DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) L'ENSENYAMENT DEL LÈXIC A L'AULA D'ESPANYOL COM A LLENGUA ESTRANGERA Codi 12855206
Ensenyament
Ensenyament de Llengües: Espanyol com a Llengua Estrangera (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
NOMDEDEU RULL, ANTONIO
Adreça electrònica antonio.nomdedeu@urv.cat
Professors/es
NOMDEDEU RULL, ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant Esta asignatura permitirá al alumno desarrollar los conocimientos y destrezas relacionados con la competencia léxica del español y le dará herramientas para poder trabajarlo de manera sistemática en el aula. Comenzando por definir la importancia del léxico en la enseñanza y aprendizaje del español como lengua extranjera, estudiaremos los procesos de adquisición del léxico, así como el tipo de vocabulario que se debe enseñar en cada una de las etapas de aprendizaje. Además, el alumno dispondrá de una completa metodología de enseñanza del léxico y de diferentes técnicas y materiales, entre los que destacaremos especialmente el uso pedagógico del diccionario.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Descriure i interpretar el funcionament dels sistemes formal i funcional de l'espanyol i donar-los un tractament didàctic adequat.
 A5 Exposar amb domini i de forma adequada els coneixements sobre l'espanyol LE de manera escrita, oral o per entorns multimèdia diversos
 A8 Dissenyar i dur a terme una investigació rellevant en l'àrea de l'ensenyament d'E/LE basada en els diferents mètodes d'investigació quantitativa i qualitativa i implementar els resultatsde d'aquesta investigació a l'aula.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a la vanguardia del camp d'estudi, en un context d'investigació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix els nous models d'explicació del component gramatical, lèxic, fonètic-fonològic, pragmàtic i semàntic de la llengua que influeixen directament en els enfocaments metodològics adoptats a l'hora del treball amb aquests a l'aula d'E/LE.
Seleccciona el mètode d'instrucció lèxica més adequat per a l'ensenyament i l'aprenentatge del lèxic, en funció del context i el perfil dels estudiants.
 A5 Coneix els nous models d'explicació del component gramatical, lèxic, fonètic-fonològic, pragmàtic i semàntic de la llengua que influeixen directament en els enfocaments metodològics adoptats a l'hora del treball amb aquests a l'aula d'E/LE.
 A8 Dissenya estratègies i materials per a l'ensenyament dels components gramatical, lèxic, semàntic, pragmàtic i fonètic-fonològic de la llengua.
Seleccciona el mètode d'instrucció lèxica més adequat per a l'ensenyament i l'aprenentatge del lèxic, en funció del context i el perfil dels estudiants.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Reflexiona sobre el seu procés d’ aprenentatge i necessitats d’ aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. Aproximacions metodològiques a l'ensenyament del lèxic
2. Selecció del lèxic 2.1. Aspectes de la competència lèxica
2.2. Criteris per a la selecció del lèxic
3. Procediments didàctics en l'ensenyament del lèxic 3.1. Tècniques de presentació i amplicació del lèxic

3.2. Tipus d'activitats
4. Eines de consulta per a l'aprenentatge del lèxic

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 5 7
Sessió Magistral
A2
A5
A8
14 14 28
Presentacions / exposicions
B3
B4
3 11 14
Resolució de problemes, exercicis
A2
C3
C5
10 15 25
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció del contingut de l'assignatura i dels objectius que ha d'aconseguir l'alumnat a la fi de les classes.
Sessió Magistral Introducció teòrica al tema objecte de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Presentació per part de l'alumnat de les activitats proposades a classe.
Resolució de problemes, exercicis Resolució de diferents casos pràctics relacionats amb el temari, propostos a classe.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes per mitjà de les tutories presencials.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne serà atès pel professor per resoldre els dubtes i/o problemes que li plantegin els diferents continguts de l'assignatura i també altres qüestions que tinguin a veure amb la matèria. També se l'assessorarà sobre l'elaboració de les pràctiques que hagi de realitzar. Resolució de dubtes o bé de forma presencial (dimarts de 15h a 17h i dimecres de 15h a 16h) o bé a través del correu electrònic (antonio.nomdedeu@urv.cat).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
B3
B4
S'avaluarà l'adequació del treball presentat als supòsits teòrics de l'assignatura. 70%
Resolució de problemes, exercicis
A2
C3
C5
S'avaluarà la participació activa de l'alumnat en les sessions pràctiques de la classe. 10%
Altres  

Es tindrà en compte l'assistència regular a les sessions

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica

Ainciburu, M. C. (2008), “La enseñanza del léxico en las lenguas extranjeras: ¿qué palabras hay que enseñar?”, en III Jornadas de Español como Lengua Extranjera, I Congreso Internacional de Enseñanza e Investigación en ELSE, 21-23 de mayo de 2008. Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. Disponible en: http://www.lenguas.unc.edu.ar/elsecongreso/teleconferencia_ainciburu.pdf

Alonso Pérez-Ávila, Elena (2006). El corpus lingüístico en la didáctica del léxico en el aula de E/LE. Memoria de Máster. Universidad Antonio de Nebrija.

Álvarez Cavanillas, José Luis (2006). Algunas aplicaciones del enfoque léxico al aula de ELE. Memoria de Máster. Universidad de Barcelona.

Arribas Esteras, M. N. (2009), “Historia de las palabras: una propuesta antropológica y etnolingüística para el aprendizaje del léxico en E/LE”, A. Barrientos et al. (eds.) El profesor de español LE/L2. Actas del XIX Congreso Internacional de ASELE, Cáceres, 24-27 de septiembre de 2008 (pp. 185-201). Cáceres: Universidad de Extremadura. Disponible en http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/19/19_0185.pdf

Ayala Castro, M. C. (coord.) (2001). Diccionarios y enseñanza. Alcalá: Universidad.

?Baralo, M. (1999), La adquisición del español como lengua extranjera, Madrid, Arcolibros.

Bernal, María Jesús (2012). La literatura en el aula de E/LE. Memoria de máster. Universidad de Salamanca.

Bogaards, Paul (1994), Le vocabulaire dans l’apprentissage des langues étrangères, Paris, Hatier-Didier, Colección Langues et Apprentissage des Langues.

Cano Ginés, Antonio. (2003). Contribuciones lexicográficas al español como lengua extranjera. Tesis doctoral.Madrid: Universidad Complutense.

Cano Ginés, A. (2007), “Importancia y necesidad de la lexicografía orientada al español/LE”, en Revista de Filología, 25, 89-95. Disponible en: 

http://publica.webs.ull.es/upload/REV%20FILOLOGIA/25%20-%202007/08%20Cano.pdf

Carcedo González, A. (2000): "Índices léxico-estadísticos y graduación del vocabulario en la enseñanza de E/LE", en M. Franco et al. (eds.), Nuevas perspectivas en la enseñanza del español como lengua extranjera, Actas del X Congreso de ASELE, Cádiz, Publicaciones de la Universidad - Asele, pp. 175-183.

Carter, R. y McCarthy, M. (1988): Vocabulary and Language Teaching, London-New York, Longman.

Castro, M. de y J. Díaz De Atauri (2000): Aprendizaje del léxico y connotaciones culturales, Madrid, Edelsa-Lingua-I.Cervantes-Tándem.

Forment Fernández, M. del M. (2000). “Hacer novillos, hacer la vaca o hacer campana, ¿qué fraseología enseñar?”, en M. A. Martín y C. Díez (eds.), ¿Qué español enseñar? Norma y variación lingüísticas en la enseñanza del español a extranjeros. Actas del XI Congreso de la Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera. Zaragoza, 13-16 de septiembre de 2000 (pp. 317-325). Zaragoza: Universidad de Zaragoza. Disponible en: http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/11/11_0317.pdf

García Martín, Ana M.ª (2011). La didáctica de la literatura en las clases de ELE. Propuesta de un curso de literatura renacentista y barroca para el nivel C-1. Memoria de máster. Universidad Rovira i Virgili.

Gelabert, M. J. et al. (2002): Producción de materiales para la enseñanza del español, Madrid, Arco-Libros [cap. 3: "Importancia del tratamiento del léxico"; contiene ejercicios].

Girard, D. (1972), Linguistique appliquée et didactique des langues, París, Colin / Longman.

Gómez Molina, José Ramón (2001), «La competencia léxica en la enseñanza-aprendizaje de español como L2 y LE», Mosaico, n° 5.

Gómez Molina, J. R. (2004). “Las unidades léxicas en español”, Carabela, 56, 27-50. Disponible en: http://www.linguas.net/LinkClick.aspx?fileticket=a7hlNyXfuZA%3D&tabid=774&mid=1543&language=en-US

Guastalegnanne, H. (2009), “Juegos para trabajar gramática y vocabulario en la clase ELE”, en Suplementos marco ELE, V Encuentro Brasileño de profesores de español, 9, Instituto Cervantes de Belo Horizonte, 1-34. Disponible en: http://marcoele.com/descargas/enbrape/guastalegnanne_juegos.pdf

Higueras García, M. (1996): "Aprender y enseñar léxico", en L. Miquel y N. Sans (eds.), Didáctica del español como lengua extranjera II, Cuadernos Tiempo Libre, Colección Expolingua, Madrid, pp. 111-126.

Higueras García, Marta (2007), "Técnicas para la enseñanza del léxico", Mosaico, MEC, pp. 37-42.

Higueras García, Marta (2008), "Nuevas técnicas para enseñar léxico", V Encuentro Práctico de Profesores de ELE Wurzburg. 30-31 mayo 2008.

Iborra Jiménez, Guillermo (2009). La enseñanza del léxico estructurado en los niveles B1-B2. Memoria de investigación. Universidad de Alcalá.

Izquierdo Gil, M.ª Carmen (2003), La selección del léxico en la enseñanza del español como lengua extranjera. Su aplicación al nivel elemental en estudiantes francófonos, Valencia, Université Paris III-Sorbonne Npuvelle y Universidad de Valencia.

Juilland, A. y Chang-Rodríguez, E. (1964), Frequency Dictionary of Spanish Words, London-The Hague-Paris, Mouton.

Julià Luna, C. y Ortiz Rodríguez, C. (2012). “El proceso de enseñanza-aprendizaje de las unidades fraseológicas en ELE”, en VII Congreso Internacional de Docencia Universitaria e Innovación. La universidad: una institución de la sociedad, 4-6 de julio de 2012. Barcelona: Universidad Pompeu Fabra. Disponible en: http://www.cidui.org/revista-cidui12/index.php/cidui12/article/view/344

Justicia, F. (1995). El desarrollo del vocabulario. Diccionario de frecuencias, Granada , Universidad de Granada.

López Prats, Encarna. (2009). El texto literario en el aula de E/LE. Memoria de Máster. Universitat de Girona.

López Rivero, Eva (2008). Estudio de disponibilidad léxica en 43 estudiantes de ELE. Memoria de Máster. Universidad Antonio de Nebrija. Tutora: Marta Higueras García.

Martín García, J. (1999). El diccionario en la enseñanza del español. Madrid: Arco/Libros.

Mccarthy, Michael (1990). Vocabulary, Oxford, Oxford University Press.

?Morante, Roser (2005). El desarrollo del conocimiento léxico en segundas lenguas. Madrid, Arco/Libros.

Moreno Ramos, Jesús (2004), “Enseñar la lengua desde un enfoque léxico”, Glosas didácticas, n. 11, pp. 162-168.

Nomdedeu Rull, A. (2006). “Diccionarios monolingües de aprendizaje de E/LE: características y uso”. En Annali dell’Università degli Studi di Napoli “L’Orientale”. Sezione Romanza, XLIX, 2. Nápoles: L’Orientale Editrice, pp. 397-431.

Palapanidi, K. (2012). "La aplicación de la disponibilidad léxica a la didáctica del léxico de LE". Revista Nebrija de Lingüística Aplicada, 11 (6), 69-77.

Pinilla Gómez, R. (2005), “Facilitar el aprendizaje del léxico: características gramaticales de las palabras”, en M. A. Castillo (coord.), Las gramáticas y los diccionarios en la enseñanza del español como segunda lengua, deseo y realidad. Actas del XV Congreso Internacional de ASELE, Sevilla, 22-25 de septiembre de 2004 (pp. 662-667). Sevilla: Universidad de Sevilla. Disponible en: http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/15/15_0660.pdf

Rodríguez Muñoz, Francisco José; Muñoz Hernández, Isabel Ofelia (2009), "De la disponibilidad a la didáctica léxica", Tejuelo, nº4, págs. 8-18.

Sánchez Lobato, J.; Santos Gargallo, I. (dirs.) (2004). Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2)/lengua extranjera (LE). Madrid: SGEL.

Santos Gargallo, I. (1999), Lingüística aplicada a la enseñanza-aprendizaje del español como lengua extranjera, Madrid, Arco / Libros.

Saralegui, Carmen; Tabernero, Cristina (2008). “Aportación al proyecto panhispánico de léxico disponible: Navarra”. Actas del XXXVII Simposio Internacional de la Sociedad Española de Lingüística (SEL), editadas por Inés Olza Moreno, Manuel Casado Velarde y Ramón González Ruiz, Departamento de Lingüística hispánica y Lenguas modernas. Pamplona, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra, pp. 745-761. ISBN: 84-8081-053-X. Publicación electrónica en: http://www.unav.es/linguis/simposiosel/actas/

Segoviano, C. (ed.) (1996). La enseñanza del léxico español como lengua extranjera. Frankfurt am Main-Madrid: Vervuert-Iberoamericana.

Siles Artés, J. (1996): Adquisición del léxico. Ejercicios prácticos, Madrid, SGEL.

Terrádez Gurrea, Marcial (2001), Frecuencias léxicas del español coloquial: análisis cuantitativo y cualitativo, Valencia, Universidad de Valencia, Cuadernos de Filología n° XLI.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent