DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) PRAGMÀTICA CULTURAL A L'AULA D'ESPANYOL COM A LLENGUA ESTRANGERA Codi 12855110
Ensenyament
Ensenyament de Llengües: Espanyol com a Llengua Estrangera (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
FORGAS BERDET, ESTHER
Adreça electrònica esther.forgas@urv.cat
Professors/es
FORGAS BERDET, ESTHER
Web
Descripció general i informació rellevant Reflexión acerca del papel de la pragmática comunicativa e intercultural en la enseñanza de segundas lenguas

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Descriure i interpretar el funcionament dels sistemes formal i funcional de l'espanyol i donar-los un tractament didàctic adequat.
 A5 Exposar amb domini i de forma adequada els coneixements sobre l'espanyol LE de manera escrita, oral o per entorns multimèdia diversos
 A6 Introduir la multiculturalitat i la diversitat lingüística com a eina enriquidora i complementària en l'ensenyament de la llengua.
 A8 Dissenyar i dur a terme una investigació rellevant en l'àrea de l'ensenyament d'E/LE basada en els diferents mètodes d'investigació quantitativa i qualitativa i implementar els resultatsde d'aquesta investigació a l'aula.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a la vanguardia del camp d'estudi, en un context d'investigació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix els nous models d'explicació del component gramatical, lèxic, fonètic-fonològic, pragmàtic i semàntic de la llengua que influeixen directament en els enfocaments metodològics adoptats a l'hora del treball amb aquests a l'aula d'E/LE.
Entén el component pragmàtic-cultural de la llengua i com s'explica en el context de l'aula d'E/LE.
 A5 Coneix els nous models d'explicació del component gramatical, lèxic, fonètic-fonològic, pragmàtic i semàntic de la llengua que influeixen directament en els enfocaments metodològics adoptats a l'hora del treball amb aquests a l'aula d'E/LE.
Entén el component pragmàtic-cultural de la llengua i com s'explica en el context de l'aula d'E/LE.
 A6 Entén el component pragmàtic-cultural de la llengua i com s'explica en el context de l'aula d'E/LE.
 A8 Dissenya estratègies i materials per a l'ensenyament dels components gramatical, lèxic, semàntic, pragmàtic i fonètic-fonològic de la llengua.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Reflexiona sobre el seu procés d’ aprenentatge i necessitats d’ aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
 C6 Identifica necessitats de formació

Continguts
Tema Subtema
1. La competencia comunicativa e intercultural. Conceptos básicos: multiculturalidad, pluriculturalidad, interculturalidad, choque cultural.
2.Qué es la Pragmática? La competencia pragmática en el uso de la lengua. Concepto de pragmática lingüística y pragmática comunicativa.
Los tópicos lingüísticos de la pragmática comunicativa:
los Actos de Habla,
El Principio de Cooperación,
Concepto de inferencia: las implicaturas.
La Teoría de la Relevancia
3. La pragmática cultural y la Comunicación No Verbal (CNV) La Kinésica,
La Paralingüística,
La Proxémica.
Su aplicación en la enseñanza de segundas lenguas.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
30 200 230
Atenció personalitzada
50 200 250
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripción y presentación de la asignatura, de sus objetivos y de lo que se espera de los alumnos en esta materia.
Atenció personalitzada Presentación de diversas alternativas y discusión conjunta de los conceptos explicados en la parte teórica, así como la posible solución dada a los distintos conflictos pragmáticos presentes en la enseñanza y el apendizaje de una lengua extranjera.

Atenció personalitzada
Descripció
ASSISÈNCIA A CLASSE OBLIGATÒRIA SI ES VOL OBTENIR UNA QUALIFICACIÓ MITJANÇANT AVALUACIÓ CONTINUADA. RELACIÓ AMB LA DOCENT PER MITJÀ DEL FORUM DEL MOODLE I PERSONALMENT A LES HORES DE VSITA DEL DESPATX O PRÈVIA PETICIÓ D'HORA.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
assistència i participació 60
Altres  

presentacions a classe

40
 
Altres comentaris i segona convocatòria

AVALUACIÓ CONTINUADA AL LLARG DELCURS I PRESENTACIÓ D'UN TREBALL FINAL


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
LLEGIR EL DOSSIER DE L'ASSIGNATURA PRÈVIAMENT A L'INICI DE LES CLASSES PER LES PERSONES QUE NO HAGIN FET ESTUDIS DE PRAGMÀTICA A LA SEVA CARRERA
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent