DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) VARIACIÓ I NORMA LINGÜÍSTICA Codi 12875212
Ensenyament
Recerca Avançada en Estudis Humanístics (2019)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
GINEBRA SERRABOU, JORDI
Adreça electrònica jordi.ginebra@urv.cat
pere.navarro@urv.cat
miquelangel.pradilla@urv.cat
Professors/es
GINEBRA SERRABOU, JORDI
NAVARRO GÓMEZ, PERE
PRADILLA CARDONA, MIQUEL ÀNGEL
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura presentarà la metodologia d'investigació en lingüística descriptiva des d'un enfocament sociolingüístic i centrant-se especialment en les investigacions que en l'àmbit de la planificació lingüística s'ocupen de la planificació del corpus.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Dominar els problemes epistemològics comuns a la recerca en ciències humanes, així com reconèixer i utilitzar els models teòrics propis de les disciplines que configuren aquest àmbit.
 A2 Dominar les eines de recerca pròpies de les ciències humanes i ser capaç d'aplicar, en un registre corresponent a un postgrau, les metodologies específiques de les diverses disciplines d'aquest àmbit científic.
 A6 Ser capaç d'elaborar treballs científics en l'àmbit de les humanitats que responguin a les exigències dels estàndards internacionals, aplicant la metodologia adequada en cada cas i incorporant els valors ètics i la perspectiva de gènere en l'activitat científica.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Conèixer els principals corrents teòrics dels estudis lingüístics.
 A2 Identificar i valorar críticament els diversos tipus de bibliografia científica sobre un àmbit determinat de les ciències humanes.
Dominar la metodologia de recerca en planificació lingüística.
 A6 Recopilar i utilitzar la bibliografia necessària per fer un estat de la qüestió sobre un tema i identificar els punts en què és possible un aprofundiment i una aportació original i significativa.
Adquirir la capacitat d'analitzar resultats de recerca, elaborar conclusions i assegurar la difusió del coneixement científic.
Adquirir autonomia com a futur investigador.
Aplicar els valors ètics en la recerca.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Aquesta assignatura presentarà la metodologia d'investigació en lingüística descriptiva des d'un enfocament sociolingüístic i centrant-se especialment en les investigacions que en l'àmbit de la planificació lingüística s'ocupen de la planificació del corpus.
Naixement de la lingüística descriptiva com a disciplina científica.
Plantejament metodològic de la investigació descriptiva: hipòtesi, treball de camp (recollida de dades), anàlisi de dades, conclusions.
Dades de la investigació en lingüística descriptiva I: dades escrites i dades orals.
Dades de la investigació en lingüística descriptiva II (els formats): textos, corpus, converses i entrevistes.
Teories i mètodes de recerca en planificació lingüística.
Instruments de recerca en planificació lingüística.
Planificació del Corpus: Processos d'Estandarització.
Planificació del Corpus: Elaboració (Desenvolupament funcional d'una llengua).
Norma i variació territorial
Norma i variació històrica
Norma i variació funcional

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A1
28 14 42
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del marc general de la recerca
Sessió Magistral Desenvolupament metodològic
Atenció personalitzada Concreció del treball personal

Atenció personalitzada
Descripció
Concreció del treball personal

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Altres  

Proves pràctiques

100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica

Ginebra, Jordi (2017):  La nova normativa de l’Institut d’Estudis Catalans. Guia pràctica, Tarragona, Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili.

 

Ginebra, Jordi (2018): Pompeu Fabra i la codificació del català, Barcelona, Universitat Oberta de Catalunya.

 

Navarro Gómez,  Pere (2017): «La dialectologia catalana a la Universitat Rovira i Virgili», Estudis Romànics, núm. 39, 2017, págs. 361-374.

 

Pradilla, Miquel A. (ed.) (2001): Societat, llengua i norma, Benicarló, Alambor Edicions.

 

Pradilla, Miquel A. (2001) «La sociolingüística de la variació: aproximació metodològica», Noves SL. Revista de sociolingüística, núm. 2  i 3 (estiu).

 

A més, es proporcionarà bibliografia més detallada a l'inici de l'assignatura.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent