DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) METODOLOGIA DE L'ENSENYAMENT DE LLENGÜES ESTRANGERES Codi 12855102
Ensenyament
Ensenyament de Llengües: Espanyol com a Llengua Estrangera (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
GIBERT ESCOFET, MARIA ISABEL
Adreça electrònica isabel.gibert@urv.cat
Professors/es
GIBERT ESCOFET, MARIA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant En esta asignatura se estudian y analizan los modelos de enseñanza-aprendizaje de una segunda lengua que han existido a lo largo de la historia hasta la actualidad desde un punto de vista teórico y práctico. Los objetivos de esta asignatura son: 1. Conocer el desarrollo histórico de las diferentes metodologías en la enseñanza de lenguas extranjeras. 2.Familiarizarse con los conceptos básicos de la metodología de enseñanza-aprendizaje de lenguas extranjeras. 3. Reflexionar sobre los distintos componentes en la elaboración de programas de lengua extranjera. 4. Reflexionar sobre el papel del profesor y del alumno en las clases de lengua extranjera. 5. Profundizar en los distintos métodos de enseñanza-aprendizaje de lenguas extranjeras.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Dominar les teories de l'adquisició de llengües estrangeres y els fonaments pedagògics i psicològics d'aquestes teories, com també els principis metodològics i les aplicacions més adequades per a optimitzar l'aprenenttage d'una llengua estrangera.
 A3 Estructurar el procés d'aprenentatge segons un model comunicatiu, basat en l'acció d'acord amb les orientacions del Marc Comú Europeu de Referència per a les llenges, del Consell d'Europa.
 A4 Planificar i avaluar el procés d'ensenyament-aprenentatge d'acord amb el context d'ensenyament, el currículum, l'enfocament metodològic i el component afectiu.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a la vanguardia del camp d'estudi, en un context d'investigació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix les alternatives metodològiques existents en l'ensenyament de llengües estrangeres, concretament, en l'àmbit de l'espanyol.
Selecciona la proposta metodològica més adequada al context d'ensenyament i perfil dels estudiants (així com altres elements que han de tenir-se en compte).
 A3 Utilitza amb domini els documents oficials més rellevants en l'actuació de la professió de professor d'espanyol: MCER, PCIC, Portafoli europeu de les llengües i coneix les implicacions que es deriven de l'ús d'aquests documents en e procés d'ensenyament-aprenentatge.
 A4 Selecciona la proposta metodològica més adequada al context d'ensenyament i perfil dels estudiants (així com altres elements que han de tenir-se en compte).
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Identifica els resultats de la innovació
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
 B4 Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Reflexiona sobre el seu procés d’ aprenentatge i necessitats d’ aprenentatge
 B5 Aprofundeix en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. Introducción 1.1. ¿Qué es enseñar una lengua extranjera?
1.2. Método y enfoque.
1.3. Conceptos básicos: diferencias entre actividad y tarea; tipos de ejercicios; destrezas y competencias; objetivos y contenidos; currículo.
2. Historia de la metodología del español como lengua extranjera 2.1. El método tradicional o de gramática-traducción.
2.2. Los métodos naturales: el método directo / Berlitz.
2.3. Los métodos de base estructuralista: el método audiolingual, el método situacional y el método audiovisual.
2.4. Los enfoques humanísticos: el método silencioso, la sugestopedia, el aprendizaje comunitario de la lengua, la respuesta física total, el enfoque léxico, la lengua total, la programación neurolingüística, las inteligencias múltiples.

3. Métodos y enfoques actuales 3.1. Hacia un enfoque comunicativo: el enfoque nociofuncional.
3.2. El enfoque orientado a la acción: enfoque por tareas; trabajo por proyectos; simulación global.
3.3. El enfoque léxico.
3.4. El aprendizaje integrado de contenidos y lenguas extranjeras.
3.5. Flipped classroom.
3.6. El postmétodo.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A3
B4
C3
C5
4 2 6
Sessió Magistral
A1
B3
C3
15 10 25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
B3
C3
4 4 8
Presentacions / exposicions
A1
B3
C3
2 8 10
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
A1
B3
C3
0 8 8
Resolució de problemes, exercicis
A3
B4
C3
C5
4 8 12
Atenció personalitzada
B4
C2
C5
2 4 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció dels continguts, metodologia i avaluació de l'assignatura
Sessió Magistral Explicacions dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Problemes pràctics a classe sobre els continguts que es van desenvolupant en les sessions magistrals.
Presentacions / exposicions Presentacions orals en grup sobre algun dels continguts del temari.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Els alumnes treballaran amb les lectures obligatòries i altres lectures recomanades propostes en l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis Resolució individual i per escrit de problemes sobre els continguts treballats a l'assignatura.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada a través de Moodle i sessions de tutoria presencials.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes estaran en contacte amb la professora durant el transcurs de l'assignatura a l'aula, com en tutories personalitzades, si cal.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A1
B3
C3
Els alumnes hauran de preparar un tema i presentar-lo davant la classe. 30%
Resolució de problemes, exercicis
A3
B4
C3
C5
Els alumnes hauran de lliurar per escrit la resolució de tres activitats relacionades amb els continguts treballats en l'assignatura. 60%
Altres  

Els alumnes hauran de participar en classe i realitzar les pràctiques proposades amb èxit.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Los estudiantes matriculados en la URV siguen el sistema ECTS y tienen derecho a las convocatorias de evaluación indicadas en la normativa académica de grado y máster vigente.

Los estudiantes serán penalizados en la puntuación de los contenidos si los trabajos no presentan corrección ortográfica, léxica y sintáctica.


Fonts d'informació

Bàsica Alonso, E., Soy profesor/a. Aprender a enseñar., , 2012
Richards, J.C., Rodgers, T.S., Enfoques y métodos en la enseñanza de idiomas, , 1998
Fruns, J., "La enseñanza comunicativa d ela lengua" de Jack C. Richards y Theodore S. Rodgers, , 1998
Melero Abadía, P., Métodos y enfoques en la enseñanza aprendizaje del español como lengua extranjera, , 2000
Moreno Fernández, F., Las competencias clave del profesorado de lenguas segundas y extranjeras, , 2012
Sánchez Pérez, A., La enseñanza de idiomas en los últimos cien años : métodos y enfoques, , 2009
Martín Peris, E., La enseñanza de los idiomas modernos: de los procesos a los contenidos, , 1988
García Santa-Cecilia, A., La enseñanza de ELE desde la perspectiva del currículo: logros y retos en la era de la globalización, , 2009
Instituto Cervantes, Diccionario de Términos Clave de ELE , ,
Breen, M. P. y Candlin, C. N., Los elementos básicos de un currículo comunicativo en la enseñanza de la lengua, , 1980
Cenoz, J., El concepto de competencia comunicativa, , 2004
Mate Bon, Los contenidos funcionales y comunicativos, , 2004
Consejo de Europa, Nivel Umbral, , 1979
Zanón, J., Los enfoques por tareas para la enseñanza de lenguas extranjeras, , 1990
Martín Peris, E., ¿Qué significa trabajar en clase con tareas comunicativas?, , 2004
Pérez, B., Gradación de tareas de David Nunan, ,
Consejo de Europa, Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas, , 2001
Sánchez, J., Qué dicen los estudios sobre el Aprendizaje Basado en Proyectos, , 2013
, Aprendizaje basado en proyectos: 10 aspectos a tener en cuenta para empezar, , 2012
Pérez Gutiérrez, M., La simulación como técnica heurística en la clase de español con fines profesionales, , 2000
Levine, G.S., Global Simulation: A Student-Centered, Task-Based Format for Inrermadiate Foreign Language Courses, , 2004
, La simulation globale a l'École Jacques Prévert, ,
Trujillo, F., Aprendizaje Cooperativo para la Enseñanza de la Lengua, , 2002
Cassany, D., Aprendizaje cooperativo para ELE, , 2003
García-Barrera, A., El aula inversa: cambiando la respuesta a las necesidades de los alumnos , , 2013
, ¿Le damos la vuelta a la clase?, , 2012
Freeman, D.; Freeman, Y.S., Enseñanza de lenguas a través de contenido académico, , 2008
Navés, T.; Muñoz, C., Usar las lenguas extranjeras para aprender y aprender a usar las lenguas extranjeras. TIE-CLIL, , 2000
Trujillo, F., AICLE Algunas ideas en torno al Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas, , 2011
, Curriculum development for Content and Language Integrated Learning (CLIL-CD Project), ,
, The Cartoon Character’s House, ,
Ezeiza Ramos, J., Influencias postcomunicativas en algunas propuestas para la enseñanza de ELE, ,
Paz, M., El enfoque léxico: una perspectiva innovadora en la enseñanza de ELE, ,
Kumaravaldivelu, La situación posmétodo: estrategias emergentes y confluyentes para la enseñanza de segundas lenguas y de lenguas extranjeras* , , 1994
Baralo, M. y Estaire, S., Tendencias metodológicas postcomunicativas, , 2010
Richards, J. C. y Rodgers, T. S., Enfoques y métodos en la enseñanza de idiomas., Madrid: Edinumen, 1998

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
BIBLIOGRAFÍA RECOMENDADA • Alonso, E. (2012). Soy profesor/a. Aprender a enseñar. Madrid:Edelsa.URL • Giovanni, A. (1996). Profesor en Acción. Madrid:EdelsaURL • Melero Abadía, P. (2000), Métodos y enfoques en la enseñanza/aprendizaje del español como lengua extranjera. Madrid, EdelsaURL • Moreno Fernández, F. (Dir.) (2012). Las competencias clave del profesorado de lenguas segundas y extranjeras. Madrid:Instituto Cervantes.URL • Richards, J. C. y Rodgers, T. S. (1998), Enfoques y métodos en la enseñanza de idiomas. Madrid:Edinumen.URL • Sánchez, A. (2009): La enseñanza de idiomas en los últimos cien años : métodos y enfoques. Madrid:SGEL
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent