DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) LITERATURA I CULTURA: CONTEXTOS I VIGÈNCIES Codi 12875209
Ensenyament
Recerca Avançada en Estudis Humanístics (2019)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
Adreça electrònica mariadolores.gimeno@urv.cat
magi.sunyer@urv.cat
Professors/es
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
SUNYER MOLNÉ, MAGÍ
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura presenta les metodologies i eines pròpies de la recerca del fet literari des d'una perspectiva cultural, analitzant de múltiples maneres la seva inserció en els diversos àmbits o estructures d'una cultura determinada, com són la ideologia i la política, els sistemes de valors o les configuracions mentals, les construccions identitàries de gènere, ètnia o nació. La perspectiva predominant en aquestes recerques, de les quals es presentaran exemples metodològics recents, és la que se centra en la recepció de l'obra literària, tant en el context de la seva creació i/o primera actualització (publicació, estrena, etc.) com en la visió diacrònica de la tradició literària (p. ex. en els estudis de tradició o recepció de les obres de l'antiguitat en diversos períodes, fins al present).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Dominar els problemes epistemològics comuns a la recerca en ciències humanes, així com reconèixer i utilitzar els models teòrics propis de les disciplines que configuren aquest àmbit.
 A2 Dominar les eines de recerca pròpies de les ciències humanes i ser capaç d'aplicar, en un registre corresponent a un postgrau, les metodologies específiques de les diverses disciplines d'aquest àmbit científic.
 A5 Difondre els resultats de la recerca, comunicant aquests resultats a públics especialitzats i no especialitzats, i transferint a la societat el coneixement resultant i la seva aplicabilitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Conèixer els principals corrents teòrics dels estudis literaris.
 A2 Analitzar i interpretar les fonts primàries –documentals, orals, materials i iconogràfiques– de les recerques en ciències humanes.
Identificar i valorar críticament els diversos tipus de bibliografia científica sobre un àmbit determinat de les ciències humanes.
Conèixer en profunditat i aplicar les diverses metodologies de la recerca sobre el text literari i els seus contextos (culturals, socials, polítics).
 A5 Desenvolupar habilitats argumentatives, comunicatives i relacionals.
Desenvolupar estratègies per a la difusió i transferència del coneixement.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
El context sociopolític de la literatura
Literatura i estudis culturals: tendències actuals de la recerca - Els romanticismes europeus enllaçats: Encyclopedia of Romantic Nacionalism in Europe
Literatura, subjectivitat i identitats - Textos epistolars com a fonts d'informació
- La forma autobiogràfica
- L'estudi dels gèneres populars

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 4 6
Sessió Magistral
A1
A2
A5
18 10 28
Presentacions / exposicions
A1
A2
A5
2 12 14
Treballs
A1
A2
A5
4 20 24
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A1
A2
A5
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Continguts específics sobre literatura, en el context dels estudis culturals.
Presentacions / exposicions Exposicions orals a partir de materials i bibliografia subministrats.
Treballs Treballs escrits relacionats amb els continguts i projectes comentats.
Atenció personalitzada Al despatx, en les hores anunciades i mitjançant Moodle.

Atenció personalitzada
Descripció
Hores d'atenció al despatx i l'entorn Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A1
A2
A5
Presentacions orals breus a classe. 20%
Treballs
A1
A2
A5
Treballs de recerca originals relacionats amb els projectes explicats a classe, amb bibliografia adient. 60%
Proves mixtes
A1
A2
A5
Exercicis de reflexió sobre bibliografia especialitzada. 10%
Altres  

Assistència i participació a classe.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.

És necessari realitzar i superar cadascuna de les proves proposades. S'oferirà la possibilitat de recuperar-les.

El PLAGI està penalitzat i comporta el suspens.

Fonts d'informació

Bàsica Marijan Dovic, Jón Karl Helgason, National poets, cultural saints : canonization and commemorative cults of writers in Europe, 2017,
Cecilio Alonso, Hacia una literatura nacional. 1800-1900. dins de José-Carlos Mainer (dir.), Historia de la literatura española,, 2010, Crítica
Albiac, María Dolores, Razón y sentimiento, en José-Carlos Mainer (dir.), Historia de la literatura española,, 2011, Crítica

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INTERCANVIS CULTURALS I INFLUÈNCIES ARTÍSTIQUES/12875204

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
INTERCANVIS CULTURALS I INFLUÈNCIES ARTÍSTIQUES/12875204
SOCIABILITATS I CONSTRUCCIONS DE LA CIUTADANIA/12875205

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
L'ESTUDI DEL TEXT: DE LA CREACIÓ A L'EDICIÓ/12875208
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent