DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) METODOLOGIA DE LA RECERCA EN ESPANYOL COM A LLENGUA ESTRANGERA Codi 12855208
Ensenyament
Ensenyament de Llengües: Espanyol com a Llengua Estrangera (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Jul., Set.
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
BARGALLÓ ESCRIVÀ, MARIA
Adreça electrònica maria.bargallo@urv.cat
Professors/es
BARGALLÓ ESCRIVÀ, MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Dominar les teories de l'adquisició de llengües estrangeres y els fonaments pedagògics i psicològics d'aquestes teories, com també els principis metodològics i les aplicacions més adequades per a optimitzar l'aprenenttage d'una llengua estrangera.
 A2 Descriure i interpretar el funcionament dels sistemes formal i funcional de l'espanyol i donar-los un tractament didàctic adequat.
 A8 Dissenyar i dur a terme una investigació rellevant en l'àrea de l'ensenyament d'E/LE basada en els diferents mètodes d'investigació quantitativa i qualitativa i implementar els resultatsde d'aquesta investigació a l'aula.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a la vanguardia del camp d'estudi, en un context d'investigació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Aplica a entorns nous o poc coneguts, els conceptes, principis, teories i models relacionats amb l'àrea de l'enseyament de llengües, especialment, l'enseyament de l'espanyol com a llengua estrangera.
 A2 Aplica a entorns nous o poc coneguts, els conceptes, principis, teories i models relacionats amb l'àrea de l'enseyament de llengües, especialment, l'enseyament de l'espanyol com a llengua estrangera.
 A8 Entén i identifica els diferents elements que intervenen en l'elaboració d'un treball o projecte d'investigació.
Coneix els procediments bàsics d'un treball o projecte d'investigació.
Aprofundeix en eines de recollida de dades i d'anàlisi d'aquestes.
Gestiona les bases de documentació técnica-científica, per a seleccionar documents d'altres autors útils pel seu treball o projecte d'investigació.
Identifica els recursos existents per a cercar informació tant en les fonts d'informació generals, com en les bases de dades bibliogràfiques i a Internet.
Aplica a entorns nous o poc coneguts, els conceptes, principis, teories i models relacionats amb l'àrea de l'enseyament de llengües, especialment, l'enseyament de l'espanyol com a llengua estrangera.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B2 Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Reflexiona sobre el seu procés d’ aprenentatge i necessitats d’ aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. El proceso de investigación. Objetivos, preguntas de investigación y justificación del estudio
2. Los tipos de investigación característicos de la lingüística aplicada. La investigación en el ámbito de E/LE
3. El diseño de investigación. Objetivos y estrategias
4. Recolección de los datos
5. Análisis de los datos
6. La redacción del estudio

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
C3
2 0 2
Sessió Magistral
A1
B2
B3
C3
30 2 32
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A8
B2
B3
C3
8 6 14
Presentacions / exposicions
A1
A2
A8
B3
B4
C3
8 6 14
Atenció personalitzada
B1
B3
C5
0 1 1
 
Proves pràctiques
A1
A2
A8
B2
B3
B4
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripción del contenido de la asignatura y de los objetivos que debe alcanzar el alumnado al término de las clases.
Sessió Magistral Desarrollo de cada uno de los temas que constituyen el programa de la asignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Planteamiento y resolución de distintas actividades relacionadas con los temas expuestos en clase.
Presentacions / exposicions Presentación, por parte del estudiante, de los ejercicios que ha preparado de forma autónoma.
Atenció personalitzada Tutorización a partir de reuniones presenciales y de tutorías mediante Moodle con la profesora del trabajo que desarrollará el alumno.

Atenció personalitzada
Descripció
Tutorización del estudiante a lo largo de la asignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A8
B2
B3
C3
Discusión de las soluciones que plantea el estudiante que realiza la presentación por parte del resto de la clase. 10%
Presentacions / exposicions
A1
A2
A8
B3
B4
C3
Presentación por parte del estudiante de los ejercicios que ha preparado de forma autónoma. 30%
Proves pràctiques
A1
A2
A8
B2
B3
B4
Resolución de ejercicios de aplicación de los temas desarrollados en las sesiones magistrales. 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Los estudiantes matriculados en la URV siguen el sistema ECTS y tienen derecho a las convocatorias de evaluación indicadas en la normativa académica de grado y máster vigente.


Fonts d'informació

Bàsica Dörnyei, Z, Research Methods in Applied Linguistics, Oxford: Oxford University Press, 2007
Hernández Sampieri, R.; Fernández Collado, C.; Baptista Lucio, P. , Fundamentos de metodología de la investigación, Madrid: McGraw Hill, 2007
Hinkel, E. (ed.), Handbook of Research in Second Language Teaching and Learning. Vol II, London: Routledge, 2011
Jiménez Ruiz, J. L. , Metodología de la investigación lingüística, Alicante: Universidad de Alicante, 2007
Lähdesmäki, T.; Hurme, P.; Koskimaa, R.; Mikkola, L.; Himberg, T. , Mapping Research Methods. Methods Paths for Humanists, University of Jyväskylä, 2014
Mackey, A.; Gass, S., Second Language Research. Methodology and Design, New York: Routledge, 2016 (2ª ed)
Santos Gargallo, I.; Hernando Velasco, A., Cómo hacer un buen TFM en enseñanza del español como lengua extranjera, Arco Libros, 2018
Cortés Rodríguez, L., Cómo hacer una exposición oral, Arco Libros, 2018

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent