DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) COMUNICACIÓ I TRANSFERÈNCIA DE LA RECERCA Codi 12875101
Ensenyament
Recerca Avançada en Estudis Humanístics (2019)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
JIMÉNEZ LÓPEZ, MARÍA DOLORES
Adreça electrònica mariadolores.jimenez@urv.cat
Professors/es
JIMÉNEZ LÓPEZ, MARÍA DOLORES
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es presenten de manera sistemàtica una sèrie de coneixements que són imprescindibles per a l'exercici de l'activitat investigadora i que en la formació universitària de grau o bé estan completament absents o es presenten de forma superficial i poc ordenada. Es pretén que l'alumne adquireixi les habilitats i els coneixements que li permetin comunicar de manera rigorosa i eficaç els resultats de la seva investigació tant a la comunitat científica com a la resta de la societat. Per això, l'objectiu d'aquesta assignatura és doble: d'una banda, pretén oferir les eines necessàries perquè l'alumne sigui capaç de comunicar per escrit i oralment els resultats de les seves investigacions, i per a això s'abordaran qüestions relacionades amb la redacció d'articles científics i s'analitzaran les diferents maneres de comunicar oralment la investigació. D'altra banda, es pretén que l'estudiant es familiaritzi amb les diferents activitats dirigides a la difusió de la recerca per tal de facilitar l'ús, l'aplicació i l'explotació del coneixement fora de l'àmbit estrictament acadèmic, ja sigui per altres institucions de recerca , pel sector productiu o per la societat en general.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Dominar les eines de recerca pròpies de les ciències humanes i ser capaç d'aplicar, en un registre corresponent a un postgrau, les metodologies específiques de les diverses disciplines d'aquest àmbit científic.
 A5 Difondre els resultats de la recerca, comunicant aquests resultats a públics especialitzats i no especialitzats, i transferint a la societat el coneixement resultant i la seva aplicabilitat.
 A6 Ser capaç d'elaborar treballs científics en l'àmbit de les humanitats que responguin a les exigències dels estàndards internacionals, aplicant la metodologia adequada en cada cas i incorporant els valors ètics i la perspectiva de gènere en l'activitat científica.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT2 Desenvolupar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i laboral o profesional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Dominar les tècniques i els recursos adequats per comunicar els resultats de la recerca tant en l'entorn acadèmic com en els diversos nivells de la divulgació científica.
 A5 Identificar les diferents tipologies de treballs escrits científics i de divulgació científica en l'àmbit de les humanitats.
Dominar les diverses formes de comunicació oral dels treballs científics.
Desenvolupar habilitats argumentatives, comunicatives i relacionals.
Desenvolupar estratègies per a la difusió i transferència del coneixement.
 A6 Adquirir la capacitat d'analitzar resultats de recerca, elaborar conclusions i assegurar la difusió del coneixement científic.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Conèixer l’objectiu de l’equip i identificar el seu rol en contextos complexos.
Comunicar i actuar amb altres equips per assolir conjuntament els objectius.
Comprometre’s i afavorir els canvis i millores necessaris per assolir els objectius de l’equip.
Confiar en les pròpies capacitats, respectar les diferències i aprofitar-les en benefici de l’equip.
 CT2 Aprofundir en l’autoconeixement professional.
Desenvolupar l’actitud professional.
Analitzar l’entorn professional propi de l’especialitat.
Dissenyar itineraris professionals específics.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. ESCRIPTURA ACADÈMICA I CIENTÍFICA. Es presenten les eines per a la comunicació per escrit dels resultats d'investigació. S'aborda el procés de publicació de la recerca fent referència a aspectes relacionats amb l'organització i la redacció d'articles per a la publicació i amb el procés de revisió dels manuscrits. 1.1 Fonaments de la redacció científica. Preparació d'un manuscrit
1.2 Estructura i contingut d'articles originals i d'articles de revisió
1.3 Procés de revisió de manuscrits: resposta a l'editor i als avaluadors
1.4 Elaboració d'informes científics i tècnics
1.5 Elaboració de llibres i capítols de llibre
1.6 Elaboració d'una tesi doctoral
2. COMUNICACIÓ ORAL DE LA INVESTIGACIÓ. Es presenten les tècniques de comunicació oral aplicades a la comunicació de la investigació en diversos formats. S'aborden qüestions relacionades amb les diverses tècniques per a l'explicació/argumentació/persuasió, l'elaboració del guió, el disseny de la presentació, etc. 2.1 Estructura i contingut d'una comunicació oral
2.2 Estructura i contingut d'una ponència
2.3 Estructura i contingut d'un pòster
2.4 Estructura i contingut d'una conferència
2.5 Presentacions virtuals en línia

3. DIFUSIÓ I DIVULGACIÓ CIENTÍFICA EN CIÈNCIES HUMANES. Es presenten les claus de la transmissió del coneixement científic, i s'explica com es gestiona i es transmet a la societat. Es reflexiona sobre les diferències entre la difusió de la recerca entre la comunitat científica i la divulgació de la ciència a la societat. Es presenten tècniques per a la transmissió del coneixement en els mitjans de comunicació. 3.1 Necessitat i problemàtica de la divulgació de la ciència
3.2 Divulgació en mitjans de comunicació social (premsa, ràdio, televisió, Internet): Coneixement del sistema i fonaments del seu funcionament
3.3 Els diferents tipus de públic i les seves característiques
3.4 Ús de les noves tecnologies en la disseminació dels resultats de la recerca
4. TRANSFERÈNCIA DEL CONEIXEMENT. S'analitza com pot transferir el coneixement entre diferents unitats organitzatives. 4.1 Relacions universitat-empresa i transferència de coneixement
4.2 Procés de transferència de coneixement a la societat
4.3 Llicències i patents: Identificar invencions patentables
4.4 Procediment de creació d'empreses: Start-up i spin-off

5. PROTECCIÓ DE RESULTATS D'INVESTIGACIÓ. Es presenten diferents tipus de drets per a la protecció de la innovació que permeten impulsar la valoració de la investigació i protegir els resultats que es desprenen de l'activitat investigadora.
5.1 Propietat intel•lectual i industrial
5.2 Patents
5.3 Models d'utilitat
5.4 Copyright i els drets d'autor
5.5 Open Knowledge, Open Science, Open Publishing

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A5
A6
18 50 68
Seminaris
A2
A5
A6
10 10 20
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A5
A6
CT1
CT2
13 7 20
Treballs
A5
A6
4 20 24
Presentacions / exposicions
A5
A6
10 2 12
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà el programa de l'assignatura.

Es proporcionarà informació clara sobre el mètode d'avaluació.

Es presentaran els tipus d'exercicis i proves a resoldre com pràctiques personals de l'alumne.

Es comentarà la bibliografia bàsica recomanada
Sessió Magistral A les sessions magistrals s'exposaran els continguts bàsics de l'assignatura. Després de les sessions magistrals l'alumne haurà d'ampliar els continguts exposats a classe amb bibliografia complementària.
Seminaris Seminaris impartits per especialistes en les diferents temàtiques que comprèn l'assignatura.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Assistència a esdeveniments científics i divulgatius.
Treballs Redacció d'un article científic sobre un tema triat per l'alumne.
Presentacions / exposicions Exposició oral en la qual es presentarà el treball realitzat en l'article de recerca.
Atenció personalitzada L'atenció personalitzada es durà a terme a través de consultes que l'alumne pot realitzar, sempre que ho cregui necessari, en les hores de despatx que s'indicaran oportunament.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es durà a terme a través de consultes que l'alumne pot realitzar, sempre que ho cregui necessari, en les hores de despatx que s'indicaran oportunament.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A5
A6
Redacció d'un article científic sobre un tema triat per l'alumne. 50%
Presentacions / exposicions
A5
A6
Exposició oral en la qual es presentarà el treball realitzat en l'article de recerca. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Álvarez Marañón, G. (2012). El arte de presentar: cómo planificar, estructurar, diseñar y exponer presentaciones. Barcelona: Gestión 2000.
  • Carbajo Cascón, F.  et al. (dirs.) (2018). Propiedad intelectual  y  transferencia de conocimiento en universidades y centros públicos de investigación. Valencia: Tirant lo Blanch.
  • Cargill, M. and O'Connor, P.  (2013).  Writing scientific research articles: strategies and steps. Oxford: Wiley-Blackwell
  • Carter, M. (2013).  Designing science presentations: a visual guide to figures, papers, slides, posters, and more.Amsterdam: Academic Press.
  • Castillo Vázquez, I.C. (2013). Propiedad intelectual, investigación y tesis doctorales. Barcelona: Marcial Pons.
  • CRUE (2018). Transferencia de conocimiento. Nuevo modelo para su prestigio e implulso. Madrid: CRUE-Santander universidades.
  • Etzkowitz, H., Zhou, Ch. (2017).  The Triple Helix: University–Industry–Government Innovation and Entrepreneurship. New York:  Routledge.
  • Fayos Gardó, A. et al. (ed.)  (2016). La propiedad intelectual en la era digital. Madrid: Dykinson.
  • Haskell, R. E. (2001). Transfer of Learning: Cognition, Instruction and Reasoning. San Diego, CA: Academic Press.
  • Hidalgo, A., León, G. y Pavón, J. (2002). La gestión de la innovación y la tecnología en las organizaciones. Madrid: Ediciones Pirámide.
  • Ibarra, A., Castro, J. y Rocca, L. (eds.) (2006). Las ciencias sociales y las humanidades en los sistemas de innovación. Guipuzkoa: Universidad del País Vasco.
  • Illingworth, S. and Grant, A. (2016). Effective science communication: a practical guide to surviving as a scientist.            Bristol: IOP Publishing.
  • Jalongo, M.R.  (2016). Writing for publication: transitions and tools that support scholars' success. Berlin: Springer.
  • Martínez Cabezudo, F. (2014).  Copyright y copyleft : modelos para la ecología de los saberes. Sevilla : Aconcagua Libros.
  • Robert  A. D. y  Gastel, B. (2008).  Cómo escribir y publicar trabajos científicos. Washington, D.C.: Organización Panamericana de la Salud.
  • Seguí Simarro, J. M.,  Poza Luján, J.L., y Mulet Salort, J.M. (2015).  Estrategias de divulgación científica. Valencia: Universitat Politècnica de València.
Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent