DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) PROGRAMACIÓ DE CURSOS I UNITATS DIDÀCTIQUES D'ESPANYOL COM A LLENGUA ESTRANGERA Codi 12855108
Ensenyament
Ensenyament de Llengües: Espanyol com a Llengua Estrangera (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Jul., Set.
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
IGLESIA MARTÍN, SANDRA
Adreça electrònica sandra.iglesia@urv.cat
Professors/es
IGLESIA MARTÍN, SANDRA
Web
Descripció general i informació rellevant En esta asignatura se aborda el tema del diseño de cursos y de materiales para la enseñanza del español como lengua extranjera. Se revisan documentos de referencia y se aplican en la programación de un curso y de una unidad didáctica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Descriure i interpretar el funcionament dels sistemes formal i funcional de l'espanyol i donar-los un tractament didàctic adequat.
 A3 Estructurar el procés d'aprenentatge segons un model comunicatiu, basat en l'acció d'acord amb les orientacions del Marc Comú Europeu de Referència per a les llenges, del Consell d'Europa.
 A4 Planificar i avaluar el procés d'ensenyament-aprenentatge d'acord amb el context d'ensenyament, el currículum, l'enfocament metodològic i el component afectiu.
 A6 Introduir la multiculturalitat i la diversitat lingüística com a eina enriquidora i complementària en l'ensenyament de la llengua.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a la vanguardia del camp d'estudi, en un context d'investigació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Planifica el procés d'ensenyament-aprenentatge en funció de la diversa tipologia contextual en què es desenvolupa.
Pren decisions sobre la programació de cursos d'espanyol com a llengua estrangera en funció del context d'ensenyament, el currículum, l'enfocament metodològic i l'anàlisi de necessitats.
 A3 Dissenya materials d'aprenentatge d'acord amb el perfil de l'alumnat i el context de l'ensenyament.
 A4 S'inicia en els processos i les estratègies presents en els processos d'ensenyament-aprenentatge i com aquests es reflecteixen i es gestionen a l'aula.
Planifica el procés d'ensenyament-aprenentatge en funció de la diversa tipologia contextual en què es desenvolupa.
Pren decisions sobre la programació de cursos d'espanyol com a llengua estrangera en funció del context d'ensenyament, el currículum, l'enfocament metodològic i l'anàlisi de necessitats.
 A6 Dissenya materials d'aprenentatge d'acord amb el perfil de l'alumnat i el context de l'ensenyament.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
 B2 Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
 C6 Identifica necessitats de formació
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema

TEMA 1: Lengua y comunicación: hacia una nueva concepción de la enseñanza de lenguas
1.1. Uso de la lengua con fines comunicativos
1.2. Procesos naturales de aprendizaje
1.3. Enseñanza centrada en el alumno
1.4. El aula de ELE y el papel del profesor y el alumno
TEMA 2: Elementos básicos de la programación
2.1. Currículo, curso y programa
2.2. Elementos del diseño de cursos
2.1.1. Análisis de necesidades
2.1.2. Definición de objetivos
2.1.3. Selección de contenidos
2.1.4. El diseño y gradación de las actividades y los materiales de aprendizaje
2.1.5. Determinación de los procedimientos de evaluación
TEMA 3: Secuenciación y diseño de actividades
3.1. Principios básicos del diseño de actividades
3.2. Cómo programar actividades
TEMA 4: Programación de una unidad didáctica: taller 4.1. Perfil del alumno
4.2. Enfoque metodológico
4.3. Objetivos
4.4. Contenidos
4.5. Diseño y gradación de actividades
4.6. Evaluación

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A2
A3
A4
A6
B1
B2
C3
10 8 18
Presentacions / exposicions
A3
A6
B2
B3
C2
C5
6 10 16
Resolució de problemes, exercicis
A2
A3
A6
B2
B3
C2
C5
C6
12 24 36
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripción del contenido de la asignatura y de los objetivos que debe alcanzar el alumnado al término de las clases.
Primer acercamiento práctico y reflexivo a la planificación de cursos
Sessió Magistral Introducción teórica al tema objeto de la asignatura.
Presentacions / exposicions Presentación por parte del alumnado de las actividades propuestas en clase
Resolució de problemes, exercicis Resolución de distintos casos prácticos relacionados con el temario, propuestos en clase
Atenció personalitzada Tutorización del alumno a lo largo del proceso

Atenció personalitzada
Descripció
Tutorización del alumnado a lo largo de la asignatura, encaminada a la presentación de los trabajos propuestos en clase. El profesor destinará tiempo a resolver posibles dudas, consultas y otras cuestiones relacionadas con la asignatura que el estudiante pueda presentar. A principios de curso se informará a los alumnos sobre cómo se realizará la atención personalizada (Moodle, presencial, horario).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A3
A6
B2
B3
C2
C5
Se evaluará la participación activa del alumnado en las sesiones prácticas de clase 30%
Resolució de problemes, exercicis
A2
A3
A6
B2
B3
C2
C5
C6
Se evaluará la adecuación del trabajo presentado a los presupuestos teóricos de la asignatura 70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Los estudiantes matriculados en la URV siguen el sistema ECTS y tienen derecho a las convocatorias de evaluación indicadas en la normativa académica de grado y máster vigente.

Los estudiantes serán penalizados en la puntuación de los contenidos si los trabajos no presentan corrección ortográfica, léxica y sintáctica. No se evaluarán trabajos en los que se detecten plagio.


Fonts d'informació

Bàsica María Luisa Regueiro, La programación didáctica ELE. Pautas para la programación de un curso ELE, , Cuadernos de didáctica del español. Arco Libros, S
María Luisa Regueiro, Unidades, estrategias y técnicas didácticas en ELE, , Cuadernos de didáctica del español. Arco Libros, S

- ALBA y ZANÓN (1999) “Unidades didácticas para la enseñanza del español/LE en los Institutos Cervantes”, en J. ZANÓN (coord.) (1999). La enseñanza del español mediante tareas. Madrid: Edinumen, 149-171.

- BORDÓN, T. (1993), “Evaluación y niveles de competencia comunicativa”, Didáctica del español como lengua extranjera. Cuadernos del tiempo libre, 37-60.

- BORDÓN, T. (1999), “La evaluación del español como lengua extranjera”, Boletín de ASELE, 20, 15-25.

- ESTAIRE, S. (1990): “La programación de unidades didácticas en L2 mediante tareas”, Cable, nº 5, Edita Equipo Cable. En http://www.sgci.mec.es/redele/revista1/estaire.shtml.

- ESTAIRE, S. Y ZANÓN, J. (1990): “El diseño de unidades didácticas en L2 mediante tareas: principios y desarrollo”, Comunicación, Lenguaje y Educación, 7-8.

- FERNÁNDEZ LÓPEZ, S. (Coord.) (2001), Tareas y proyectos en clase. Madrid: Edinumen.

- FERNÁNDEZ, S. (2003). Propuesta curricular y marco común europeo de referencia para el desarrollo por tareas. Madrid: Edinumen.

- GARCÍA SANTA-CECILIA, A. (1995). El currículo de español como lengua extranjera. Madrid: Edelsa.

- GARCÍA SANTA-CECILIA, A. (2000). Cómo se diseña un curso de lengua extranjera. Cuadernos de Didáctica del español/LE. Madrid: Arco-Libros.

- GIOVANNI, A. (et al.) (1996). Profesor en acción. Madrid: Edelsa. 3 vol.

- HUTCHINSON, T. y WATERS, A. (1987). English for Specific Purposes: A learning-Centered Approach. Cambridge: Cambridge University Press.

- INSTITUTO CERVANTES (1994). La enseñanza del español como lengua extranjera. Plan curricular del Instituto Cervantes. Alcalá de Henares: Publicaciones del Instituto Cervantes.

- MARTÍN PERIS, E. (2001). “¿Qué significa trabajar en clase con tareas comunicativas?”. Llengua i ús, núm. 21. Barcelona: DGPL.

- MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTE (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Secretaría General Técnica del MECD y Grupo Anaya, traducido y adaptado por el Instituto Cervantes.

- NUNAN, D. (1989) Designing tasks for the Communicative Classroom. Cambridge: Cambridge University Press .

- PÉREZ GÓMEZ, A. (1988). Currículum y enseñanza: análisis de componentes. Málaga: Publicaciones de la Universidad de Málaga.

- STERN, H. H. (1983). Fundamental Concepts of Language Teaching. Oxford: Oxford University Press.

- VILLALBA, F.; HERNÁNDEZ, M.T. (2001). Diseño curricular para la enseñanza del español como L2 en contextos escolares. Madrid: Consejería de Educación de Madrid.

- WILKINS, D. A. (1976). Notional Syllabuses. Oxford: Oxford University Press.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PRÀCTIQUES EXTERNES/12855401

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
GESTIÓ DE L'AULA: DINÀMIQUES DE TREBALL I TÈCNIQUES DE COMUNICACIÓ/12855105
L'ENSENYAMENT D'ESPANYOL A IMMIGRANTS/12855203
L'ENSENYAMENT D'ESPANYOL COM A LLENGUA ESTRANGERA A NENS: DISSENY D'ACTIVITATS/12855204
ESPANYOL PER A FINALITATS ESPECÍFICS/12855205

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
METODOLOGIA DE L'ENSENYAMENT DE LLENGÜES ESTRANGERES/12855102
EL MARC COMÚ EUROPEU DE REFERÈNCIA PER A LES LLENGÜES/12855103
AVALUACIÓ DE LES COMPETÈNCIES EN ENSENYAMENT D'ESPANYOL COM A LLENGUA ESTRANGERA/12855104
ANÀLISI I PRODUCCIÓ DE MATERIALS DIDÀCTICS/12855106
NOVES TECNOLOGIES APLICADES A L'ENSENYAMENT D'ESPANYOL COM A LLENGUA ESTRANGERA/12855107
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent