DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) USOS I FUNCIONS DE LA IMATGE Codi 12875206
Ensenyament
Recerca Avançada en Estudis Humanístics (2019)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SERRANO COLL, MARTA
Adreça electrònica marta.serrano@urv.cat
Professors/es
SERRANO COLL, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant Des dels estudis pioners d'Aby Warburg i la seva escola fins a l'aproximació a la funció de la imatge que respon a les orientacions dels Estudis Culturals, l'assignatura recorrerà la història de la teoria de la imatge com llenguatge actiu i performatiu i la seva utilització en diferents contextos socials i antropològics.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Dominar els problemes epistemològics comuns a la recerca en ciències humanes, així com reconèixer i utilitzar els models teòrics propis de les disciplines que configuren aquest àmbit.
 A2 Dominar les eines de recerca pròpies de les ciències humanes i ser capaç d'aplicar, en un registre corresponent a un postgrau, les metodologies específiques de les diverses disciplines d'aquest àmbit científic.
 A6 Ser capaç d'elaborar treballs científics en l'àmbit de les humanitats que responguin a les exigències dels estàndards internacionals, aplicant la metodologia adequada en cada cas i incorporant els valors ètics i la perspectiva de gènere en l'activitat científica.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Conèixer els principals corrents teòrics dels estudis d'història de l'art.
 A2 Analitzar i interpretar les fonts primàries –documentals, orals, materials i iconogràfiques– de les recerques en ciències humanes.
Identificar i valorar críticament els diversos tipus de bibliografia científica sobre un àmbit determinat de les ciències humanes.
Progressar en el coneixement dels problemes associats a les relacions entre la imatge i la seva utilització identificant els avanços que es registren actualment en l'àmbit de la comunitat científica.
Dominar les metodologies de la història social i aplicar-les correctament en casos pràctics concrets.
Comprendre els elements clau de la història comparada i la seva aplicabilitat a la història europea i americana.
Aplicar els coneixements de la història política en la història global contemporània.
 A6 Recopilar i utilitzar la bibliografia necessària per fer un estat de la qüestió sobre un tema i identificar els punts en què és possible un aprofundiment i una aportació original i significativa.
Adquirir la capacitat d'analitzar resultats de recerca, elaborar conclusions i assegurar la difusió del coneixement científic.
Adquirir autonomia com a futur investigador.
Aplicar els valors ètics en la recerca.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Aby Warburg i l' Atles Mnemosyne.
2. La utilització de la imatge i la funció de l'espectador.
3. Imatge i imaginari literari: la relació text/imatge.
4. Cultura visual, estudis culturals i el poder de les imatges.
5. Anàlisi de tres estudis de cas de la historiografia actual.
6. Conclusions.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A2
A6
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A2
A6
5 10 15
Debats
A1
A2
A6
8 10 18
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A2
A6
10 15 25
Presentacions / exposicions
A1
A2
A6
4 10 14
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'introduirà a l'alumne en la historiografia que, des de Warburg fins a l'actualitat, ha abordat el tema dels usos i funcions de la imatge
Sessió Magistral A través de visualitzacions de ppt, s'explicarà el temari per a posar de manifest que les imatges han tingut sempre funcions i usos que, no poques vegades, s'han vist alterats, reinterpretats o complementats al llarg de la història. No ens oblidarem de tractar la relació de la imatge amb els textos.
Debats Després d'haver realitzat diverses lectures, es marcaran uns arguments i unes línies de debat que l'alumne haurà de saber aprofitar per a posar de manifest la comprensió i assimilació dels continguts apresos.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes S'oferirà una tasca professionalitzadora (relacionada amb institucions públiques) perquè l'alumne sigui conscient de les seves capacitats i de la funció de la labor de l'historiador de l'art en la societat actual. Sempre tenint en compte l'argument de l'assignatura.
Presentacions / exposicions L'alumne haurà de realitzar una presentació oral exposant les seves conclusions respecte a un objecte d'estudi determinat i seguint la metodologia de treball que haurà après al llarg de les sessions.
Atenció personalitzada Espai de temps destinat a aclarir dubtes sobre l'assignatura. Aquesta metodologia es durà a terme, de forma individual, en el despatx.

Atenció personalitzada
Descripció
Espai de temps destinat a aclarir dubtes sobre l'assignatura. Aquesta metodologia es durà a terme, de forma individual, en el despatx. I, també, a través del correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Debats
A1
A2
A6
Els alumnes hauran de llegir una sèrie de textos i participar en els debats establerts per la professora seguint les línies argumentals especificades amb antelació. 30%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A2
A6
En base a un treball professionalitzador, els alumnes hauran de resoldre una sèrie de problemàtiques en els quals posaran de manifest les seves capacitats metodològiques i coneixements adquirits a classe. 40%
Presentacions / exposicions
A1
A2
A6
Els alumnes hauran d'exposar un cas d'estudi seguint les indicacions marcades pel professor, de manera que es pugui valorar el nivell assolit per l'alumne al llarg del curs. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica

BELTING, H.: Imagen y culto. Munich, 1990 ( Ed.esp.Madrid, Akal, 2009);  L’image et son public au Moyen Age. Paris, Gérard Montfort, 1998 (Berlin, 1981). 

BESANÇON, A.: La imagen prohibida. Una historia intelectual de la iconoclasia. Madrid, Siruela, 2003.

BURKE, P.: Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona, Crítica, 2005.

CAMILLE, M., "El ídolo gótico. Ideología y creación de imágenes en el arte medieval", Madrid, Akal, 2000; Arte Gótico. Visiones gloriosas. Madrid, Akal, 2005.

DAVY, M.M., "Iniciación a la simbología románica", Madrid, Akañ, 1996. 

FREEDBERG, D.: El poder de las imágenes. Chicago, 1989 (Ed. española, Madrid, Ed.Cátedra, 1992.

GARCÍA AVILÉS, A., "Imagen, texto, contexto", en Boletín del Museo del Prado, 17, 36, 2000, pp. 101-118.

GRABAR, A., "Las vías de creación de la iconografía cristiana", Madrid, Alianza, 1985. 

MÂLE, É., "L’art religieux du XIIe siècle en France. Étude sur les origines de l’iconographie du moyen âge", 2a ed., Paris, Armand Colin, 1928.

MORALEJO ÁLVAREZ, S., "Formas elocuentes. Reflexiones sobre la teoría de la representación", Madrid, Akal, 2004.

PALAZZO, E., "Histoire des livres liturgiques: le moyen âge. Des origines au XIIe siècle, Paris, Beauchesne, 1993;  "L'Evêque et son image : l'illustration du pontifical au Moyen âge", Turnhout, Brepols, 1999

PANOFSKY, E.-SAXL, F., “Classical Mythology in Medieval Art,” Metropolitan Museum Studies 4, (1932-1933), 228-280.

SAXL, F., "La vida de las imágenes: estudios iconográficos sobre el arte occidental", Madrid, Alianza Forma, 1989.

WIRTH, J., "L’image Medievale. Naissance et developpements", París, Méridiens Klincksieck, 1989.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent