DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ART, POLÍTICA I SOCIETAT Codi 12875201
Ensenyament
Recerca Avançada en Estudis Humanístics (2019)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
Adreça electrònica annaisabel.serra@urv.cat
Professors/es
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant A l'assignatura s'estudiaran les relacions que han tingut al llarg dels segles l'art, la política i la societat palpables en obres d'art europees.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Dominar els problemes epistemològics comuns a la recerca en ciències humanes, així com reconèixer i utilitzar els models teòrics propis de les disciplines que configuren aquest àmbit.
 A2 Dominar les eines de recerca pròpies de les ciències humanes i ser capaç d'aplicar, en un registre corresponent a un postgrau, les metodologies específiques de les diverses disciplines d'aquest àmbit científic.
 A5 Difondre els resultats de la recerca, comunicant aquests resultats a públics especialitzats i no especialitzats, i transferint a la societat el coneixement resultant i la seva aplicabilitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Conèixer els principals corrents teòrics dels estudis d'història de l'art.
 A2 Analitzar i interpretar les fonts primàries –documentals, orals, materials i iconogràfiques– de les recerques en ciències humanes.
Identificar i valorar críticament els diversos tipus de bibliografia científica sobre un àmbit determinat de les ciències humanes.
Situar la reflexió historiogràfica en el context epistemològic que li correspon al voltant dels discursos polítics que hi ha darrere dels grans projectes artístics, posant especial èmfasi en el diàleg interdisciplinari.
 A5 Desenvolupar habilitats argumentatives, comunicatives i relacionals.
Desenvolupar estratègies per a la difusió i transferència del coneixement.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Art i societat: naturalesa i epistemologia. Disciplines afins i auxiliars.
2. Promotors i artistes des de l'antiguitat fins al món contemporani.
3. Audiències i receptors des del món antic fins avui.
4. La producció artística al llarg del temps i els reptes en la seva interpretació: estudis de cas.
5. L'art com a eina política i/o com artefacte religiós.
6. Art i poder. Art i memòria.
7. Les anàlisis més recents sobre aquesta línia argumental tradicional: transversalitat, transdisciplinarietat i nous enfocaments.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Treballs
A1
A2
A5
1 35 36
Sessió Magistral
A1
A2
A5
27 10 37
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Treballs Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne podrà quedar amb la professora a les hores que es convinguin a través del correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A1
A2
A5
L'alumne haurà d'aprofundir en un dels temes vistos a classe mitjançant l'elaboració d'un treball. 100%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.

Al tractar-se d'una assignatura de màster, la nota final dependrà d'un treball de recerca convingut amb l'alumne.


Fonts d'informació

Bàsica

La bibliografia recomanada és la següent:

  • BERGER, John. Panorámicas: ensayos sobre arte y política. Ed. Gustavo Gili, Barcelona, 2018.
  • BURUCÚA, José Emilio. Arte, sociedad y política. Ed. Sudamericana, Buenos Aires, 2010.
  • CHADWICK, Whitney. Mujer, arte y sociedad. Destino, 2a edición, Barcelona, 1999.
  • CLARK. Toby. Arte y propaganda en el siglo XX: la imagen política en la era de la cultura de masas. Ed. Akal, Madrid, 2002.
  • HENARES, Ignacio (director). Campo artístico y sociedad en España (1836-1936): la institucionalización del arte y sus modelos. Ed. Universidad de Granada, Granada, 2016.
  • READ, Herbert. Arte y sociedad. Arte ensayo, Barcelona, 2003 (3a ed.)
  • REVILLA, Federico. Simbología, arte y sociedad. Madrid, 1980. 
Complementària

A l'inici de l'assignatura es lliurarà a l'alumne una bibliografia específica sobre la temàtica que s'impartirà. 

Recomanacions


 
Altres comentaris
A l'assignatura es treballarà a partir de l'estudi de diversos casos relacionats amb el context artístic de la Contrareforma i de l'Art Barroc a Europa.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent