DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) MÈTODES D'INVESTIGACIÓ EN LINGÜÍSTICA APLICADA Codi 12875211
Ensenyament
Recerca Avançada en Estudis Humanístics (2019)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
NOMDEDEU RULL, ANTONIO
MORENO VILLANUEVA, JOSÉ ANTONIO
Adreça electrònica joseantonio.moreno@urv.cat
antonio.nomdedeu@urv.cat
Professors/es
MORENO VILLANUEVA, JOSÉ ANTONIO
NOMDEDEU RULL, ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Dominar els problemes epistemològics comuns a la recerca en ciències humanes, així com reconèixer i utilitzar els models teòrics propis de les disciplines que configuren aquest àmbit.
 A2 Dominar les eines de recerca pròpies de les ciències humanes i ser capaç d'aplicar, en un registre corresponent a un postgrau, les metodologies específiques de les diverses disciplines d'aquest àmbit científic.
 A4 Identificar problemes i línies de recerca amb potencial de desenvolupament i explorar noves estratègies en l'àmbit de les ciències humanes, adoptant una perspectiva interdisciplinària i aplicant metodologies innovadores.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Conèixer els principals corrents teòrics dels estudis lingüístics.
 A2 Analitzar i interpretar les fonts primàries –documentals, orals, materials i iconogràfiques– de les recerques en ciències humanes.
Identificar i valorar críticament els diversos tipus de bibliografia científica sobre un àmbit determinat de les ciències humanes.
Dominar els mètodes de recerca en lingüística aplicada.
 A4 Avaluar críticament l'estat de la recerca en un àmbit determinat i identificar problemes per resoldre i perspectives d'avanç (ground-breaking research).
Aplicar la interdisciplinaritat com a instrument vàlid i transversal en l'estudi de les disciplines humanístiques, i adquirir les capacitats necessàries per col·laborar en equips de recerca interdisciplinaris.
Identificar metodologies innovadores de recerca per fer aportacions significatives, plantejar noves hipòtesis i obrir espais o vies de recerca amb potencial de renovar els estudis (thinking out-of-the-box).
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
En esta asignatura se presentarán los principales métodos de investigación en lingüística aplicada con el objetivo de que el alumno sea capaz de dominarlos y aplicarlos en distintos tipos de investigación lingüística, especialmente los relacionados con la investigación lexicográfica, la enseñanza/aprendizaje de segundas lenguas y la política y planificación lingüística.
Fundamentos teóricos para el análisis de datos lingüísticos.
Métodos de investigación cuantitativa, cualitativa y mixta.
Investigación con corpus lingüísticos.
Investigación en Lexicografía
Investigación en Aprendizaje/Enseñanza de Segundas Lenguas.
Investigación en Política y Planificación Lingüística.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A1
A2
A4
14 2 16
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A2
A4
10 23 33
Atenció personalitzada
0 1 1
Resolució de problemes, exercicis
A1
A2
A4
2 8 10
 
Proves pràctiques
A1
A2
A4
3 10 13
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció del contingut de l' assignatura i dels objectius que ha d'assolir l'alumnat quan finalitza la matèria.
Sessió Magistral Desenvolupament de cadascun dels temes que constitueixen el programa de l' assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament i resolució de diverses activitats relacionades amb els temes exposats a classe.
Atenció personalitzada Tutorització a partir de reunions presencials i de tutories mitjançant Moodle amb els professors en relació al treball que desenvoluparà l'estudiant.
Resolució de problemes, exercicis Plantejament i resolució de diverses activitats que l'estudiant realitza de forma autònoma.

Atenció personalitzada
Descripció
Tutorització de l'estudiant mentre es desenvolupa l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A1
A2
A4
Resolució d'exercicis d'aplicació dels temes desnvolupats a les sessions magistrals. 70%
Altres  

Presentació per part de l'estudiant dels exercicis que ha preparat de forma autònoma.

30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica Dörnyei, Z., Research Methods in Applied Linguistics, Oxford: Oxford University Press, 2007
Paltridge, B. & Phakiti, A., Research Methods in Applied Linguistics. A Practical Resource, London/New York: Bloomsbury, 2015
Fuertes-Olivera, P.A. (ed.), The Routledge Handbook of Lexicography, Oxon/New York: Routledge, 2018
Hinkel, E. (ed.), Handbook of Research in Second Language Teaching and Learning, Mahwah, N J: Lawrence Erlbaum, 2005
De Costa, P. (ed.), Ethics in Applied Linguistics Research, New York: Routledge, 2016
Spolsky, B., The Cambridge Handbook of Language Policy, Cambridge: Cambridge University Press, 2012
Podesva, R.J. & Sharma, D. (ed.), Research Methods in Linguistics, Cambridge: Cambridge University Press, 2013
Davies, A. & Elder, C. (ed.), The Handbook of Applied Linguistics, Cornwall: Blackwell, 2004
Cruz Piñol, M., Lingüística de corpus y enseñanza del español como 2/L, Madrid: Arco Libros, 2017 (2ª ed.)
Lavid, J., Lenguaje y nuevas tecnologías: nuevas perspectivas, métodos y herramientas para el lingüista del siglo XXI, Madrid: Cátedra, 2005
López Morales, H., Métodos de investigación lingüística, Salamanca: Colegio de España, 1994
Mackey, A. & Gass, S., Second Language Research: Methodology and Design, New Jersey/London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent