Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Descriure i interpretar el funcionament dels sistemes formal i funcional de l'espanyol i donar-los un tractament didàctic adequat. |
| A5 |
Exposar amb domini i de forma adequada els coneixements sobre l'espanyol LE de manera escrita, oral o per entorns multimèdia diversos |
| A8 |
Dissenyar i dur a terme una investigació rellevant en l'àrea de l'ensenyament d'E/LE basada en els diferents mètodes d'investigació quantitativa i qualitativa i implementar els resultatsde d'aquesta investigació a l'aula. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a la vanguardia del camp d'estudi, en un context d'investigació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Coneix els nous models d'explicació del component gramatical, lèxic, fonètic-fonològic, pragmàtic i semàntic de la llengua que influeixen directament en els enfocaments metodològics adoptats a l'hora del treball amb aquests a l'aula d'E/LE.
Integra la instrucció gramatical en una classe comunicativa dl'E/LE, d'acord amb les noves perspectives d'abordar la gramàtica.
| | A5 |
Coneix els nous models d'explicació del component gramatical, lèxic, fonètic-fonològic, pragmàtic i semàntic de la llengua que influeixen directament en els enfocaments metodològics adoptats a l'hora del treball amb aquests a l'aula d'E/LE.
| | A8 |
Integra la instrucció gramatical en una classe comunicativa dl'E/LE, d'acord amb les noves perspectives d'abordar la gramàtica.
Dissenya estratègies i materials per a l'ensenyament dels components gramatical, lèxic, semàntic, pragmàtic i fonètic-fonològic de la llengua.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
| | B4 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Reflexiona sobre el seu procés d’ aprenentatge i necessitats d’ aprenentatge
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C5 |
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
1. Enseñar gramática I |
1.1. Concepto de gramática
1.2. Tipos de gramáticas
1.3. Materiales |
2. Enseñar gramática II |
2.1. ¿Cómo se aprende la gramática?
2.2. ¿Cómo se enseña la gramática? |
3. La gramática pedagógica |
3.1. Concepto de gramática pedagógica
3.2. Las reglas de la gramática pedagógica |
4. Problemas descriptivos y propuestas didácticas |
4.1. Verbos: usos de los tiempos, especialmente para expresar el pasado y futuro
4.2. Preposiciones (a, en, de, por, para)
4.3. Ser/estar + adjetivo |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
9 |
3 |
12 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
10 |
20 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
16 |
26 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descripción del contenido de la asignatura y de los objetivos que debe alcanzar el alumnado al término de las clases. |
Sessió Magistral |
Desarrollo de cada uno de los temas que constituyen el programa de la asignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Planteamiento y resolución de distintas actividades relacionadas con los temas expuestos en clase. |
Presentacions / exposicions |
Preparación, por parte del estudiante, de los ejercicios que ha preparado de forma autónoma. |
Atenció personalitzada |
Tutorización a partir de reuniones presenciales y de tutorías mediante Moodle con la profesora del trabajo que desarrollará el alumno. |
Descripció |
Tutorización del alumnado a lo largo de la asignatura, encaminada a la presentación de los trabajos propuestos en clase. El profesor destinará tiempo a resolver posibles dudas, consultas y otras cuestiones relacionadas con la asignatura que el estudiante pueda presentar. A principios de curso se informará a los alumnos sobre cómo se realizará la atención personalizada (Moodle, presencial, horario). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Resolución de prácticas de análisis de gramáticas, ejercicios de gramática y tareas gramaticales. |
20% |
Presentacions / exposicions |
|
Los alumnos deben crear una secuencia didáctica para un perfil determinado de uno de los temas escogidos y trabajados en clase y presentarlos en el aula ante sus compañeros. |
40% |
Proves pràctiques |
|
Creación de una secuencia didáctica basada en la gramática pedagógica para trabajar uno de los temas gramaticales analizados en clase. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Los estudiantes matriculados en la URV siguen el sistema ECTS y tienen derecho a las convocatorias de evaluación indicadas en la normativa académica de grado y máster vigente. Los estudiantes serán penalizados en la puntuación de los contenidos si los trabajos no presentan corrección ortográfica, léxica y sintáctica. No se evaluarán trabajos en los que se detecten plagio. Los alumnos que no superen la primera convocatoria, deberán entregar todas las actividades propuestas y someterse a un examen final.
|
Bàsica |
Borrego Nieto, J. et alii , Gramática de referencia para la enseñanza de español: la combinación de oraciones, Salamanca: Universidad de Salamanca, 2013
Bravo, A.; Méndez, J.L. , “De la gramática formal a la gramática para el profesor”, Sevilla: ASELE XV, 2004
Doughty, C.; Williams, J., Atención a la forma en la adquisición de segundas lenguas en el aula, Madrid: Edinumen, 2009
Castañeda, A. (coord.), Enseñanza de gramática avanzada de ELE. Criterios y recursos, Madrid: SGEL, 2014
Ellis, R., La adquisición de segundas lenguas en un contexto de enseñanza. Análisis de las investigaciones existentes, RedELE, 2005
Moreno Cabrera, J.C., Spanish is different. Introducción al español como lengua extranjera, Madrid: Castalia, 2010
|
Castañeda Castro, A.
(2004). Potencial pedagógico de la Gramática Cognitiva. Pautas para la
elaboración de una gramática pedagógica de español/LE. red ELE. Castañeda Castro, A.,
& Ortega Olivares, J. (2001). Atención a la forma y gramática
pedagógica: algunos criterios para el metalenguaje de presentación de la
oposición ‘imperfecto/indefinido’en el aula de español/LE. ELUA. Estudios de Lingüística, Anexo 1 (2001); pp. 213-248. Castro, A. C. (2006).
Perspectiva en las representaciones gramaticales: aportaciones de la
Gramática Cognitiva a la enseñanza de español LE. Boletín de la Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera, (34), 11-28. Hernando, F. Z. (2004). Hacia una gramática pedagógica. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, (37), 16-35. Loewen, S. (2005). Incidental focus on form and second language learning. Studies in Second Language Acquisition, 27(03), 361-386. Long, M. H. (2000). Focus on form in task-based language teaching. Language policy and pedagogy: Essays in honor of A. Ronald Walton, 179-192. López García, Á. (2005). Gramática cognitiva para profesores de español L2. COMO CONCIBEN LOS HISPANOHABLANTES LA GRAMATICA, 246. Ruiz Campillo, J. P. (2007). Entrevista a José Plácido Ruiz Campillo: gramática cognitiva y ELE. MarcoELE, (5). Sheen, R. (2002). 'Focus on form' and'focus on forms'. ELT journal, 56(3), 303-305. Williams, J. (1998). Focus on form in classroom second language acquisition. C. Doughty (Ed.). Ernst Klett Sprachen. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|