DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ANÀLISI I PRODUCCIÓ DE MATERIALS DIDÀCTICS Codi 12855106
Ensenyament
Ensenyament de Llengües: Espanyol com a Llengua Estrangera (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
MADRONA CAO, MARIA ALICÍA
Adreça electrònica alicia.madrona@urv.cat
Professors/es
MADRONA CAO, MARIA ALICÍA
Web
Descripció general i informació rellevant Análisis y evaluación crítica de los principales manuales y materiales para la enseñanza de español a extranjeros. Orientaciones y pautas para la creación de materiales didácticos.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Descriure i interpretar el funcionament dels sistemes formal i funcional de l'espanyol i donar-los un tractament didàctic adequat.
 A3 Estructurar el procés d'aprenentatge segons un model comunicatiu, basat en l'acció d'acord amb les orientacions del Marc Comú Europeu de Referència per a les llenges, del Consell d'Europa.
 A4 Planificar i avaluar el procés d'ensenyament-aprenentatge d'acord amb el context d'ensenyament, el currículum, l'enfocament metodològic i el component afectiu.
 A6 Introduir la multiculturalitat i la diversitat lingüística com a eina enriquidora i complementària en l'ensenyament de la llengua.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a la vanguardia del camp d'estudi, en un context d'investigació.
 B5 Sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Planifica el procés d'ensenyament-aprenentatge en funció de la diversa tipologia contextual en què es desenvolupa.
Pren decisions sobre la programació de cursos d'espanyol com a llengua estrangera en funció del context d'ensenyament, el currículum, l'enfocament metodològic i l'anàlisi de necessitats.
 A3 Dissenya materials d'aprenentatge d'acord amb el perfil de l'alumnat i el context de l'ensenyament.
 A4 S'inicia en els processos i les estratègies presents en els processos d'ensenyament-aprenentatge i com aquests es reflecteixen i es gestionen a l'aula.
Dissenya materials d'aprenentatge d'acord amb el perfil de l'alumnat i el context de l'ensenyament.
Planifica el procés d'ensenyament-aprenentatge en funció de la diversa tipologia contextual en què es desenvolupa.
Pren decisions sobre la programació de cursos d'espanyol com a llengua estrangera en funció del context d'ensenyament, el currículum, l'enfocament metodològic i l'anàlisi de necessitats.
 A6 S'inicia en els processos i les estratègies presents en els processos d'ensenyament-aprenentatge i com aquests es reflecteixen i es gestionen a l'aula.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
 B2 Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
 B5 Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. El profesor de E/LE. Diferentes materiales y diferentes objetivos: fuentes para el aprendizaje y la enseñanza. 1.1. Materiales de consulta on line
1.2. Materiales en soporte papel
2. Análisis de manuales para la enseñanza y el aprendizaje de E/LE 2.1. Desde la perspectiva metodológica
2.2. Desde la perspectiva del usuario
3. Análisis de materiales complementarios para la enseñanza y el aprendizaje de E/LE 3.1. Desde la perspectiva metodológica
3.2. Desde la perspectiva del usuario
4. Orientaciones y pautas para el diseño y la producción de materiales didácticos 4.1. Desde la perspectiva metodológica
4.2. Desde la perspectiva del usuario

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
A3
1 0 1
Sessió Magistral
A2
A3
A4
A6
B3
C3
10 20 30
Presentacions / exposicions
A2
A3
A4
A6
B1
B2
B3
C2
C3
3 15 18
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A3
A4
A6
B1
B2
B3
C2
C3
10 10 20
Atenció personalitzada
A2
A3
3 3 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripción del contenido de la asignatura y de los objetivos que debe alcanzar el alumnado al término de las clases
Sessió Magistral Repaso de las diferentes metodologías de la enseñanza de E/LE y su reflejo en los diversos manuales. Orientaciones para el diseño y la elaboración de materiales.
Presentacions / exposicions Planteamiento de distintos casos prácticos basados en los actuales manuales de E/LE
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Presentación porparte del alumnado de actividades creativas para llevar al aula de E/LE
Atenció personalitzada Tutorías virtuales o presenciales (previa cita)

Atenció personalitzada
Descripció
Tutorización del alumnado a lo largo de la asignatura encaminada a la presentación del trabajo final

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A2
A3
A4
A6
B3
C3
Se tendrá en cuenta una asistencia mínima del 80% de las sesiones de la asignatura 20%
Presentacions / exposicions
A2
A3
A4
A6
B1
B2
B3
C2
C3
Se evaluará la creatividad y originalidad de las propuestas presentadas 50%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A3
A4
A6
B1
B2
B3
C2
C3
Se evaluará la participación activa del alumnado en las sesiones prácticas de clase 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Quienes no hayan asistido a un minimo del 80% de la asignatura deberán someterse a un examen teórico además de la presentación de las tareas propuestas.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

Arrarte, G. (2011), Las tecnologías de la información en la enseñanza del español, Madrid, Arco/Libros.

Areizaga Orube, E. (1997), Dos décadas de enseñanza del español como lengua extranjera a adultos en sus materiales. Bilbao, Servicio Editorialde la Universidad del País Vasco.

Blanco Canales, A. (2010), “Criterios para el análisis, la valoración y la elaboración de materiales didácticos de español como lenguaextranjera/segunda lengua para niños y jóvenes”, Revista Española de Lingüística Aplicada, 23, pp. 71-91.

Cassany, D. (dir.) (2006), El Porfolio Europeo de las Lenguas y sus aplicaciones en el aula. Madrid: Ministerio de Educación.

Ezeiza Ramos, J. (2008), Analizar y comprender la topografía configuracional de los materiales de enseñanza de lenguas en una perspectiva desíntesis. Aplicación a los manuales para la enseñanza general de E/LE a adultos. Madrid, Servicio de Publicaciones de la Universidad Antonio deNebrija.

Ezeiza Ramos, J. (2009), “Analizar y comprender materiales de enseñanza: algunas claves para la formación del profesorado”, MarcoELE, 9.http://marcoele.com/suplementos/analizar-y-comprender-materiales

Ezquerra, R. (1974), “Análisis de métodos para la enseñanza del español”. Asociación Europea de Profesores de Español (AEPE), 11, pp. 31-46.

Fenner, A. y D. Newby, (2000), Approaches to materials design in european textbooks: implementing principles of authenticity, learnerautonomy and cultural awareness. Austria, Consejo de Europa.

Fernández López, M. C. (2000): “Selección de manuales y materiales didácticos”, Cuadernos Cervantes, nº 27, pp. 17-43.

http://www.cuadernoscervantes.com/ele_27_materiales.html)

Fernández López, C. (2004),”Principios y criterios para el análisis de materiales didácticos”, en J. Sánchez Lobato e I. Santos Gargallo (dirs.), Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2)/lengua extranjera (LE), Madrid, SGEL, pp. 715-734.

Gelabert, M., Bueso, I. y Benítez, P. (2002), Producción de materiales para la enseñanza del español, Madrid, Arco Libros.

Moreno García, C. (2011a), “La enseñanza de ELE y la creación de materiales”, Cuadernos Comillas, 2, pp. 69-96.

Moreno García, C. (2011b), Materiales, estrategias y recursos para la enseñanza del español como 2/L, Madrid, Arco Libros.

Ramírez, A. G. y J. K. Hall. 1990. “Language and Culture in Secondary Level Spanish Textbooks”. The Modern Language Journal, 74 (I), pp. 48-65.

Salaberri Ramiro, S. 1990. “El libro de texto: selección y explotación”, en P. Bello et al. (eds.) Didáctica de segundas lenguas. Estrategias y discursos básicos, Madrid, Santillana, pp. 109-123.

Sanz, Neus (2000), “Criterios para la evaluación y el diseño de materiales didácticos para la enseñanza de ELE”, Actas del VIII Seminario de Dificultades de la Enseñanza del Español a Lusohablantes. Disponible en: http://www.mec.es/sgci/br/es/publicaciones/seminarios/seminarios00/02_criterios.pdf

Tomlinson, B. (ed.) (2003), Developing materials for language teaching, Londres-New York, Continuum.

Tomlinson, B. (ed.) (2008), Materials development in language teaching, Cambridge, Cambridge University Press.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
El alumnado deberá familiarizarse con los distintos manuales y materiales de la enseñanza de E/LE.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent