DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) BASES PER A L'ELABORACIÓ D'UNA TESI DOCTORAL Codi 12855201
Ensenyament
Ensenyament de Llengües: Espanyol com a Llengua Estrangera (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
NOMDEDEU RULL, ANTONIO
Adreça electrònica antonio.nomdedeu@urv.cat
Professors/es
NOMDEDEU RULL, ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Dominar les teories de l'adquisició de llengües estrangeres y els fonaments pedagògics i psicològics d'aquestes teories, com també els principis metodològics i les aplicacions més adequades per a optimitzar l'aprenenttage d'una llengua estrangera.
 A2 Descriure i interpretar el funcionament dels sistemes formal i funcional de l'espanyol i donar-los un tractament didàctic adequat.
 A5 Exposar amb domini i de forma adequada els coneixements sobre l'espanyol LE de manera escrita, oral o per entorns multimèdia diversos
 A8 Dissenyar i dur a terme una investigació rellevant en l'àrea de l'ensenyament d'E/LE basada en els diferents mètodes d'investigació quantitativa i qualitativa i implementar els resultatsde d'aquesta investigació a l'aula.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a la vanguardia del camp d'estudi, en un context d'investigació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Sintetitza i exposa correctament de forma oral i escrita els resultats del seu treball o projecte d'investigació.
 A2 Sintetitza i exposa correctament de forma oral i escrita els resultats del seu treball o projecte d'investigació.
 A5 Sintetitza i exposa correctament de forma oral i escrita els resultats del seu treball o projecte d'investigació.
 A8 Entén i identifica els diferents elements que intervenen en l'elaboració d'un treball o projecte d'investigació.
Coneix els procediments bàsics d'un treball o projecte d'investigació.
Aprofundeix en eines de recollida de dades i d'anàlisi d'aquestes.
Gestiona les bases de documentació técnica-científica, per a seleccionar documents d'altres autors útils pel seu treball o projecte d'investigació.
Identifica els recursos existents per a cercar informació tant en les fonts d'informació generals, com en les bases de dades bibliogràfiques i a Internet.
Sintetitza i exposa correctament de forma oral i escrita els resultats del seu treball o projecte d'investigació.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B2 Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Reflexiona sobre el seu procés d’ aprenentatge i necessitats d’ aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
 C6 Identifica necessitats de formació

Continguts
Tema Subtema
Marc legal Accés i admissió als estudis oficials de doctorat
Beques per realitzar el doctorat
Fases de què consta l'elaboració d'una tesi doctoral: decisió, realització i execució Selecció de l'àrea de recerca
Selecció de temes possibles de recerca
L'aportació de coneixement d'una tesi
Exploració d'un tema i proposta de tesi
La planificació temporal
Gestió de les activitats relacionades amb la tesi
Pautes metodològiques per elaborar una tesi doctoral Domini de la metodologia adequada de cara al desenvolupament del tema de recerca escollit
Les fonts documentals per al desenvolupament del tema de recerca Tipus de fonts documentals
Com gestionar la informació Selecció de lectures
Prendre notes
Sistemes d'arxiu i codificació
Les habilitats comunicatives per a la comunicació científica: expressió oral i escrita dels resultats de la recerca Redacció del treball: problemes, solucions i estratègies
Presentació i defensa de la tesi

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
12 10 22
Presentacions / exposicions
8 10 18
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
7 0 7
Resolució de problemes, exercicis
0 10 10
Atenció personalitzada
0 5 5
 
Proves pràctiques
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, de la metodologia i de les activitats d'avaluació
Sessió Magistral Desenvolupament de cadascun dels temes que constitueixen el programa de l'assignatura
Presentacions / exposicions Presentació, per part de l'estudiant, dels exercicis que ha preparat de forma autònoma
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Discussió de les solucions que planteja l'estudiant que fa la presentació per part de la resta de la classe
Resolució de problemes, exercicis Resolució d'exercicis d'aplicació dels temes desenvolupats a les sessions magistrals
Atenció personalitzada L'alumne podrà resoldre els dubtes amb el professor relacionats amb els continguts de la matèria.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne serà atès pel professor per resoldre els dubtes i/o problemes que li plantegin els diferents continguts de l'assignatura i també altres qüestions que tinguin a veure amb la matèria. També se l'assessorarà sobre l'elaboració de les pràctiques que hagi de realitzar. Resolució de dubtes o bé de forma presencial (dimarts de 15h a 17h i dimecres de 15h a 16h) o bé a través del correu electrònic (antonio.nomdedeu@urv.cat).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
Avaluació de l'argumentació realitzada per resoldre els exercicis plantejats 40%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Avaluació de les intervencions que realitzen els estudiants a l'aula 5%
Resolució de problemes, exercicis
Avaluació de la correcta aplicació de ls continguts de l'assignatura a qüestions concretes 15%
Altres  

Avaluació de la correcta consecució dels objectius que es plantegen a l'assignatura mitjançant preguntes de tipus pràctic

40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

ALCINA FRANCH, José. (1994). Aprender a investigar: métodos de trabajo para la redacción de tesis doctorales (Humanidades y Ciencias Sociales). Madrid: Compañia Literaria. (Localización: Bib. Campus Catalunya, Planta 0, TRI 001.8 Alc)

ÁLVAREZ-GAYOU JURGENSON, J.L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. Barcelona, México, Buenos Aires: Paidos Educador.

ARACIL VOLTES, Vicente (2005). Introducción a la investigación científica: ensayo sobre la elaboración de una tesis doctoral. Las Palmas de Gran Canaria: Anroart. (Localización: Bib. Campus Sescelades, Planta 1, PROJECTES i TESIS 001 Ara)

BLAXTER, Loraine (2000). Cómo se hace una investigación. Barcelona: Gedisa. (Localización: Bib. Campus Catalunya, Planta 0, TRI 001.8 Bla)

CASSANY, Daniel (2007). Afilar el lapicero. Guía de redacción para profesionales. Barcelona: Anagrama.

COLOBRANS DELGADO, Jordi (2001). El Doctorando organizado: la gestión del conocimiento aplicada a la investigación. Zaragoza: Mira Editores. (Localización: Bib. Campus Catalunya, Planta 0, TRI 001.8 COL)

COROMINA, E.; CASACUBERTA, X; y QUINTANA, D. (2000). El treball de recerca. Procés d’elaboracio, memoria escrita, exposició oral i recursos. Vic. Eumo Editorial.

DÖRNYEI, Z. (2007). Research methods in Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press.

ECO, Umberto. (1992). Cómo se hace una tesis: técnicas y procedimientos de estudio, investigación y escritura. (11ª ed.) Barcelona: Gedisa.

GAITÁN MOYA, J.A. y PIÑUEL RAIGADA, J.L. (1998). Técnicas de investigación en comunicación social. Elaboración y registro de datos. Madrid: Editorial Síntesis. Col. Experiencias e Investigación.

HERNÁNDEZ SAMPIERI, Roberto; FERNÁNDEZ-COLLADO, Carlos; BAPTISTA LUCIO, Pilar (2006

4

). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill / Iberoamericana Editores. (Localización: Bib. Campus Catalunya, Planta 0, TRI 001.8 Her)

JIMÉNEZ RUIZ, Juan Luis (2007). Metodología de la investigación lingüística. Alicante: Univ. de Alicante. (Localización: Bib. Campus Catalunya, Planta 1, 801 Jim)

LÓPEZ MORALES, Humberto (1994). Métodos de investigación lingüística. Salamanca. Ediciones del Colegio de España. (Localización: Bib. Campus Catalunya, Planta 0, 001.8 Lop)

MACE, Gordon (2000). Guide d'élaboration d'un projet de recherche en sciences sociales. Bruxelles: De Boeck Université: Les Presses de l'Université Laval. (Localización: Bib. Campus Catalunya, Planta -1, 001.8 Mac)

MEDINA RIVILLA, Antonio; CASTILLO ARREDONDO, Santiago (coord.) (2003). Metodología para la realización de proyectos de investigación y tesis doctorales. Madrid: Universitas.(Localización: Bib. Campus Catalunya, Planta 0, TRI 001.8 Met)

PÉREZ, Santos (2007). Normas de presentación de tesis, tesinas y proyectos. Madrid: Publicaciones Universidad Pontificia de Comillas. (Localización: Bib. Campus Catalunya, Planta 0, TRI 001.81 Per)

RIGO, Antònia; y GENESCÀ, Gabriel. (2000). Tesis i treballs. Aspectes formals. Vic. Eumo Editorial. (Localización: Bib. Campus Catalunya, Planta -1, TRI 001.8 Rig / Planta 0, TRI 001.8 Rig)

SALKIND, Neil J. (1998

3

). Métodos de investigación. México: Prentice Hall Hispanoamericana. (Localización: Bib. Campus Catalunya, Planta -1 Compactes, 001.8 Sal)

SIERRA BRAVO, Restituto. (1994). Tesis doctorales y trabajos de investigación científica. (3ª ed. Rev. y ampl.) Madrid: Paraninfo. (Localización: Bib. Campus Catalunya, Planta -1, 001.81 Sie / Planta 0, TRI 001.8 SIE)

WALKER, Melissa. (2000). Cómo escribir trabajos de investigación. Barcelona: Editorial Gedisa- Col. Biblioteca de Educación-Herramientas Universitarias. (Ed. original. 1984-1997). (Localización: Bib. Campus Catalunya, Planta 0, TRI 001.81 Wal)

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent