DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) LA CULTURA A L'AULA D'ESPANYOL COM A LLENGUA ESTRANGERA: LITERATURA, HISTÒRIA, ART I CINEMA Codi 12855202
Ensenyament
Ensenyament de Llengües: Espanyol com a Llengua Estrangera (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
FORGAS BERDET, ESTHER
Adreça electrònica esther.forgas@urv.cat
Professors/es
FORGAS BERDET, ESTHER
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Descriure i interpretar el funcionament dels sistemes formal i funcional de l'espanyol i donar-los un tractament didàctic adequat.
 A5 Exposar amb domini i de forma adequada els coneixements sobre l'espanyol LE de manera escrita, oral o per entorns multimèdia diversos
 A6 Introduir la multiculturalitat i la diversitat lingüística com a eina enriquidora i complementària en l'ensenyament de la llengua.
 A8 Dissenyar i dur a terme una investigació rellevant en l'àrea de l'ensenyament d'E/LE basada en els diferents mètodes d'investigació quantitativa i qualitativa i implementar els resultatsde d'aquesta investigació a l'aula.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a la vanguardia del camp d'estudi, en un context d'investigació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Entén el component pragmàtic-cultural de la llengua i com s'explica en el context de l'aula d'E/LE.
 A5 Coneix els nous models d'explicació del component gramatical, lèxic, fonètic-fonològic, pragmàtic i semàntic de la llengua que influeixen directament en els enfocaments metodològics adoptats a l'hora del treball amb aquests a l'aula d'E/LE.
Entén el component pragmàtic-cultural de la llengua i com s'explica en el context de l'aula d'E/LE.
 A6 Coneix els nous models d'explicació del component gramatical, lèxic, fonètic-fonològic, pragmàtic i semàntic de la llengua que influeixen directament en els enfocaments metodològics adoptats a l'hora del treball amb aquests a l'aula d'E/LE.
 A8 Dissenya estratègies i materials per a l'ensenyament dels components gramatical, lèxic, semàntic, pragmàtic i fonètic-fonològic de la llengua.
Entén el component pragmàtic-cultural de la llengua i com s'explica en el context de l'aula d'E/LE.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Reflexiona sobre el seu procés d’ aprenentatge i necessitats d’ aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Los contenidos culturales en la clase de Lengua Extranjera. Cultura (institucional) frente a cultura (experiencial). Historia de la Civilización versus Cultura en la clase de L2. Sistemas culturales e historia de las civilizaciones. Sistemas Culturales comunicativos, corporales, objetales, entorno natural y entorno modificado. Historia de la Civilización: literatura, historia, arte
Problemas generales de la enseñanza de la Cultura en clase de L2. Problemas relacionados con el diseño de los cursos. Problemas relacionados con el nivel profesional del docente. Problemas relacionados con el diseño y los contenidos de los manuales. Problemas relacionados con la estructura y composición de la clase. Problemas relacionados con el perfil del docente. Problemas relacionados con los manuales. Problemas relacionados con la estructura de la clase. Requisitos del alumnado de la clase de Cultura. Requisitos específicos para cada disciplina.
Enseñanza de la literatura en clase de E/LE. Problemas relacionados con la enseñanza de la literatura en sí misma. Evolución metodológica en la enseñanza de la literatura. Requisitos del alumnado de la clase de Literatura. Requisitos del docente de la clase de Literatura. Requisitos de los manuales de la clase de Literatura. Ventajas del estudio funcional de la literatura. Ventajas del uso de textos literarios en el aula de E/LE. Destrezas necesarias para el alumno extranjero en clase de literatura. La enseñanza funcional de la literatura y las destrezas en clase
Enseñanza de la historia en clase de E/LE. Cuestiones relacionadas con la disciplina histórica. Recomendaciones relacionadas con la forma de enseñar Historia. Recomendaciones relacionadas con el docente en la enseñanza de la Historia. Requisitos del alumnado de la clase de Historia
Enseñanza del Arte en clase de E/LE. Contenidos de las clases de Arte en la enseñanza de E/LE. Estructura de las clases de arte en el aula de E/LE. Requisitos del alumnado de la clase de Arte. La arquitectura en clase de Arte. Ventajas del estudio de los estilos arquitectónicos en clase de E/LE. La pintura española en clase de Arte. Ventajas del estudio de la pintura en clase de E/LE.
El cine en clase de E/LE. Conexiones del cine en clase de E/LE. El cine y la cultura. El cine y la sociedad. El cine y la literatura. El cine y la lengua. Ventajas del empleo del cine en clase de E/LE

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció

Atenció personalitzada
Descripció
lo largo del curso el alumnado se mantiene en permanente comtacto con el docente por medio de las entrevistas personales o bien por mensaje por correo electrónico y a través de la herramienta Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Altres  

6.-Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels estudiants d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). En un context virtual o semipresencial: Exposició oral per part dels estudiants sobre un tema concret, mitjançant gravació de vídeo o en directe, mitjançant webconferència (Adobe Connect) o altres eines.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Quienes no hayan asistido a un mínimo del 80% de la asignatura deberán someterse a un examen teórico, además de la correspondiente presentación de la unidad didáctica.


Fonts d'informació

Bàsica

Armenteros, J.C La España del siglo XX Madrid Edelsa

Bellón Alonso, V. y Roncero Doña, E España, ayer y hoy. Apuntes de Lengua y Civilización españolas Madrid Edinumen 1995

Burgos, F Los ochenta mundos de Cortázar: ensayos Madrid Edelsa

Casado, M. L., S. Águeda, B. Águeda y J. Pérez Corral Proverbios españoles Madrid SGEL 1999

Cevallos, F Juan Bautista Aguirre y el barroco colonial Madrid Edelsa

Correa, P. Historia de la literatura española Madrid Edelsa

Chevalier, M Tipos cómicos y folklore: siglos XVI-XVII Madrid Edelsa

España escribe sobre Europa Madrid SM

España. Tierra entre mares. Vídeo Madrid SGEL

González, J.M Poesía española de postguerra (Celaya-Otero-Hierro) Madrid Edelsa

Historia de España Madrid SGEL

Historia del Arte español Madrid SGEL

Luque Durán, J. D Narraciones españolas para estudiantes extranjeros, niveles elemental y superior Madrid SGEL

Marín J. M. y A. Rey Hazas Antología de la literatura española hasta el siglo XIX Madrid SGEL

Millares, S. España en el siglo XX Madrid Edinumen 1998

Mora, C España ayer y hoy. Itinerario de cultura y civilización Madrid SGEL

Hispanoamérica ayer y hoy Madrid SGEL

Navas Ruiz, R. y Alegre, J.M Conversaciones hispánicas Salamanca Colegio de España 1988

Ocasar, J. L Literatura española contemporánea Madrid Edinumen 1998

Quesada Marco, S Curso de civilización española Madrid SGEL 1992

Conozca España. Vídeo y libro Madrid SGEL

Quintana, M Historia de América Latina Madrid Edinumen 1999

Ramoneda, A Antología de la literatura española del siglo XX Madrid SGEL

Rodríguez, J. M Historia del arte contemporáneo en España Madrid Edinumen 1998

Roldán, J.M Historia de España Madrid Edelsa

Vázquez, G. y N. Martínez Historia de América Latina Madrid SGEL

Villanueva, C. y Fernández, J Serie Aires de Fiesta Difusión Barcelona 1996

Villar Raso, M Historia de la literatura hispanoamericana Madrid Edelsa

Viñes Millet, C. La cultura en la España contemporánea Madrid Edelsa

Revista CARABELA nº 59 La literatura en el aula de E/LE, Editorial SGEL

Rondas a las literaturas hispanoamericanas, Editorial EDINUMEN

Literatura para la vida, Editorial EDINUMEN

España, siglo XXI, Editorial EDELSA

Esp@ña. Manual de civilización (con CD) Editorial EDELSA

Historia del arte de España e Hispanoamérica, Editorial EDELSA

Imágenes de América Latina. Libro Editorial EDELSA, Material de prácticas .

Curso de literatura (con CD), Editorial EDELSA

http://www.ballgame.org/

http://www.seacex.es/didactica/peru/0expo_peru.html

http://www.seacex.es/didactica/santiago/expo-es.html




Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent