DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) METODOLOGIA DE L'ENSENYAMENT DE LLENGÜES ESTRANGERES Codi 12855102
Ensenyament
Ensenyament de Llengües: Espanyol com a Llengua Estrangera (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
GIBERT ESCOFET, MARIA ISABEL
Adreça electrònica isabel.gibert@urv.cat
Professors/es
GIBERT ESCOFET, MARIA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant En esta asignatura se estudian y analizan los modelos de enseñanza-aprendizaje de una segunda lengua que han existido a lo largo de la historia hasta la actualidad desde un punto de vista teórico y práctico. Los objetivos de esta asignatura son: 1. Conocer el desarrollo histórico de las diferentes metodologías en la enseñanza de lenguas extranjeras. 2.Familiarizarse con los conceptos básicos de la metodología de enseñanza-aprendizaje de lenguas extranjeras. 3. Reflexionar sobre los distintos componentes en la elaboración de programas de lengua extranjera. 4. Reflexionar sobre el papel del profesor y del alumno en las clases de lengua extranjera. 5. Profundizar en los distintos métodos de enseñanza-aprendizaje de lenguas extranjeras.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Dominar les teories de l'adquisició de llengües estrangeres y els fonaments pedagògics i psicològics d'aquestes teories, com també els principis metodològics i les aplicacions més adequades per a optimitzar l'aprenenttage d'una llengua estrangera.
 A3 Estructurar el procés d'aprenentatge segons un model comunicatiu, basat en l'acció d'acord amb les orientacions del Marc Comú Europeu de Referència per a les llenges, del Consell d'Europa.
 A4 Planificar i avaluar el procés d'ensenyament-aprenentatge d'acord amb el context d'ensenyament, el currículum, l'enfocament metodològic i el component afectiu.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a la vanguardia del camp d'estudi, en un context d'investigació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix les alternatives metodològiques existents en l'ensenyament de llengües estrangeres, concretament, en l'àmbit de l'espanyol.
Selecciona la proposta metodològica més adequada al context d'ensenyament i perfil dels estudiants (així com altres elements que han de tenir-se en compte).
 A3 Utilitza amb domini els documents oficials més rellevants en l'actuació de la professió de professor d'espanyol: MCER, PCIC, Portafoli europeu de les llengües i coneix les implicacions que es deriven de l'ús d'aquests documents en e procés d'ensenyament-aprenentatge.
 A4 Selecciona la proposta metodològica més adequada al context d'ensenyament i perfil dels estudiants (així com altres elements que han de tenir-se en compte).
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Identifica els resultats de la innovació
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
 B4 Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Reflexiona sobre el seu procés d’ aprenentatge i necessitats d’ aprenentatge
 B5 Aprofundeix en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. Introducción 1.1. ¿Qué es enseñar una lengua extranjera?
1.2. Método y enfoque.
1.3. Conceptos básicos: diferencias entre actividad y tarea; tipos de ejercicios; destrezas y competencias; objetivos y contenidos; currículo.
2. Historia de la metodología del español como lengua extranjera 2.1. El método tradicional o de gramática-traducción.
2.2. Los métodos naturales: el método directo / Berlitz.
2.3. Los métodos de base estructuralista: el método audiolingual, el método situacional y el método audiovisual.
2.4. Los enfoques humanísticos: el método silencioso, la sugestopedia, el aprendizaje comunitario de la lengua, la respuesta física total, el enfoque léxico, la lengua total, la programación neurolingüística, las inteligencias múltiples.

3. Métodos y enfoques actuales 3.1. Hacia un enfoque comunicativo: el enfoque nociofuncional.
3.2. El enfoque orientado a la acción: enfoque por tareas; trabajo por proyectos; simulación global.
3.3. El enfoque léxico.
3.4. El aprendizaje integrado de contenidos y lenguas extranjeras.
3.5. Flipped classroom.
3.6. El postmétodo.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A1
B3
C3
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
B3
C3
4 4 8
Presentacions / exposicions
A4
B4
B5
C2
C5
8 16 24
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
A1
B3
C3
2 8 10
Pràctiques a través de TIC
B3
C3
2 1 3
Atenció personalitzada
B4
C2
C5
2 4 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripción de los contenidos, metodología y evaluación de la asignatura
Sessió Magistral Tema 1 (introducción a los principales conceptos teóricos en la enseñanza-aprendizaje de lenguas extranjeras) y tema 2 (historia de la metodología en la enseñanza de lenguas extranjeras)
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Problemas prácticos en clase sobre los contenidos que se van desarrollando en las sesiones magistrales.
Presentacions / exposicions Presentación de los temas correspondientes a los distintos enfoques aparecidos desde los años 70: enfoque nociofuncional; enfoque orientado a la acción; enfoque por tareas; trabajo por proyectos; simulación global; el enfoque léxico; el aprendizaje integrado de contenidos y lenguas extranjeras; la flipped classroom; el postmétodo.
La presentación se llevará a cabo por grupos, cada grupo estudiará y presentará uno de los temas al resto del grupo-clase. La profesora les guiará en sesiones de tutorías.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Los alumnos trabajarán con las lecturas obligatorias propuestas en la asignatura.
Pràctiques a través de TIC Los alumnos resolverán las actividades propuestas en Moodle.
Se pedirá a los alumnos que resuelvan actividades mediante el uso de las TIC.
Atenció personalitzada Atención personalizada a través de Moodle, Skype y sesiones presenciales

Atenció personalitzada
Descripció
Los alumnos estarán en contacto con la profesora, tanto en los problemas prácticos planteados en el aula, como para las tutorías de preparación de la exposición del tema que tendrán que presentar en clase.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
B3
C3
Los alumnos resolverán las actividades prácticas propuestas en el aula. 10%
Presentacions / exposicions
A4
B4
B5
C2
C5
Los alumnos tendrán que preparar un tema y presentarlo ante la clase. 60%
Pràctiques a través de TIC
B3
C3
Los alumnos resolverán las actividades propuestas en Moodle. 20%
Altres  

Asistencia y participación en clase.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Los estudiantes serán penalizados en la puntuación de los contenidos si los trabajos no presentan corrección ortográfica, léxica y sintáctica.


Fonts d'informació

Bàsica Alonso, E., Soy profesor/a. Aprender a enseñar., , 2012
Richards, J.C., Rodgers, T.S., Enfoques y métodos en la enseñanza de idiomas, , 1998
Fruns, J., "La enseñanza comunicativa d ela lengua" de Jack C. Richards y Theodore S. Rodgers, , 1998
Melero Abadía, P., Métodos y enfoques en la enseñanza aprendizaje del español como lengua extranjera, , 2000
Moreno Fernández, F., Las competencias clave del profesorado de lenguas segundas y extranjeras, , 2012
Sánchez Pérez, A., La enseñanza de idiomas en los últimos cien años : métodos y enfoques, , 2009
Martín Peris, E., La enseñanza de los idiomas modernos: de los procesos a los contenidos, , 1988
García Santa-Cecilia, A., La enseñanza de ELE desde la perspectiva del currículo: logros y retos en la era de la globalización, , 2009
Instituto Cervantes, Diccionario de Términos Clave de ELE , ,
Breen, M. P. y Candlin, C. N., Los elementos básicos de un currículo comunicativo en la enseñanza de la lengua, , 1980
Cenoz, J., El concepto de competencia comunicativa, , 2004
Mate Bon, Los contenidos funcionales y comunicativos, , 2004
Consejo de Europa, Nivel Umbral, , 1979
Zanón, J., Los enfoques por tareas para la enseñanza de lenguas extranjeras, , 1990
Martín Peris, E., ¿Qué significa trabajar en clase con tareas comunicativas?, , 2004
Pérez, B., Gradación de tareas de David Nunan, ,
Consejo de Europa, Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas, , 2001
Sánchez, J., Qué dicen los estudios sobre el Aprendizaje Basado en Proyectos, , 2013
, Aprendizaje basado en proyectos: 10 aspectos a tener en cuenta para empezar, , 2012
Pérez Gutiérrez, M., La simulación como técnica heurística en la clase de español con fines profesionales, , 2000
Levine, G.S., Global Simulation: A Student-Centered, Task-Based Format for Inrermadiate Foreign Language Courses, , 2004
, La simulation globale a l'École Jacques Prévert, ,
Trujillo, F., Aprendizaje Cooperativo para la Enseñanza de la Lengua, , 2002
Cassany, D., Aprendizaje cooperativo para ELE, , 2003
García-Barrera, A., El aula inversa: cambiando la respuesta a las necesidades de los alumnos , , 2013
, ¿Le damos la vuelta a la clase?, , 2012
Freeman, D.; Freeman, Y.S., Enseñanza de lenguas a través de contenido académico, , 2008
Navés, T.; Muñoz, C., Usar las lenguas extranjeras para aprender y aprender a usar las lenguas extranjeras. TIE-CLIL, , 2000
Trujillo, F., AICLE Algunas ideas en torno al Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas, , 2011
, Curriculum development for Content and Language Integrated Learning (CLIL-CD Project), ,
, The Cartoon Character’s House, ,
Ezeiza Ramos, J., Influencias postcomunicativas en algunas propuestas para la enseñanza de ELE, ,
Paz, M., El enfoque léxico: una perspectiva innovadora en la enseñanza de ELE, ,
Kumaravaldivelu, La situación posmétodo: estrategias emergentes y confluyentes para la enseñanza de segundas lenguas y de lenguas extranjeras* , , 1994
Baralo, M. y Estaire, S., Tendencias metodológicas postcomunicativas, , 2010

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
BIBLIOGRAFÍA RECOMENDADA • Alonso, E. (2012). Soy profesor/a. Aprender a enseñar. Madrid:Edelsa.URL • Giovanni, A. (1996). Profesor en Acción. Madrid:EdelsaURL • Melero Abadía, P. (2000), Métodos y enfoques en la enseñanza/aprendizaje del español como lengua extranjera. Madrid, EdelsaURL • Moreno Fernández, F. (Dir.) (2012). Las competencias clave del profesorado de lenguas segundas y extranjeras. Madrid:Instituto Cervantes.URL • Richards, J. C. y Rodgers, T. S. (1998), Enfoques y métodos en la enseñanza de idiomas. Madrid:Edinumen.URL • Sánchez, A. (2009): La enseñanza de idiomas en los últimos cien años : métodos y enfoques. Madrid:SGEL
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent