DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) GRAMÀTICA FORMAL I GRAMÀTICA PEDAGÒGICA EN L'ENSENYAMENT D'ESPANYOL COM A LLENGUA ESTRANGERA Codi 12855109
Ensenyament
Ensenyament de Llengües: Espanyol com a Llengua Estrangera (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Jul., Set.
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
IGLESIA MARTÍN, SANDRA
Adreça electrònica sandra.iglesia@urv.cat
Professors/es
IGLESIA MARTÍN, SANDRA
Web
Descripció general i informació rellevant En esta asignatura trabajaremos con las nuevas tendencias en la enseñanza de la gramática del español para alumnado extranjero. La gramática pedagógica se convierte en el elemento central de la asignatura. Se propondrán talleres prácticos para trabajar con este concepto.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Descriure i interpretar el funcionament dels sistemes formal i funcional de l'espanyol i donar-los un tractament didàctic adequat.
 A5 Exposar amb domini i de forma adequada els coneixements sobre l'espanyol LE de manera escrita, oral o per entorns multimèdia diversos
 A8 Dissenyar i dur a terme una investigació rellevant en l'àrea de l'ensenyament d'E/LE basada en els diferents mètodes d'investigació quantitativa i qualitativa i implementar els resultatsde d'aquesta investigació a l'aula.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a la vanguardia del camp d'estudi, en un context d'investigació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix els nous models d'explicació del component gramatical, lèxic, fonètic-fonològic, pragmàtic i semàntic de la llengua que influeixen directament en els enfocaments metodològics adoptats a l'hora del treball amb aquests a l'aula d'E/LE.
Integra la instrucció gramatical en una classe comunicativa dl'E/LE, d'acord amb les noves perspectives d'abordar la gramàtica.
 A5 Coneix els nous models d'explicació del component gramatical, lèxic, fonètic-fonològic, pragmàtic i semàntic de la llengua que influeixen directament en els enfocaments metodològics adoptats a l'hora del treball amb aquests a l'aula d'E/LE.
 A8 Integra la instrucció gramatical en una classe comunicativa dl'E/LE, d'acord amb les noves perspectives d'abordar la gramàtica.
Dissenya estratègies i materials per a l'ensenyament dels components gramatical, lèxic, semàntic, pragmàtic i fonètic-fonològic de la llengua.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Reflexiona sobre el seu procés d’ aprenentatge i necessitats d’ aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. Enseñar gramática I 1.1. Concepto de gramática
1.2. Tipos de gramáticas
1.3. Materiales
2. Enseñar gramática II 2.1. ¿Cómo se aprende la gramática?
2.2. ¿Cómo se enseña la gramática?
3. La gramática pedagógica 3.1. Concepto de gramática pedagógica
3.2. Las reglas de la gramática pedagógica
4. Problemas descriptivos y propuestas didácticas 4.1. Verbos: usos de los tiempos, especialmente para expresar el pasado y futuro
4.2. Preposiciones (a, en, de, por, para)
4.3. Ser/estar + adjetivo

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A2
C3
9 3 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A5
C3
10 10 20
Presentacions / exposicions
A2
A5
A8
B3
B4
C3
10 16 26
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
A2
A5
A8
B3
B4
C3
C5
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripción del contenido de la asignatura y de los objetivos que debe alcanzar el alumnado al término de las clases.
Sessió Magistral Desarrollo de cada uno de los temas que constituyen el programa de la asignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Planteamiento y resolución de distintas actividades relacionadas con los temas expuestos en clase.
Presentacions / exposicions Preparación, por parte del estudiante, de los ejercicios que ha preparado de forma autónoma.
Atenció personalitzada Tutorización a partir de reuniones presenciales y de tutorías mediante Moodle con la profesora del trabajo que desarrollará el alumno.

Atenció personalitzada
Descripció
Tutorización del alumnado a lo largo de la asignatura, encaminada a la presentación de los trabajos propuestos en clase. El profesor destinará tiempo a resolver posibles dudas, consultas y otras cuestiones relacionadas con la asignatura que el estudiante pueda presentar. A principios de curso se informará a los alumnos sobre cómo se realizará la atención personalizada (Moodle, presencial, horario).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A5
C3
Resolución de prácticas de análisis de gramáticas, ejercicios de gramática y tareas gramaticales. 20%
Presentacions / exposicions
A2
A5
A8
B3
B4
C3
Los alumnos deben crear una secuencia didáctica para un perfil determinado de uno de los temas escogidos y trabajados en clase y presentarlos en el aula ante sus compañeros. 40%
Proves pràctiques
A2
A5
A8
B3
B4
C3
C5
Creación de una secuencia didáctica basada en la gramática pedagógica para trabajar uno de los temas gramaticales analizados en clase. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Los estudiantes matriculados en la URV siguen el sistema ECTS y tienen derecho a las convocatorias de evaluación indicadas en la normativa académica de grado y máster vigente.
Los estudiantes serán penalizados en la puntuación de los contenidos si los trabajos no presentan corrección ortográfica, léxica y sintáctica. No se evaluarán trabajos en los que se detecten plagio.

Los alumnos que no superen la primera convocatoria, deberán entregar todas las actividades propuestas y someterse a un examen final.


Fonts d'informació

Bàsica Borrego Nieto, J. et alii , Gramática de referencia para la enseñanza de español: la combinación de oraciones, Salamanca: Universidad de Salamanca, 2013
Bravo, A.; Méndez, J.L. , “De la gramática formal a la gramática para el profesor”, Sevilla: ASELE XV, 2004
Doughty, C.; Williams, J., Atención a la forma en la adquisición de segundas lenguas en el aula, Madrid: Edinumen, 2009
Castañeda, A. (coord.), Enseñanza de gramática avanzada de ELE. Criterios y recursos, Madrid: SGEL, 2014
Ellis, R., La adquisición de segundas lenguas en un contexto de enseñanza. Análisis de las investigaciones existentes, RedELE, 2005
Moreno Cabrera, J.C., Spanish is different. Introducción al español como lengua extranjera, Madrid: Castalia, 2010

Castañeda Castro, A. (2004). Potencial pedagógico de la Gramática Cognitiva. Pautas para la elaboración de una gramática pedagógica de español/LE. red ELE.

Castañeda Castro, A., & Ortega Olivares, J. (2001). Atención a la forma y gramática pedagógica: algunos criterios para el metalenguaje de presentación de la oposición ‘imperfecto/indefinido’en el aula de español/LE. ELUA. Estudios de Lingüística, Anexo 1 (2001); pp. 213-248.

Castro, A. C. (2006). Perspectiva en las representaciones gramaticales: aportaciones de la Gramática Cognitiva a la enseñanza de español LE. Boletín de la Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera, (34), 11-28.

Hernando, F. Z. (2004). Hacia una gramática pedagógica. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, (37), 16-35.

Loewen, S. (2005). Incidental focus on form and second language learning. Studies in Second Language Acquisition, 27(03), 361-386.

Long, M. H. (2000). Focus on form in task-based language teaching. Language policy and pedagogy: Essays in honor of A. Ronald Walton, 179-192.

López García, Á. (2005). Gramática cognitiva para profesores de español L2. COMO CONCIBEN LOS HISPANOHABLANTES LA GRAMATICA, 246.

Ruiz Campillo, J. P. (2007). Entrevista a José Plácido Ruiz Campillo: gramática cognitiva y ELE. MarcoELE, (5).

Sheen, R. (2002). 'Focus on form' and'focus on forms'. ELT journal, 56(3), 303-305.

Williams, J. (1998). Focus on form in classroom second language acquisition. C. Doughty (Ed.). Ernst Klett Sprachen.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent