TFM en idiomes diferents al català o castellà, sempre que les persones que siguin les tutores del treball i aquelles que configurin els tribunals de la defensa pública tinguin aquestes competències lingüístiques. Per poder-ho fer, cal demanar-ho expressament quan es presenta el full-resum amb la proposta de tema del treball.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 98 100
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
A5
B1
C6
6 30 36
Elaboració del treball de fi de grau/màster
A1
A3
A5
A6
B6
B8
C2
0 310 310
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
A6
C4
1 53 54
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Les activitats introductòries fan referència a les sessions explicatives sobre com es fa el TFM (aspectes formals, calendari, criteris d'avaluació), així com a la realització de la fitxa-resum que cal lliurar a l'inic de curs.
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster Les tutories serveixen per coordinar i seguir el desenvolupament del TFM. Es segueix l'aprenentatge etnogràfic i/o professional al llarg de tot el procés de tutoria, i s'incentiva l’esperit crític, analític i ètic en l’estudi de processos de salut/malaltia/atenció. Es treballa per aplicar els coneixements teòrics i metodològics de l’antropologia mèdica al TFM.
Elaboració del treball de fi de grau/màster S'orienta en el desenvolupament un treball que sigui d'interès per l'antropologia mèdica, que hi inclogui una òptima formulació del problema de recerca, un disseny de l'estudi i una anàlisi i discussió dels resultats. A nivell formal, s'estableix l'estructura del treball i i es proporcionen les indicacions de la guia d'estil.
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster Els continguts del treball s'han de presentar de manera ordenada i coherent. Es valora fer servir material de suport per complementar les explicacions i respondre raonadament a les preguntes dels membres del tribunal. La presentació s'ha d'ajustar a la durada del temps donat.

Mecanismes coordinació/seguiment
Descripció
A l'inici de curs, l' estudiant ha de presentar un calendari on s'especifiquin les sessions de tutoria a fer i els objectius de cada trobada, el qual haurà de ser convingut amb el/la tutor/a. Aquestes sessions de treball s'han de desenvolupar necessàriament, ja sigui presencialment, ja sigui virtualment(Skype, adobe connect) i són un requisit indispensable perquè l'estudiant pugui presentar el seu TFM i ser avaluat.
La persona que coordina l'assignatura del TFM convocarà una reunió de seguiment a l'inici i final de curs  i per aclarir possibles dubtes. Paral·lelament, durant tot el curs es podrà fer servir el forum de noticies i dubtes que hi ha disponible al moodle. També en aquest espai estarà penjat el calendari de lliurament de l'esborrany,de la  correcció de tutor/a i de la versió definitiva del TFM. 
Durant el mes de juliol, un cop es tingui constància dels TFM que seran finalment presentats, es publicarà el llistat d'estudiants definitiu amb la data i el lloc on es farà la defensa pública. En aquest document s'inclourà també informació sobre el temps disponible per fer la defensa pública del treball.

Criteris i procediments d’avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
A5
B1
C6
Aprenentatge etnogràfic i/o professional


Seguiment-Tutoria
20%


10%
Elaboració del treball de fi de grau/màster
A1
A3
A5
A6
B6
B8
C2
Formulació del problema de recerca, disseny de l'estudi i realització, anàlisi i interpretació de resultats. 60%
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
A6
C4
Defensa raonada i coherent del contingut del treball. Resposta a les possibles preguntes. 10%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

El TFM s'avalua en convocatòria única i continuada. A l'espai moodle, trobareu el full d'Avaluació d'aquesta assignatura. És l'eina que fan servir el/la tutor/a i els membres del tribunal per fer l'avaluació del TFM. En ella s'especifiquen tots els ítems que ha d'incloure el treball, i per tant també pot ser gran d'utilitat per a l'estudiant.


Fonts d'informació

Bàsica
En aquests enllaços trobareu informació general i suport  per a la realització del TFM:
http://www.urv.cat/ca/informacio-per-a/estudiants/master/treball-fi-master/

http://www.urv.cat/ca/vida-campus/serveis/crai/que-us-oferim/treballfigrau/

Normativa Treball Fi de Master de la Facultat de Lletres: http://www.fll.urv.cat/facultat/normatives-propies-de-la-facultat/normativa-tfm/

Al moodle s'inclouen els documents específics de suport en relació al desenvolupament d'aquest treball dins del MIAMSG.
Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent